Tanken var god, ändå blev det fel. Så kan man summera kyrkoledarnas förklaring till varför de i år uppmanar kristna i Heliga landet att ”fullt ut” fira både advent och jul, och på så sätt ge uttryck för det kristna hoppet.
För ett år sedan avrådde de kristna ledarna i Jerusalem från ”onödigt festliga” advents- och julfiranden, i solidaritet med offren för kriget mellan Israel och Hamas i Gaza. Snarare än att sätta upp ljusslingor och julgranar, manades de omkring 180 000 kristna i Heliga landet att fokusera på bön för alla dem som drabbats av kriget mellan Israel och Hamas i Gaza.
I år medger de 13 kyrkoledarna, som företräder såväl lutheraner, katoliker och ortodoxa, att beslutet landade fel.
”Även om våra intentioner var goda, misstolkades denna uppmaning av många runt om i världen som att julen ‘ställdes in’ i det Heliga landet – själva platsen för vår Herres heliga födelse”, skriver kyrkoledarna i sitt uttalande inför adventstiden i år.
”Det försvagade vårt unika vittnesbörd av det kristna budskapet om ljuset som kommer ur mörkret (Johannes 1:9), inte bara runt om i världen utan också bland vårt eget folk”.
Därför uppmanas nu de kristna att ”fullt ut fira Kristi födelse och tiden inför den, genom yttre tecken på det kristna hoppet”.
”Samtidigt uppmanar vi dem att göra det på ett sätt som uttrycker medkänsla med de miljontals människor i vår region som fortsatt utstår svåra lidanden”, tillägger kyrkoledarna, och vill se inte bara firande utan bön för krigets offer och hjälp till alla nödlidande.
”På så sätt återspeglar vi julens berättelse, där änglarna kungjorde det glada budskapet om Kristi födelse för herdarna under en liknande mörk tid i vår region (Luk 2:8–20), och erbjöd dem och hela världen ett budskap av gudomligt hopp och frid.”