Det uttalades flera hårda omdömen om Israel under kyrkomötet, med krav på att Svenska kyrkan ska fördöma Israel ockupation. Men biskop Sören Dalevi menade att det här inte kommer att påverka situationen i Mellanöstern, risken är snarare att det blir problem på hemmaplan med kyrkans relation till judiska samfund.
Borde Svenska kyrkan fördöma Israels ockupation av Västbanken? Det var själva grundfrågan på kyrkomötet, där en motion skriven av företrädare för nomineringsgruppen Visk krävde att Svenska kyrkan skulle ställa sig bakom ett uttalande av Internationella domstolen i Haag.
Det blev en debatt som böljade fram och tillbaka, inte minst gick flera från Visk upp och argumenterade för sin sak.
– Ockupationen är illegal och ska upphöra. Kvinnor och barn i hundratal dödas varje vecka, sa motionären Anne Sörman (Visk), som också anklagade Israel för att begå folkmord.
Under debatten haglade det kritik mot Israel, både när det gäller ockupationen av Västbanken men också för hur man bedriver kriget i Gaza och i Libanon. De som gav moteld var främst SD-företrädare som snarare tyckte att det var Hamas som borde fördömas.
– Vi måste helhjärtat stödja Israel i kampen mot terror, sa Anna Sundberg (SD).
Judiska relationer
Två biskopar gick också upp i debatten. En av dem var Karlstads biskop Sören Dalevi. För tre år sedan, när kyrkomötet diskuterade en omtalad motion om Israel gjorde sig skyldig till apartheid, gick han upp och varnade för konsekvenserna av att rösta igenom detta Israelkritiska förslag. Han menade att det enbart leder fram till försämrade relationer mellan Svenska kyrkan och judiska grupper och blev snart sannspådd, då Judiska centralrådet slog bakut efter att apartheidförslaget röstats igenom.
Tuff period för judar
Sören Dalevi använde ett liknande argument även under det här årets kyrkomöte. Han började med att beskriva den snart 250-åriga judiska närvaron i Sverige som en solskenshistoria.
– För judiska inslag kan vi hitta överallt i vår svenska kultur, alltifrån Idas sommarvisa tonsatt av George Riedel, till adventsljusstakarna, till korsen som vi biskopar bär som är tillverkade av en judisk guldsmed.
Till och med göteborgsvitsarna, sa biskopen, kan vi tacka den judiska minoriteten för. Men, fortsatte han, frågan är om vi kommer att få fira något 300-årsjubileum av judisk närvaro i Sverige med tanke på den hotbild som numera finns.
– För den som sätter örat mot marken kan höra om judar som inte längre vågar bära judiska symboler i Sverige.
Netanyahu lyssnar inte
Även Svenska kyrkan, påpekade biskopen, har här ett mörkt kapitel, då det vid tiden för andra världskriget fanns en utbredd nazism bland prästerskapet.
– Det är i ljuset av den historien vi ska förstå den judiska minoritetens känslighet inför sådana här motioner, sa Sören Dalevi.
När motionären Anne Sörman (Visk) gick upp och protesterade mot hans resonemang, och att man visst måste få kritisera Israel, svarade till slut biskopen:
– Benjamin Netanyahu kommer inte att lyssna på er, men den judiska minoriteten i Sverige kommer att göra det.
Fem händer
Även Stockholms biskop Andreas Holmberg tog plats i debatten. Han fick nyligen en hel del rubriker eftersom han beskrev Israels agerande i Gaza som ett folkmord, vilket han också återupprepade från talarstolen i kyrkomötet.
Men trots sin kritik mot Israel så argumenterade han emot att kyrkomötet skulle ställa sig bakom en domstols uttalande om Israels ockupation, vilket alltså var vad motionen föreslog.
– Uttalandet är 83 sidor långt. Har någon här i rummet läst uttalandet i sin helhet? Hur många har ens läst sammanfattningen? undrade Andreas Holmberg.
Han kunde räkna till fem uppsträckta händer. På så sätt fick han fram sin poäng att det är orimligt att ställa sig bakom ett uttalande som ingen känner till. Biskopen menade också att Svenska kyrkan redan som det är klargjort sin hållning i konflikten mellan israeler och palestinier, där det framgår att man redan utifrån folkrätten är kritiska till Israels ockupation.
Liknande resonemang hördes från flera Socialdemokrater. De framförde sin kritik mot Israel, men ansåg att det inte fanns någon mening med att rösta igenom den lagda motionen, och vänstergruppen Visk fick till slut stå ganska ensamma. Motionen röstades till slut ned av kyrkomötet.
[ Kyrkomötet beslutade att polyamori ska belysas teologiskt ]