Statistik som Mission International presenterar visar att antalet människor som googlar Jesus ökat dramatiskt varje påsk de senaste fem åren. Roger Arnfjell berättar att hans organisation nu därför går in i beredskapsläge.
Att nå människor med budskapet om Jesus via medier är något som i flera decennier engagerat Roger Arnfjell. Han har visserligen fyllt 70 och pensionerat sig från sin pastorstjänst, men arbetet med evangelisation via sociala medier upptar fortfarande mycket av hans tid. Eftersom han har hållit på så länge kan han se hur intresset för att söka Jesus och Gud bland svenskarna, men även internationellt, förändrats över tid.
”Det är vidöppet”
– Jag har jobbat i kyrkan sedan 1970-talet och det har aldrig varit så lätt att nå människor som i dag, för man vet ingenting om kristen tro. Gick jag ut på torget på 1980-talet så hade alla redan en uppfattning om vad kristen tro är, men den attityden möter man inte i dag. Det är vidöppet, säger han entusiastiskt.
Speciellt är det yngre människor som visar intresse för kristen tro.
– Vi ser en peak bland unga vuxna där många hör av sig och vill ha ett Nya testamente. En annan trend vi märkt de senaste åren är att många människor uppger att de vill bli kontaktade personligen, berättar Roger Arnfjell.
Vad tror du det ökande intresset beror på?
– Oroligheterna i världen. I dag finns det spännande upptäckter att göra på nätet när det gäller kristen tro som man hittar på olika sociala medier. Jag följer ju till exempel Varför kristen? som når en hel ungdomsgeneration på Tiktok och de väcker ett intresse som är väldigt stort, säger Roger Arnfjell.
Också hans egna sajter Jesus.se på nätet och Jesusidag på Instagram märker av ökad uppmärksamhet. De ingår därför i högsta grad i den beredskapsplan som Roger Arnfjell förbereder inför påsken, som nu bara är fyra veckor bort. Målet är att skapa lättnådd information genom utvalda bibelord och olika livsberättelser. Möjligheterna att beställa ett gratis Nya testamente intensifieras också, liksom arbetet med att länka till kontaktpunkter i form av lokala församlingar som kan bistå med uppföljning.
Specialsatsning på städer
Under pandemin var Roger Arnfjell med och skapade speciella ortsportaler med ett budskap som riktade sig speciellt till ett antal svenska städer. De portalerna aktiveras nu för första inför en påskhelg. Där kommer ett publiceras en rad vittnesbörd och städerna som detta riktar sig till är Stockholm, Jönköping, Göteborg, Gävle, Sandviken, Västerås och Uppsala.
Beredskapsplan innebär inte extra bemanning. Däremot mer omfattande insatser, vilket är möjligt bland annat tack vare bättre publiceringsverktyg.
– Just nu använder jag ett verktyg där jag kan publicera information på 30–40 sociala medieplatser från samma plats. Jag kan lägga ut och schemalägga publiceringen och om jag lägger ut en vecka i taget på 20–30 olika sociala medier så tar det bara ett par timmar för mig, förklarar Roger Arnfjell.
Hur har det varit med trafiken tidigare påskar för er på Mission International?
– Vi har känt av en ökning, men har inte kunnat göra samma insatser varje år på grund av olika omständigheter. Jag vet att en påsk stack det iväg med beställningar av Nya testamenten och likadant var det under pandemin. Den inträffade ju strax före påsken det året och då peakade sökningarna. Siffrorna stack iväg enormt när det gällde Jesus, bön etcetera. Folk kunde fråga sökmotorerna: Hur kan man be i oroliga tider? Vi har märkt det från tid till annan hur folk skriver in ”Jesus hjälp mig!” och trycker sedan på sökknappen på Google. Någon skrev in ”Jesus nu orkar jag inte mer” och den personen hamnade på Jesus.se, berättar Roger Arnfjell som tillägger:
– Tidigare gick det läsa exakt vad personer hade sökt efter som landade på hemsidan, men det är svårare att se i dag.
Nu ser han fram emot påsken och hoppas att de planerade insatserna ska hjälpa folk att hitta rätt i djungeln av olika trosuppfattningar och filosofier som uppfyller sociala medier.
– Folks sinnen är öppna och påsken är an bra tid att nå människor. Det är en bra tid för kyrkorna också. Tillsammans med alla helgons dag, advent och jul är ju påsken en attraktiv helg att besöka kyrkan, konstaterar Roger Arnfjell.
---
Fakta: Mission International
- En missionsorganisation vars syfte är att sprida budskapet om Jesus genom innovativ teknik, servant evangelism, diakoni och mission.
- De senaste tio åren har det skickats ut i snitt ett Nya testamente per dag via beställningar från hemsidan www.jesus.se.
- De sociala medier som Mission International hanterar har sammanlagt över 2,5 miljoner följare och räckvidden är över 40 länder.
- Målsättningen för April 2025 är att nå 1 miljon människor per dygn med evangelium.
---