Nyheter

Ilska när Ikea tog fram kollektion inför muslimska högtiden ramadan

Starka reaktioner i sociala medier efter kollektionen Gokvällå - Ikea: Vi brukar uppmärksamma flera högtider.

Vissa ser det som ett tecken på att Sverige är på väg att islamiseras, andra ser det som en vacker invit och ett tecken på inkludering. Ikea har inför den muslimska fastemånaden ramadan tagit fram en kollektion som väcker känslor.
”Vi har valt att uppmärksamma ett antal högtider som vi vet firas av många i Sverige”, skriver Ikeas pressavdelning till Dagen.

– Hur trevligt ser inte detta ut, en tekanna med lite småkoppar.

En av de anställda på Ikea i Malmö visar glatt upp kollektionen Gokvällå på företagets lokala Instagramkonto, en kollektion man tagit fram inför den stundande muslimska fastemånaden ramadan. Temat ska vara mjukt och harmoniskt.

– Till alla er som firar ramadan så vill vi på Ikea Malmö önska er en trevlig ramadan och eid tillsammans med er familj och era vänner, lyder budskapet på den korta reklamsnutten på Instagram inför den högtid som börjar den 28 februari.

Glädje och ilska

Kommentarerna i inlägget är av varierande art.

”Det känns fantastiskt att bli sedd och inkluderad. Muslimer är en stor marknad här, och det är verkligen ett smart drag”, skriver en person.

Debatten hakar också på tidigare kulturkrig där myndigheter och företag försökt tona ned kristna högtider med motivering att språkbruket måste vara mer inkluderande. SD-politikern Maria Rosander är en av dem som reagerar.

“Ikea döpte för något år sen om den klassiska svenska julmusten till “vintersaga” men har inga problem med att slå på stora trumman för att fira Ramadan o Eid i år”, skriver hon på plattformen X.

Handlar om att fira

Ikea själva vill dock inte kommentera det kulturkrig som uppstått, utan väljer hellre att i positiva ordalag förklara varför de tagit fram sin ramadan-kollektion.

”På Ikea tycker vi att det är viktigt att uppmärksamma och fira olika tillfällen i livet. Ibland är det gemensamma högtider eller lägereldar exempelvis uppesittarkväll. Vi har valt att uppmärksamma ett antal högtider som vi vet firas av många i Sverige och som har anknytning till livet hemma”, skriver Ikeas presstjänst till Dagen.

”Gemensamt för de flesta firanden är att vi samlas och gärna runt det dukade bordet. På Ikea älskar vi livet hemma: att fira, vara tillsammans, mat, att duka och dekorera.”

De hänvisar också till att de har produkter som passar vid andra högtidliga tillfällen, som jul, påsk, advent, midsommar samt bröllop.

”Ikeas tillfälliga kollektioner brukar få mycket uppmärksamhet, och de som kopplar an till högtider är populära, för att de kommer nära människors vardag, fester och livet hemma”, skriver presstjänsten om den kollektion som nu debatteras för fullt och som finns tillgänglig i utvalda butiker i Sverige.

Fler artiklar för dig