Kristdemokraterna föreslår att den som vill bli svensk också ska skriva under på att man står bakom judisk-kristna värderingar, vilket har fått en hel del mothugg. Bland annat av författaren Jonas Gardell som använder sig av frikyrkornas framväxt för att kritisera KD.
Värderingar, värderingar och återigen värderingar. Kristdemokraterna har de senaste åren hamrat på just den spiken, inte minst när det gäller frågor som berör integration där KD-företrädare kritiserar andra partier för att enbart fokusera på jobb och språk.
Nu har det blivit en rejäl debatt kring vad KD menar med judisk-kristna värderingar.
Det hela började med att EU-parlamentarikern Alice Teodorescu Måwe föreslog att den som vill bli svensk medborgare måste erkänna staten Israels rätt att existera, ett utspel som hon ännu inte fått hela partiet med sig bakom.
Men visst backas hon upp när hon lyfter vikten av värderingar. Tillsammans med partiledare Ebba Busch skrev Alice Teodorescu Måwe nyligen en debattartikel i Svenska Dagbladet där de lyfte fram den judisk-kristna etiken som en grundbult för vårt samhälle. Där föreslog de att den som vill bli svensk medborgare också borde genomgå ett test i kultur- och värderingsfrågor.
Debatten rasar nu för fullt.
Gardell går i polemik
En av flera som ger mothugg och kritiserar KD för sättet de pratar om judisk-kristna värderingar är Jonas Gardell, artist och författare som också skrivit flera teologiska böcker. Han har vänt sig direkt till Alice Teodorescu Måwe i ett öppet brev som publicerats i Expressen.
Till en början håller han med KD-politikern om att det är viktigt att som ny i Sverige respektera de lagar och regler som finns, inte minst när det gäller kvinnors, htbq-personers och minoriteters rättigheter.
”Jag får däremot problem när du på din blogg kräver att någon som vill bli svensk medborgare ska ta till sig judisk-kristna värderingar”, skriver Jonas Gardell.
Utgår från frikyrkan
För att komma fram till sin poäng väljer han i sitt öppna brev att först göra en exposé över svensk frikyrkohistoria, med start i det första baptistiska dopet i Vallersvik år 1848. Frikyrkornas kamp för religionsfrihet, menar Jonas Gardell, ledde paradoxalt nog fram till sekulariseringen och slutsatsen att alla människor ska få tro på vad de själva vill.
”Och då faller idén om att vårt samhälle, hur kristen jag själv än är, kan bygga på kristna – eller judisk-kristna – värderingar”.
Jonas Gardell leker också med tanken med att använda begreppet abrahamitiska värderingar för att på så sätt också inkludera islam.
Kristus värderingar går inte ihop med KD
I sitt öppna brev väljer han till slut att göra en jämförelse mellan kristna värderingar och Kristus värderingar.
”Kristus värderingar är värderingar som Jesus själv lärde ut och går i regel stick i stäv med kristdemokratisk politik”, skriver Jonas Gardell.
Han påstår att när KD talar om kristna värderingar så menar de i själva verket borgerliga medelklassvärderingar, vilket inte ska förväxlas med Jesus budskap om att älska, förlåta och visa barmhärtighet.
Kulturella skillnader
Alice Teodorescu Måwe har svarat på det öppna brevet, även det publicerat i Expressen. Även hon väljer att hålla en liten föreläsning, men inte om frikyrkans historia utan om ”den så kallade kulturkartan”, det vill säga en karta som delar upp världens länder utifrån vilka kulturella värderingar man har.
Sverige hamnar här uppe i ena hörnet under rubriken ”Protestant Europe” och Alice Teodorescu Måwe konstaterar att många invandrare som kommit till Sverige befinner sig på den motsatta sidan av denna värderingskarta, under vinjetten ”Islamic”.
”Den svenska synen på alltifrån kvinnans emancipation, individualism och sekularism, till minoritetsskydd, barnuppfostran och yttrandefriheten är inte av naturen given”, skriver hon.
Som svar till Jonas Gardell förklarar hon sedan att det här är vad hon menar med att Sverige bygger på judisk-kristna värderingar. Hon kontrasterar sedan detta mot händelser i andra delar av världen, exempelvis i Irak och det lagförslag som presenterats att män ska kunna gifta sig med nioåriga flickor, vilket går helt på tvärs med de värderingar som KD tycker att vi i Sverige ska hålla högt.
”Varje samhälle måste bestämma sitt etiska och moraliska minimum. I Sveriges fall bygger detta minimum på judisk-kristen grund. Själv definierar jag mig inte som troende, men likväl omfamnar jag den judisk-kristna etiken”, skriver Alice Teodorescu Måwe.