Nyheter

Tiktok-evangelisation når tiotusentals: ”Sociala medier är torget i stan”

Det kristna budskapet presenteras genom snabba klipp • ”Jag brukar skämta att vi har en evangelisationsmaskin”, säger initiativtagaren till kontot ”Varför kristen?”

Genom korta intervjuer och snabba klipp når initiativet ”Varför kristen?” tiotusentals människor. Grundaren Göran Reierstam uppmuntrar församlingar och kristna att evangelisera mer på sociala medier.

Initiativet ”Varför kristen?” startades av arkitekten Göran Reierstam, och har sedan 2021 satsat på sociala medier och poddar. Det är en arbetsgrupp på sex personer som tillsammans hjälps åt med att fylla flöden med evangelisation och bibelundervisning.

Nyligen nådde de 300 000 personer med ett av sina inlägg och under sina direktsändningar på Tiktok har de haft flera tusen tittare.

Göran Reierstam vill inspirera lokala församlingar att tänka mer på vad de lägger ut på sociala medier. Enligt honom behöver det inte vara stora projekt eller svårskapat innehåll för att nå brett.

Amanda Nordin spelar in en Tiktok med Hilda Wirsén som fotograf.

– Presentera evangeliet mer genom de medlemmar ni har på era sociala medier i stället för att berätta om den trevliga söndagsgudstjänsten ni hade. Om en pastor i en medelstor stad insåg att det han skrev på Instagram kunde nå fler än bara församlingen, då skulle han kanske ändra innehållet, säger Göran Reierstram.

– För när man är på sociala medier är man i det publika, man är på torget i stan. Och när man ändå är på torget och har människors uppmärksamhet så måste man berätta om det som är viktigast.

Göran Reierstam berättar att Hilda Wirsén, en av hans medarbetare, gick på en stor sekulär konsert i slutet på juli. Efter konserten blev hon stoppad av en kvinna som sa “dig har jag sett på Tiktok! Du ledde mig till tro!”

– Jag brukar skämta att vi har en evangelisationsmaskin, säger Göran Reierstam.

Bredd är viktigt

“Varför kristen?” gör olika typer av videoklipp. Ett exempel är Hanna Horgbys informationsvideor. Där svarar hon på frågor, uppmärksammar högtider och undervisar i olika ämnen.

– Jag vill ha en bredd på de ämnen jag pratar om, men försöker även hitta det jag tror att människor behöver höra baserat på evangeliet, säger Hanna Horgby till Dagen.

Innan Hanna Horgby gick med i “Varför kristen?” hade hon en tvåårig paus från sociala medier. Hon pausade tills hon insåg att hon ville vara med och bidra med någonting gott.

– Jag lade ut ett klipp där jag berättade om varför jag är kristen och då uppmärksammade Göran det och frågade om jag ville vara med och arbeta, säger Hanna Horgby.

Hanna Horgby delar videor från sitt vardagsrum där hon diskuterar olika kristna frågor.

De yngre vågar fråga

Hanna Horgby berättar att den yngre generationen inte är rädd för att ställa frågor och hon märker att det finns ett stort intresse för evangeliet.

– Vem Jesus är och vad Jesus gör bland människor i dag märker vi når och berör människor. Därför är det viktigt att det blir en blandning av undervisning och bibliskt perspektiv med vittnesbörd, säger Hanna Horgby.

Vittnesbörd i fokus

– ”Varför kristen?” som varumärke spelar ingen roll. Det som spelar roll är att det är många kristna och församlingar som berättar om tron konkret, säger Göran Reierstam till Dagen.

Sedan starten har gruppen sett en kontinuerlig ökning av tittare och lyssnare. Men efter sommarens kampanj med personliga vittnesbörd säger Göran Reierstam att deras konton på olika sociala medier har exploderat i antalet följare och interaktioner. Ökningen av tittare och lyssnare gör att de nu når mellan 10 000–300 000 konton vid varje inlägg på Instagram, uppger Göran Reierstam.

Göran Reierstam är grundaren till Varför kristen.

– Jag skickade ned två av våra gruppmedlemmar till Nyhemsveckan och bad dem göra många korta intervjuer där fokus skulle ligga på varför människor tror på Gud, vad Jesus gör i dag, hur de kommit till tro och om de fått vara med om något mirakel.

För Göran Reierstam är det viktigt att de inte lägger tid på att diskutera samfund eller trosinriktning.

– Vi har inte ens 10 sekunder på oss för att fånga uppmärksamheten på sociala medier. Därför vill vi inte börja diskutera vilken kyrka man ska gå i, eller om vilket typ av dop vi tror på. Nä, vi vill presentera evangeliet, säger Göran Reierstam.

---

Fakta: ”Varför kristen?”

  • 2021 bestämde Göran Reierstam med gruppen för att satsa mer på sociala medier under namnet ”Varför kristen?”. Varje dag läggs det ut minst ett inlägg och på lördagar direktsänder de ifrån sin Tiktok.
  • Under de senaste 30 dagarna har deras Instagramkonto nått 312 000 unika konton enligt statistik från Instagram.
  • Utöver sociala medier driver ”Varför kristen?” poddarna ”Mötet med new age”, ”Varför kristen” och ”Övernaturligt naturligt”.
  • När en person kommit till tro hjälper gruppen personen att hitta en lokal församling.

---

Fler artiklar för dig