Nyheter

Biskopens virala rundtur i domkyrkan gör succé

Strängnäs biskop Johan Dalman gör viral succé

Det är roligt, galet och uppseendeväckande. Biskop Johan Dalman gör nu succé på sociala medier med sin guidade rundtur i Strängnäs domkyrka för generation Z, där det är ”vibe” inne i lokalen och biskopsmössan beskrivs som en ”drip check”.

– Hej bestie, säger biskop Johan Dalman på svengelska när han hälsar välkommen till Strängnäs domkyrka.

Sedan följer en något ovanlig rundvisning där biskopen slänger ur sig ord som ”slay”, ”demure” och ”icon” medan han pekar ut kyrkans olika detaljer, som predikstolen, ikonen och ljusbäraren.

– Jungfru Maria, havande, very demure, säger biskopen när han pekar ut altartavlan.

Inlägget har spridit sig som en löpeld i sociala medier, där Svenska kyrkan lite skämtsamt skriver att Johan Dalman nu lärt sig att prata som generation Z, alltså personer födda runt millennieskiftet. En viral succé, som det brukar heta, och nu lovar folk vitt och brett att aldrig gå ur Svenska kyrkan.

När generation Z skriver manus

Biskop Johan Dalman i Strängnäs har lärt sig prata med generation Z. Hur många aura-poäng får han för sin visning av domkyrkan?

Publicerat av Svenska kyrkan Onsdag 18 september 2024

Oväntad posterboy

– Jag trodde aldrig att jag skulle bli posterboy för Duolingo Z, säger Johan Dalman när han intervjuas om filmen i SVT.

Han berättar att alla ord som han slänger omkring sig i filmen har han fått från medarbetarna i Uppsala, men att förkunskaperna faktiskt inte var de bästa.

– Bokstäverna var jag bra på, men inte kombinationen, säger han skämtsamt om orden han använder.

När han får frågan om folk nu kanske blir besvikna om de söker sig till kyrkan och det visar sig att biskopen inte alls pratar samma språk som på filmen skrattar Johan Dalman glatt och hoppas att de ändå ska lyckas avkoda vad som sägs.

Nå människor mitt i livet

Bakom det här står Svenska kyrkans sociala medierredaktion som varit på plats i Strängnäs för att spela in filmen tillsammans med biskopen.

– Visst är det roligt att se att den hamnat i så många sammanhang, den har dykt upp i massa sociala medier, men också i traditionell media där biskopen har blivit intervjuad, säger Johanna Stenius som är redaktör på Svenska kyrkans sociala medierredaktion.

Johanna Stenius, redaktör på Svenska kyrkans sociala medierredaktion

Varför ville ni få biskopen att börja kommunicera med generation Z?

– Först är det viktigt att säga att det här inte är något nytt för oss, utan Svenska kyrkan försöker prata med människor mitt i livet, var de än är, säger Johanna Stenius.

– Men idén till den här filmen kom på ett av våra redaktionsmöten. Vi hade sett den här trenden på annat håll, men inte i Sverige, och tänkte att det här passar oss. Det är roligt och öppensinnigt, det här vill vi göra.

Biskop Johan Dalman spelar in en film för sociala medier i Strängäs domkyrka, där han instrueras av producenten Alice Andreasson.

Så vad är det för trend?

– Det är filmer som ser ut på det här sättet, där man visar upp olika typer av verksamheter som museer eller kyrkor där det är en person från en annan generation som försöker prata som generation Z.

Filmerna sprids också med hjälp av olika hashtags som syftar på generation Z, alltså dem som är födda runt millennieskiftet.

Främst är det på Tiktok som den här trenden fått stor spridning, men Svenska kyrkan har främst använt sig av Instagram och Facebook, även om filmen med Johan Dalman spridit sig även till andra sociala medier.

Nu gör filmen succé, är ni förvånade?

– Vi är inte förvånade att det blev stor respons utan när vi såg filmen kände vi att det här kommer bli bra. Men vi är överraskade över hur stort genomslag det blivit, för det är inget man kan ta för givet. Men det var tydligt något som slag an, något man behövde höra och se just nu.

Johanna Stenius vill också lägga till att det var viktigt att hitta rätt person till den här filmen, där det alltså blev Johan Dalman, biskopen som redan tidigare utmärkt sig för sin humor.

– Han är positiv och härlig. Han bjuder på sig själv och förstår sammanhanget. Vår producent Alice Andreasson gick igenom alla ord med honom, men han har själv varit högst delaktig i det här och det var kul att det passade honom.

Biskop Johan Dalman spelar in en film för sociala medier i Strängäs domkyrka, där han instrueras av producenten Alice Andreasson.


Fler artiklar för dig