Mitt i konferensen Pingst pastor fick pastorsparet Lennart och Carolina Torebring chansen att ge sin bild av kritiken som har riktats mot We are one church i Stockholm – och att berätta om varför församlingen kan samla 800 ungdomar från olika kulturer till lovsång en fredagskväll. Dagen var med och lyssnade.
Pastorsparet Lennart och Carolina Torebring möttes av en lång applåd från pingstpastorerna när de gick upp på plattformen i Filadelfiakyrkan i Stockholm för att delta i ett samtal kring uppdraget som pastor, konferenstemat för dagen.
Att de över huvud taget blivit inbjudna kom sig av den artikel som Dagen skrev på försommaren och som berättade om en fullsatt kyrka med lovsjungande ungdomar en vanlig fredagskväll – många med brokigt förflutet i Stockholms förorter.
Ledningen för Pingst pastor läste artikeln och blev positivt nyfikna, och tog tidigt kontakt för att få höra mer om denna ungdomsväckelse, uppgav de. Men så kom plötsligt rubriker av ett helt annat slag under hösten i både Expressen och Dagen, där det också fördes fram kritik om maktstyrning, pengar, märklig teologi och hård press på unga människor med mera.
Med i Pingst pastor
Bakgrunden gav extra laddning åt samtalet på den nationella pastorskonferensens sista dag – en programpunkt som konferensledningen efter en stunds tvekan hade beslutat sig för att ha kvar. Pastorerna i Wao church har så här långt tackat nej till att tala med journalister om kritiken, och uppgav också att de inte själva har läst de aktuella artiklarna utan fått dem återberättade för sig.
Wao church, som tillbaka i historien hette Södermalmskyrkan, har valt att stå utanför samfundstillhörighet. Men Lennart och Carolina Torebring ingår ändå, som flera andra i liknande situation, i nätverket Pingst pastor, framgick det av dialogen.
Samtal mellan ledare
Samtalsledarna Richard Svensson och Camilla Brolin betonade inledningsvis att Wao church-pastorerna ”inte sitter på de anklagades bänk i dag”, utan att ”ni är hemma” och att det här var ett samtal ledare emellan för att lära av varandra hur man hanterar olika situationer i en församling. Samtidigt klargjordes att även en del av de kritiska synpunkterna skulle beröras.
– Vi vill tacka för all kärlek. Vi känner oss väldigt hemma här, responderade Lennart Torebring.
Paret berättade om sin bakgrund och uppväxt inom pingströrelsen. Flera gånger riktade de också varma ord till deras föregångare i Södermalmskyrkan, pastor Bror Spetz, som makarna beskriver som sin ”andlige fader”.
– Vi säger alltid att pingsten är vår moder. Det är våra rötter. Sedan har vi gjort en resa utifrån det vi fått där, fyllde Carolina Torebring i.
”Tolv står för rådande”
Någon direkt självkritik ägnade sig inte pastorsparet åt i samtalet inför pingstpastorerna. De fick frågor kring den egna familjens makt och om hur kyrkan styrs, om kritiken mot att människor upplever sig pressade av hårt arbete i församlingen, och om att ”ta med sig en väckelse från Colombia hem till Sverige”. Men följdfrågorna på svaren var få.
Makarna Torebring ombads också förklara Wao churchs G12-vision (government through twelve) med cellgrupper om tolv personer som får lärjungaträning i kristen tro. Bakgrunden är den colombianske pastorn och ”aposteln César Castellanos som fick en uppenbarelse från Gud kring att få samma vision som Jesus”, upplyste de om.
Pastorsparet och deras kyrka jobbar med män i särskilda grupper och kvinnor i andra cellgrupper.
– Tolv står för rådande. Det är därför vi har tolv timmar på dagen, tolv timmar på natten, tolv månader på ett år, det talas om tolv styresmän i Israel, Jesus hade tolv lärjungar, tolv stammar och så vidare, förklarade Carolina Torebring.
– Du kan ta hand om tolv personer och sedan säga till dem att göra samma sak. Så blir det 144, som när de får sina tolv blir 1 728, som sedan blir 20 736 och så vidare.
Inget krav med cellgrupp
Här i ligger en av hemligheterna till tillväxten, menade pastorsparet i samtalet, och strök samtidigt under att siffran tolv inte är en doktrin, utan en strategi. De förklarade också att medlemmarna Wao church inte är tvingade att vara med i en cellgrupp, och att en del av olika skäl kanske inte passar att bli ledare för andra, och då får ett annat erbjudande.
Wao church har samtidigt tagit initiativ till att starta ”tolv hubbar” i Stockholms förorter – och kommit en bra bit på väg – samt jobbar med att starta tolv nya församlingar runt omkring i landet.
– Jag har aldrig förstått frågan att vi skulle ha importerat något. Jag ser det inte så. Vi har inte en sydamerikansk modell utan en Jesusmodell, menade Lennart Torebring.
– Om det här inte passar i Sverige då ändrar vi svensk kultur, har vi sett det som. Svensk kultur kan ju inte vara allenarådande.
Från prestation till relation
Pastorsparet beskrev i Filadelfiakyrkan att Sverige har en ”prestationskultur mer än relationskultur”, och uttryckte stor glädje för eritreaner, etiopier, syrianer och andra som sökt sig till deras församling.
– Tack gode Gud att vi har kunnat förändra kulturen i vår församling till en relationskultur, som är en biblisk kultur! Livet blir roligt när man kan ha härliga bröllop i flera dagar, och när någon dör så gråter man i två veckor, framhöll Carolina Torebring.
[ Så formades omstridda G12-metoden som Wao church bygger på ]
Tog med sig team till Filadelfia
När det gäller hur Wao church styrs berättade de om tre instanser: 1) En pastorsgrupp med äldre pastorer som står mycket för doktrinerna och att hamna rätt i Guds ord. 2) ”Våra tolv”. Yngre pastorer som mer arbetar visionärt och strategiskt. 3) Styrelsen – ”andens män som är ansvariga för ekonomin”.
– Vi har 117 anställda i församlingen och våra barn med respektive är anställda och har självklart en viktig funktion. Men vi som familj är bara tre procent av alla. Det är inte så att vi som familj sitter och styr upp allting.
– Vi vill ha rådsmän omkring oss som kan ge oss råd att styra församlingen på rätt sätt, försäkrade Lennart Torebring.
Med sig till Pingst pastor hade pastorsparet Torebring ett team på ett tiotal personer som på olika sätt är involverade i församlingsarbetet, och som fick ställa sig upp. Ett av paren som var med hade själva 200 lärjungar, informerades det om.
Lennart och Carolina Torebring talade samtidigt om styrkan i den ”prästerliga familjen” där båda makarna och de vuxna barnen med deras respektive nu finns med tillsammans som förkunnare på olika sätt i församlingsarbetet.
[ Hängivet eller hierarkiskt i We are one church? ]
Tydlig prioritetsordning
Hur jobbar de då med församlingens långsiktiga hälsa, undrade Richard Svensson; När människor blir trötta av lärjungaarbete? Hur får man församlingen att hålla i längden? Att människor känt sig pressade och slitna har ju varit en del av kritiken, påtalade han.
Här svarade pastorsparet att de har en tydlig prioritetsordning i fem punkter som lärs ut, där Gud kommer först, sedan den egna hälsan, därefter familjen, sedan församlingen och på femte plats det egna arbetslivet. Allt för att kunna fungera hållbart.
– Att jobba med människor är otroligt utmanande och ansträngande, medgav de. Men vi vill inte lämna människor åt sig själva efter omvändelsen. Det här tar väldigt mycket tid. Därför är vi också vaksamma med prioritetsordningen.
– Vi har alltid lördagarna fria, och på somrarna gör vi ingenting mer än att ha gudstjänsterna och cellgrupperna i gång. Då ska vårt folk vila, för att kunna ha krafter att vinna människor till hösten igen.
”Väckelse stavas arbete”
De berättade också att församlingen har lagt ner mycket av de konferenser som man tidigare har arrangerat. Detta för att i stället ge medlemmarna utrymme att vinna människor för Jesus – och att sedan kunna vila.
– Väckelse stavas samtidigt arbete, sa Carolina Torebring. Att gå på cellgrupp och bli betjänad en timma i veckan och sedan gå och betjäna andra själv i en annan grupp är minimalt. Absolut minimalt! Vi kan inte lämna de nyfrälsta, utan måste ta hand om dem.
Ytterst handlar det om ”kärleken till människor”, bekräftade de båda Wao church-pastorerna till samtalsledarna som hade suttit ned med dem under tre timmar inför samlingen. Pastorsparet beskrev hur de vill ha passion för människor – och fylla på (restore the passion) – eftersom människor kan ”vara besvärliga och ställa till problem – och man kan bli trött”.
– Om inte våra hjärtan hela tiden är mjuka kan vi inte göra något. Kärleken måste finnas där. Det är därför jag inte känner igen mig när jag hör om olika saker som skrivs. Jag förstår inte att det är mig eller församlingen de skriver om. Flödet av kärlek i församlingen är så stort, sa Lennart Torebring.
Har gjort ”en profetisk resa”
Inför de 650 pingstpastorerna beskrev Carolina Torebring skeendet i församlingen som ”en profetisk resa” och ”en andlig strid” med ibland ”demoniskt betryck” där ingenting egentligen handlat om vad de som pastorspar själva hade tänkt ut.
I hennes berättelse kring varför så många unga från olika kulturer och gängkriminalitet i förorterna i dag dras till Wao church gläntade hon samtidigt på dörren till en högst personlig smärta för henne och maken Lennart som föräldrar. Det handlar om hur den andra dottern bland fyra barn dog i vuxen ålder 2010, efter att ha lidit av en svår form av epilepsi.
– Vi kände av den andliga striden efter att vi blev huvudpastorer 2007. Nästan varje gång jag eller Lennart gick upp på scenen för att predika fick vår dotter ett våldsamt epileptiskt anfall som var väldigt svårt. Det kunde hända i kyrkan, i bänken, överallt. Vi kände att det var väldigt kopplat till den andliga striden.
Budskap om ny människor
Sitt sista andetag tog dottern en kväll när Carolina Torebring skulle predika för sina då 144 kvinnliga ledare, berättade hon. Dottern fanns på annan plats i samma hus som kyrkan.
– Den natten sa Gud, att om du än måste gå genom eld och vatten … jag ger människor i stället för hennes liv, som kommer från Seba och Nubien och jordens alla ändar. Det ser vi i dag. All ära till Jesus.
– När de här unga kommer i dag, så kommer de och tröstar oss, förklarade Carolina Torebring.
I avslutningen av det en timma långa samtalet i Filadelfiakyrkan blev det bön för varandra uppe på scenen och nere i stolsraderna. Pastorsparet Torebring bad bland annat ”om blodet över hela Kristi kropp”. Liksom för att medier ska vara ”banerförare för sanning, rättfärdighet och väckelse i den här tiden”.
---
Fakta: Wao church
- Wao church står för We are one church.
- Församlingen bildades 1929 under den så kallade ”Söderstriden” då församlingarna Tabor och Smyrna bröt med Filadelfiakyrkan i Stockholm och bildade Södermalms Fria Församling.
- Sedan 2003 arbetar församlingen utifrån G12-visionen.
- Wao church leds sedan 2007 av pastorsparet Lennart och Carolina Torebring.
---