Nyheter

Stort intresse kring om Lewi Pethrus var antisemit

Symposium om frikyrkan och andra världskriget hos Enskilda högskolan

Var pingstledaren Lewi Pethrus antisemit? Forskarna som kallar Pethrus för kristen radikalnationalist med antijudiska och rasistiska tankegångar står inte oemotsagda – och lockade ovanligt många till ett symposium på Enskilda högskolan i Stockholm, EHS, för att diskutera deras vetenskapliga artikel.
– Var Lewi Pethrus inte snarare projudisk än antisemit, menade professorn och pingstforskaren Jan-Åke Alvarsson.

Vetenskapliga seminarier bevakas sällan av journalister, eller lockar mer än några få åhörare. Syftet är att ett par utsedda granskare ska få ställa frågor om det skrivna och ge reflektioner och tips i syfte att göra texten bättre inför publicering.

Eftersom forskarna Markus Lundström och Tomas Poletti Lundström redan har offentliggjort delar av sina resultat i Aftonbladet – och det blivit en stundtals stormig debatt – bjöd EHS, som drivs av Equmeniakyrkan, in till en öppen föreläsning och samtal i onsdags.

I stället för vanligtvis åtta personer i salen satt plötsligt det tiodubbla där, runt ett 80-tal. Flera av dem inbjudna som experter kring Lewi Pethrus eller med annan vetenskaplig kompetens inom historia, kyrkohistoria, antisemitism, teologi eller något annat, liksom företrädare från Pingst och Kristdemokraterna samt andra intresserade.

Symposium vid Enskilda Högskolan: Var Lewi Pethrus antisemit? Om frikyrkan och andra världskriget.
Joel Halldorf, professor i kyrkohistoria.

Antijudisk världsbild beskrivs

Bröderna Lundström hävdar i sin artikel att Lewi Pethrus, som också grundade partiet som i dag heter Kristdemokraterna, förmedlade en antijudisk världsbild, och beskriver att han under fem decennier hade kontakter med flera nuvarande eller tidigare radikalnationalister. Det gällde också inom partiet.

De berättade i seminariet att de tidigare har sysslat med fascismforskning och religionshistoria, och inte försöker belysa Pethrus teologiska världsbild i sin artikel.

Symposium vid Enskilda Högskolan: Var Lewi Pethrus antisemit? Om frikyrkan och andra världskriget.

Just det teologiska perspektivet blev samtidigt en viktig fråga i det två timmar långa samtalet. Var Lewi Pethrus i första hand en politiskt driven man som ville få bort judarna från Sverige? Eller var han en teologiskt övertygad pingstpredikant – och en kristen sionist – som såg den eskatologiska framtidsbilden från Bibeln om att judarna skulle komma till Palestina?

Efterlyste teologiskt perspektiv

Här menade flera av talarna att Markus Lundström och Tomas Poletti Lundström hade underskattat och försummat det teologiska perspektivet.

Seminarieledaren Joel Halldorf, professor i kyrkohistoria, var en av dem som berörde spänningen mellan det politiska och teologiska i artikeln.

– Man kan få intrycket av några formuleringar att Lewi Pethrus bara låtsades vara pingstpredikant, påpekade han.

Kritik mot forskningen

Jan-Åke Alvarsson, professor i kulturantropologi och pingstforskare, tyckte att de båda forskarna pressar in Lewi Pethrus i radikalnationalismen, utan att i texten kunna leda i bevis att det var där han hörde hemma. Han hänvisade också till en genomgång han själv gjort av Evangelisk tidskrift 1933–1935, där Lewi Pethrus var redaktör, och där alla 21 artiklar som handlade om judar var projudiska, och dessutom citerade från Judisk tidskrift vid sex tillfällen. Den typen av uppgifter syns inte i den aktuella vetenskapliga framställningen.

Lewi Pethrus fotograferad op 120mm DIA-film.

– Betyder inte det att Pethrus var projudisk snarare än antisemit, menade Alvarsson.

Någon annan tyckte att forskarna för mycket tolkar Lewi Pethrus som ett objekt för påverkan i sina kontakter med omgivningen, i stället för att lika väl kunna beskriva honom som ett subjekt och stark väckelsepredikant som drev en linje i förhållande till andra.

”Guilt by association”

Tommy Davidsson, doktor i religionsvetenskap och specialist på Lewi Pethrus, påpekade att Pethrus skriver väldigt lite om andra världskriget, och menade att han placeras där han gör utifrån ”guilt by association”.

– Ni lägger honom längre ut på högerskalan än han själv placerar sig, sa Davidsson.

Forskarna Lundström stod ändå fast, och menade att det är svårt att tolka det på annat sätt än att Lewi Pethrus hade en antisemitisk världsbild.

– Kontaktnätet med den nationalsocialistiska miljön är bland det nya vi lyfter fram och som syns i brevkorrespondensen. Han var inte endast en teolog, utan också en politiker. Det var så man såg på Lewi Pethrus, framhöll Tomas Poletti Lundström.

Större forskningsprojekt

Forskarna förklarade också, i en annan del av samtalet, att de är anställda på statliga universitet och har fått fem miljoner kronor från Vetenskapsrådet för att studera pingströrelsens relation till antisemitismen i bred bemärkelse, och att mer kommer framöver. De beskrev sig som ”rasistforskare med kritisk blick på det de undersöker”. Finns det någon politisk ståndpunkt i bakgrunden så är den i så fall antirasistisk, uppgav de.

– Vårt demokratiska uppdrag är att ta avstånd från antisemitismen.

Symposium vid Enskilda Högskolan: Var Lewi Pethrus antisemit? Om frikyrkan och andra världskriget.
Heléne Lööw, historiker och expert på antisemitism.

Kristen antisemitism – och antirasism

Seminariet runt Lewi Pethrus ramades in av Heléne Lööw, expert på antisemitism, samt författaren och historikern Ola Larsmo. Lööw lyfte fram att det finns en gammalkristen antisemitism, som ser judarna som Guds fördömda folk och som Kristusmördare. Ola Larsmo berättade att han inte minst med sin egna baptistbakgrund har mött en stark antirasism inom frikyrkan, något som han också bekräftade med historiska exempel.

Båda konstaterade samtidigt att det inte är svart eller vitt, utan att båda strömningarna kan existera parallellt inom kristenheten.

Symposium vid Enskilda Högskolan: Var Lewi Pethrus antisemit? Om frikyrkan och andra världskriget.
Ola Larsmo, historiker.
Fler artiklar för dig