Sveriges socialminister Jakob Forssmed (KD) ser fram emot att följa den nye påven Leo XIV:s arbete med att utveckla den katolska socialläran. Det säger han till Dagen strax efter att de två mötts.
Socialministern representerade Sveriges regering när den nye påven på söndagen formellt installerades i en mässa på Petersplatsen.
– Det är hoppfullt när man mitt under mässan ser att världsledarna vänder sig till varandra och önskar varandra frid och fred. Det behöver vi mer av, säger Jakob Forssmed.
Själva påveämbetet blev under söndagen ”en påminnelse till världen”, säger socialministern.
– Påveämbetet går i Petrus fotspår. Petrus förnekade Jesus, men Jesus sa ändå att på dig ska jag bygga min församling. Det är också ett budskap till världen: Det finns en väg tillbaka efter misslyckanden. Vi måste arbeta på att de vägarna är öppna för människor.
Vad sa du till påven?
– Jag välkomnade honom och sa att jag särskilt ser fram emot att han kommer att vidareutveckla och arbeta med den katolska socialläran. Hans företrädare med samma påvenamn, Leo XIII, skrev encyklikan Rerum novarum, som blev väldigt viktig för kristdemokratins framväxt i Europa. Det handlar om vikten av arbetares rättigheter, men också samverkan för det gemensamma goda på olika sätt.
Vad sa påven till dig?
– Han sa att vi behöver arbeta tillsammans för rättvisa och fred. Det har varit ett grundanslag i hans budskap så här långt, och det är ett budskap som världen verkligen behöver. Det är så många just nu som drar världen i riktning mot konflikt, mot transaktioner – att vem som tjänar på vad ska vara styrande, snarare än rätt och fel. Då behövs verkligen en röst som påvens.
[ "Leo XIV är både konservativ och progressiv" ]
I dag sitter KD i regeringen. Hur märks den katolska sociallärans inverkan på regeringens politik?
– Jag ber att få fundera på det för att kunna öka konkretionsgraden. Men vi har för första gången i Sverige gjort arbetet mot ensamhet till en politisk fråga. Det är inte gott för människan att vara allena, utan vi behöver främja relationer och gemenskaper och se varandra bättre än vad vi gör i dag. Det faller tillbaka på grundsynen att människan är en relationell varelse. Det är grundläggande även i den katolska socialläran.
Påven har talat om behovet av att svara på digitaliseringen, som han benämner ”den andra industriella revolutionen”, med den katolska socialläran. Vad tänker du om det?
– Det är intressant att han har lyft fram detta, hur socialläran kan vara vägledande för att tekniken ska arbeta i människans tjänst och inte mot mänskliga behov. För mig är det uppenbart att teknikens och de sociala mediernas utveckling innebär enorma distraktioner. Det ökar accelerationen i samhället på ett sätt som kopplar människor loss från varandra, snarare än att främja gemenskap och solidaritet. Jag ser fram emot att se hur Katolska kyrkan kommer att utveckla sitt tänkande på det här området.