Nyheter

Konfirmander dog efter olycka i trimmad epa – präst oroad över trend

Martin Wihlborg i Tanum undervisar konfaelever – och oroas över allt fler trimmade A-traktorer som riskerar unga liv

A-traktorer som går alldeles för fort är ett växande problem i samhället. En som möter de motorburna tonåringarna är “epa-prästen” Martin Wihlborg i Tanum, Västra Götaland.
– Mitt motorintresse är en otrolig dörröppnare till ungdomsvärlden, säger han.

Smeknamnet epa-prästen har Martin Wihlborg fått eftersom han både är konfirmationspräst i bygden sedan snart tio år och dessutom själv är motorintresserad.

Och motorintresset delar han med många av sina konfirmander.

En glad person.

– Här på landsbygden är A-traktorer en nödvändighet om ungdomar ska kunna träffa sina kompisar och inte vara beroende av att föräldrarna skjutsar, förklarar han.

Martin Wihlborgs eget entusiasm för motorer har gett honom en unik ingång i tonåringarnas tillvaro. Och det förtroendet innebär att han kan tala med trovärdighet både om Gud och motorer.

– Jag är mycket tacksam för att ha fått det förtroendet från ungdomarna. Och jag försöker att göra det bästa jag kan för att vara ett stöd och bollplank om de vill.

Men en sak oroar honom, och det är att många A-traktorer körs i betydligt högre hastighet än tillåtna 30 kilometer i timmen.

– Jag har mött A-traktorer som kört i 150 kilometer i timmen. Och det är förstås inte bra, för det utsätter ungdomarna själva och andra runt omkring för stor fara, konstaterar han.

Vill inte skuldbelägga

Att unga trimmar sina motorer är inget nytt fenomen. Han är inte ute efter att skuldbelägga ungdomarna, men ser en stor fara om ingenting görs.

– När jag samtalar med ungdomarna erkänner många att de trimmat sina fordon. Och jag har nog fått en eller annan att ändra tillbaka, men hur vet jag att de inte trimmar fordonen igen?

Sedan fyra-fem år hyr Svenska kyrkan i Tanum och kommunen ett garage dit ungdomarna är välkomna en gång i veckan.

– Där finns jag i egenskap av präst och en ungdomsvägledare från kommunen, till hands för att knyta kontakter med ungdomarna. Vi har hållit på i några år och märker att det fyller ett behov.

Snackar om motorer

Enligt Martin Wihlborg kommer i genomsnitt ett 20-tal fordonsburna ungdomar varje vecka till garaget för att snacka om motorer och om livet i stort.

Motorgården, som den kallas, fungerar som något av en ungdomsgård. Den är en del av Svenska kyrkans arbete för att möta ungdomar och deras behov.

Att trimma en A-traktor så att den går att köra snabbare än 30 kilometer i timmen är alldeles för lätt, anser Martin Wihlborg.

– En motorintresserad kille eller tjej klarar att fixa det på en kvart. Det är på tok för lätt att trimma ett sådant fordon, säger han och berättar om en tragisk händelse för två år sedan:

Då dog två av hans konfirmander, två 15-åriga killar, i en olycka med en A-traktor.

– Jag begravde den ena av killarna och jag vill ogärna göra något liknande igen. Begravningar är ofta något naturligt, en del av livet. Men när en så ung människa dör känns det väldigt fel.

Ser inte konsekvenserna

Under 2024 åtalades 200 ungdomar för att ha manipulerat sina A-traktorer på ett otillåtet sätt, rapporterar SVT. Och siffran ökar år från år. Någon minskning är inte att vänta.

– Att ungdomarna gör så har flera förklaringar. Grupptryck är en och brist på konsekvenstänkande är en annan faktor som vi måste ta med i beräkningen, säger han.

Att allt fler ungdomar väljer att bli konfirmerade ser han som mycket glädjande. Och Tanums pastorat bidrar till den positiva utvecklingen.

– Många kommer till oss och vill bli konfirmerade. Sedan fyra-fem år märker vi att intresset bland unga är större för Jesus och det kyrkan har att erbjuda. Det är förstås väldigt glädjande.

Han skriver under på den undersökning som Ungdomsbarometern presenterade nyligen, och som Dagen skrev om. Den visar att Jesus trendar bland unga år 2025.

– Det är faktiskt så att vi just nu inte helt och fullt kan möta det behov som finns bland ungdomar.

---

Fakta: A-traktorer

  • En ombyggd personbil som får köras i max 30 kilometer/h.
  • Åldersgräns på 15 år.
  • Samma körkort gäller som för moped.
  • Har sin grund i epatraktor-kulturen på 1950-talet.

---

Fler artiklar för dig