Nyheter

Beskedet: Kyrkor får undantag för kravet på laddstolpar

Regeringen har lyssnat till kritiken från trossamfunden när det gäller krav på laddstolpar på parkeringsplatser

Nu är det beslutat. Ideella föreningar, inklusive kyrkor, får ett undantag på kravet att sätta upp laddstolpar för elbilar på sina parkeringsplatser.
– Civilsamhällets organisationer är en ovärderlig del av vårt samhälle och vi vill underlätta deras arbete, säger infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) till Dagen.

Det här är bara trams. Så uttryckte sig Rickard Carlsson i somras, ordförande i Allianskyrkan i Skärstad, då han kommenterade beslutet att alla parkeringsplatser i landet med plats för minst 20 bilar måste sätta upp laddstolpar för elbilar.

Han var långtifrån ensam med att kritisera detta, och nu visar det sig att regeringen har lyssnat.

Det är Andreas Carlson (KD), infrastrukturminister, som till Dagen meddelar att civilsamhället får ett undantag från det här kravet som börjar gälla vid årsskiftet. Han bekräftar att undantaget även innefattar kyrkor och trossamfund.

– Regeringen har beslutat att ideella organisationer inte ska behöva tillhandahålla laddstolpar för elfordon vid befintliga byggnader från och med årsskiftet, säger han till Dagen.

Stor börda

Anledningen till att civilsamhället får detta undantag är för att regeringen anser att den ekonomiska och administrativa bördan blir för stor.

– Så ideella organisationer behöver inte installera några laddstolpar om de själva inte ser att det finns något behov av det, säger Andreas Carlson.

– Vi gör det för att civilsamhällets organisationer är en ovärderlig del av vårt samhälle och vi vill underlätta deras arbete. Flera organisationer har framfört att kraven upplevs som orimliga, säger Andreas Carlson.

Används sällan

Han exemplifierar med att kyrkor, idrottshallar och bygdegårdar kan ha gott om parkeringsyta, men samtidigt är det parkeringsplatser som i många fall används i begränsad omfattning.

– De har också ofta begränsade ekonomiska förutsättningar då verksamheten i stor utsträckning bedrivs av ideella krafter. Det här kravet skulle bli en ekonomisk börda för dem, säger han.

Men det skulle också bli administrativt krångel, exempelvis när det gäller det skattemässiga perspektivet.

Ändrade förutsättningar

Andreas Carlson berättar att beslutet att kräva laddstolpar på parkeringsplatser över hela landet togs av den förra S-ledda regeringen år 2020, men han menar att sedan dess har förutsättningarna ändrats.

– Många föredrar att ladda bilen hemma eller vid någon snabbladdningsstation, säger han.

Så behovet när det gäller laddstolpar på allmänna parkeringsplatser är inte längre lika stort, och därför behöver de inte nödvändigtvis finnas utanför varje hembygdsgård, kyrka eller idrottsanläggning.

Omställning viktig

Andreas Carlson är samtidigt tydlig med att undantaget för civilsamhället inte ska tolkas som att regeringen därmed sänker ambitionsnivån när det gäller klimatarbetet och att ställa om fordonsflottan från fossila bilar till eldrivna.

– Regeringen fortsätter att avsätta stora medel för att bygga ut laddinfrastruktur i hela landet, försäkrar Andreas Carlson.

– Det är viktigt att ställa om fordonsflottan, men det är också viktigt att vi inte inför orimliga krav på ideella organisationer.

Hur laddar du själv din bil när du besöker kyrkan?

– Jag har en bensinbil. Men jag tar cykeln ibland, svarar Andreas Carlson.

Han lägger till att kyrkan är en viktig laddningsstation för många på ett mänskligt plan, men att regeringen alltså inte kräver att man ska kunna ladda sin elbil samtidigt som man tankar andligt bränsle under en gudstjänst.

Fler artiklar för dig