Den första världsbönedagen för massmedier har hållits. Den beskrivs som ”en kraftfull 24 timmar lång böneupplevelse”.
Drygt 2 000 personer deltog i Global Day of Prayer for Media som hölls söndag den 27 oktober. Den direktsändes och deltagarna som loggade in för att vara med kommer från drygt 25 länder.
Flest personer som deltog i bönen kommer från Filippinerna, rapporterar Christian Today.
Bakgrunden till satsningen är att många journalister riskerar sina liv och sin hälsa när de rapporterar från de många oroshärdar som existerar runt om i världen.
Bland de som deltog i bönesatsningen finns ett 180-tal journalister från länder som USA, Storbritannien, Australien, Nya Zeeland och Argentina.
Satsningen backades upp av bland andra ärkebiskopen av York Stephen Cottrell. York är ett stift inom Engelska kyrkan.
”Förena er med mig i bön för massmedier och de som ofta sätter sina liv på spel för att berätta om det som behöver berättas” sa Stephen Cottrell i ett filmat inlägg på sociala medier.
Idén till världsbönedagen för massmedier kommer från Christians in Media UK, Christian Media and Art Australia, Christian Broadcasting Association of New Zealand, samt Hollywood Prayer Network som hör hemma i USA.
Återkommande satsning
En talesperson för Christians in Media UK säger att satsningen blev ”en enastående succé” och ”en kraftfull 24 timmar lång böneupplevelse som förenade tittare och troende från hela världen”.
Planer finns på att göra Global Day of Prayer for Media till en återkommande satsning:
– Den överväldigande positiva responsen bekräftar att det finns ett behov och en önskan om tillfällen där massmedier, konst- och underhållningsindustrin står i fokus för våra böner.
– Vi tror att detta bara är början på en stark tradition. Och vi upplever redan en entusiasm att undersöka möjligheterna att inbjuda till en bönedag nästa år, säger talespersonen från Christians in Media UK.