Ärkebiskop Martin Modéus och Svenska kyrkan lämnar plattformen X, tidigare Twitter. Då och då har det bränt till i detta sociala forum – här är omtalade tweetsen vi minns, från Taco-Jesus till den väldiga uppståndelsen efter Jesus död.
”Facebook är som en god middag med vänner. Twitter är som ett krogslagsmål.”
Citatet kommer från Martin Modéus i samband med utfrågningen inför ärkebiskopsvalet för två år sedan. Då lockade hans uttalande till skratt bland åhörarna, men visst hade han en poäng. Det kan gå rätt så vilt till på sociala medier, inte minst på Twitter, den plattform som senare bytte namn till X.
Just nu genomgår plattformen något av en kris där flera aviserar att de tänker lämna den, inte sällan som en protest mot ägaren Elon Musk och hans nära koppling till Donald Trump.
Nu när ärkebiskopen aviserar att han lämnar X, liksom Svenska kyrkans officiella konto, passar vi på att sammanställa några av de mest omtalade tweetsen om kyrka och tro.
1. Kyrkans Taco-Jesus
”När det ÄNTLIGEN är #tacofredag”, löd Svenska kyrkans budskap en höstdag i slutet av oktober 2017 och fick halva Twitter att sätta nachochipsen i halsen. Framför allt var det den tillhörande gif:en man reagerade på: en bild på en klassisk Jesus-målning, fast där fingrarna rörde sig fram och tillbaka av upphetsningen inför den stundande måltiden.
När det ÄNTLIGEN är #tacofredag pic.twitter.com/WR8AanZ7QM
— Svenska kyrkan (@svenskakyrkan) October 27, 2017
Det var tänkt som en rolig och glad fredagshälsning, men snart vällde ilskan fram och kyrkan anklagades nästintill för hädelse. Hur kunde man avbilda Jesus på detta sätt? Nåväl, Taco-Jesus blev för ett tag en given referenspunkt på Twitter, men också något av en vattendelare. Vissa älskade kyrkans nya, lättsamma sätt att kommunicera, andra skakade på huvudet och ville hellre ha bibelord och allvar serverade efter arbetsveckans slut.
[ Svenska kyrkans tacofredag rör upp känslor på Twitter ]
2. Antjes galna twitterkväll
Kyrkoledare brukar vara artiga och formella när de kommunicerar på sociala medier och sällan svara anonyma konton. Men en augustikväll år 2016 rann bägaren över för den dåvarande ärkebiskopen Antje Jackelén. Hon och Svenska kyrkans biskopar hade fått ta emot en hel del kritik för sin tystnad om den pågående kampanjen ”Mitt kors”, som startats som en motreaktion efter ett mord på en präst i Frankrike.
På Twitter kunde folk skriva allt möjligt om Svenska kyrkan och dess ärkebiskop, inte minst trollkonton som beskyllde ärkebiskopen för att springa islamisternas ärenden. Till slut fick Antje Jackelén nog.
Mitt under sin semester kastade hon av sig handskarna och började debattera hejvilt med alla som kom i hennes väg, exempelvis det anonyma kontot ”Krister Snellman”, med tre följare. Han deklarerade stolt inför ärkebiskopen att han minsann trodde mer på Robert Lind i Kramfors (en karaktär hämtad från en Hasse och Tage-sketch) än på en jungfrufödd person från Betlehem som kunde gå på vattnet.
Ärkebiskopen
Då önskar jag dig att Robert Lind kan trösta dig när livet står på sin spets och den existentiella avgrunden gapar.
— Antje Jackelén (@BiskopAntje) August 16, 2016
3. Limhamns kyrka utropade profeten Greta
Ett tag var Twitter-kontot ”Limhamns kyrka” en riktig snackis, inte minst eftersom detta kyrkkonto uttryckte sig slagkraftigt, ofta tydligt åt vänster i politiken. Inför julen 2018 skulle en almanacka presenteras, med ett tweet varje dag.
Första luckan var en kungörelse: ”Jesus från Nasaret har nu utsett en av sina efterträdare, nämligen Greta Thunberg.”
Oj, vilket liv det blev. En kyrka i Malmö hade alltså mer eller mindre likställt klimataktivisten Greta Thunberg med Jesus.
🔔Lucka 1❄️
— Limhamns kyrka (@Limhamnskyrka) December 1, 2018
Kungörelse! Jesus från Nasaret har nu utsett en av sina efterträdare, nämligen Greta Thunberg.🌟
Tweeten blev inte bara ett stort samtalsämne utan även början på slutet på detta konto, som inte företrädde Limhamns kyrkas officiella åsikter, utan rattades av prästen Helena Myrstener. Enbart fyra luckor hann öppnas på denna digitala adventskalender och den 6 december kom till slut en formell ursäkt för Greta-tweeten, samt meddelandet att kontot avaktiverats.
[ Limhamns kyrka slutar twittra efter hård kritik ]
4. Guds mysterium i 30 minuter
Ibland händer det att ett inlägg i sociala medier får vingar och får så pass stor spridning att det nästintill blir allmän egendom. Så var det när ärkebiskop Martin Modéus var gäst i SVT:s intervjuprogram 30 minuter, där vanligtvis politiker slår sig ned för att grillas av journalisten Anders Holmberg.
Men att ställa en ärkebiskop till svars för hans teologiska uppfattning visade sig inte vara lika enkelt som att pressa en politiker. För det var när Anders Holmberg började fråga Martin Modéus om han verkligen trodde på Jesus uppståndelse som det började hetta till.
– Ja, svarade Martin Modéus både en och två gånger inför journalisten som rynkade ihop sin panna i allt djupare veck.
– Och hur tänker du att det gick till?, löd till slut frågan.
– Det vet väl inte jag, svarade ärkebiskopen glatt.
När Guds mysterier kom till 30 minuter! pic.twitter.com/bSKqSNKL1A
— Jacob Zetterman (@ZettermanJacob) December 14, 2023
Efter en kort tystnad fick han sedan möjlighet att berätta om trons stora mysterium, och filmklippet som lades ut på Twitter, som då bytt namn till X, fick över en miljon visningar och blev också för många det första intrycket av den då relativt nyvalde ärkebiskopen.
5. Prästen som fick hybris
En vacker dag år 2016 fick prästen Ludvig Lindelöf en briljant idé. För varje person som gillade hans tweet skulle han skriva en faktauppgift om Jesus. Nu visade det sig inte vara vilka faktauppgifter som helst, och snart sprutade han ur sig den ena skruvade kommentaren efter den andra.
”Efter att Jesus dött blev det en väldig uppståndelse”, löd exempelvis en faktauppgift.
”Det var en hel del i Jesus liv som var sorgligt, men som barn sörjde han mest det faktum att han fyllde år på julafton”, löd en annan.
När Bob Dylan mitt i allt detta fick nobelpriset i litteratur kom en snabb replik.
”Precis som Bob Dylan var Jesus en jude med en hängiven skara män som troget följde honom, köpte skivorna och citerade allt han sa.”
Det fanns bara ett problem med Ludvig Lindelöfs idé – hans Jesus-kommentarer blev nämligen ofantligt populära, och till slut gav han upp ambitionen att skriva en faktauppgift för varje like som han fick. De blev helt enkelt för många.