Nyheter

Unga män utan religiös bakgrund lockas av Katolska kyrkan

Fredrik grät av besvikelse när Ulf Ekman blev katolik – sedan konverterade han själv, med hjälp av den tidigare Livets ord-pastorns podd

Från fler kvinnor och medelålders, till fler yngre och män. Så beskriver en kyrkoherde trenden bland dem som vill upptas i Katolska kyrkan i Sverige. En konvertit med frikyrklig bakgrund, Fredrik Lovén, driver en Facebookgrupp som riktar sig till personer som gjort samma resa.
– Man upptäcker kyrkans rötter, och upplever att den står stabilt tack vare dem, säger han om dem som söker sig till kyrkan.

Tidigare i sommar skrev Dagen om att antalet registrerade katoliker i Sverige nått över 130 000, vilket gör kyrkan till det största kristna samfundet efter Svenska kyrkan.

I huvudsak beror ökningen på att fler personer som redan är katolskt döpta också registreras som katoliker. Därutöver upptas varje år cirka 100 personer i Katolska kyrkan, antingen efter att ha tillhört ett annat samfund eller som tidigare odöpta.

Även om antalet konversioner inte ökat, så verkar det som om det i dag delvis är andra grupper som lockas till Katolska kyrkan.

I en artikel i Göteborgs-Posten nyligen noterade Helena D’Arcy, chefredaktör för tidskriften Katolskt magasin, att dagens konvertiter är yngre än förr om åren, och att många har en icke-religiös bakgrund.

Fler unga män i S:ta Eugenia

Det är en trend som Dominik Terstriep, jesuitpräst och kyrkoherde i S:ta Eugenia församling i Stockholm, känner igen från den introduktionskurs om Katolska kyrkan som han hållit de senaste tolv åren.

– Utvecklingen under åren skulle jag kunna beskriva på följande vis: från fler kvinnor till fler män, från fler medelålders personer (mellan 40–60 år gamla) till fler unga (mellan 20–30 år gamla) framför allt män, från fler med en religiös bakgrund till fler utan religiös bakgrund, skriver han till Dagen.

Dominik Terstriep, kyrkoherde vid S:t Eugenia katolska kyrka i Stockholm, beskriver en glädje över att få mötas till gudstjänst igen.

Samma observation gör pater Joseph Maria Nilsson, kyrkoherde i Jönköping.

– Vi har stadigt fyra, fem personer om året som är intresserade av att bli katoliker. Men tidigare var det mest medelålders kvinnor, medan det just nu nästan enbart är unga män. Och till skillnad från tidigare är många av dem som kommer till oss nu inte döpta.

Från djävulsdyrkare till pingströrelsen

Fredrik Lovén i Mullsjö tillhör pater Joseph Maria Nilssons församling och upptogs i Katolska kyrkan för drygt två år sedan.

Hans andliga resa från tonårens ”ockultism och djävulsdyrkan” började med ett möte med den dåvarande evangelisten Liam Norberg. Det ledde honom till pingstkyrkan i Botkyrka, och sedan till en rad olika frikyrkor Stockholm. När familjen flyttade till Mullsjö våren 2019 gick de med i ortens pingstförsamling.

Fredrik Lovén på dagen för sin upptagning i Katolska kyrkan, den 22 maj 2022. Här flankerad av sin fadder, Dan Ahnberg, t.v., och kyrkoherde Joseph Maria Nilsson.

Där löpte allt på som vanligt, till den dag i januari 2020 då Fredrik Lovén började att lägga golv på andra våningen i familjens villa.

– Då slogs jag plötsligt av en undran av vad Ulf Ekman gör i dag, säger han till Dagen.

Varför just Ulf Ekman dök upp i hans tankarna vet han inte. När grundaren av Livets ord konverterade till Katolska kyrkan våren 2014 hade Fredrik Lovén tagit emot nyheten ”med stor sorg”.

– Jag, som lyssnat på hans undervisning och läst hans böcker, grät när jag hörde det, och tänkte att Ulf Ekman var i total villfarelse, säger Fredrik Lovén, och berättar att han var färgad av frikyrkans inte sällan negativa syn på Katolska kyrkan.

Ulf Ekmans podd

När Fredrik Lovén av nyfikenhet googlade Ulf Ekmans namn hittade han till podden ”20 minuter med Ulf Ekman”.

– Jag tyckte det var intressant att han startat en podd som katolik, och lyssnade på det första avsnittet. Sedan fortsatte jag. Det tar ju ett tag att lägga golv, så man hinner lyssna mycket.

Reportage Ulf Ekman.

Fredrik Lovéns första reaktion var upprördhet – hur kunde någon hävda att Katolska kyrkan ägde sanningen, och att påvarna gick ända tillbaka till Petrus genom den apostoliska successionen?

– Så hörde jag talas om kyrkofäderna, och insåg att mycket av den kyrkliga tradition som jag tillhörde inte stämde överens med det som berättades från den första församlingen. Det blev ett slags inre meltdown.

Fredrik Lovén fortsatte att – med ”skräckblandad förtjusning” – fördjupa sig i katolsk teologi, och hittade till ett engelskspråkigt forum för konvertiter på internet.

Det ena ledde, som man säger, till det andra. Och en vacker dag satt Fredrik Lovén i det tegelhus på Klostergatan i Jönköping där S:t Franciskus församling håller till, och var med om sin första katolska mässa.

Startade Facebook-grupp

För två år sedan, den 9 maj 2022, upptogs Fredrik Lovén i Katolska kyrkan. Samma år startade han, tillsammans med en annan konvertit, en Facebookgrupp som vänder sig till dem som är nyfikna på kyrkan eller som har konverterat.

En del av gruppens medlemmar har, i likhet med Fredrik Lovén, en bakgrund i frikyrkan.

– De säger mer eller mindre samma sak som jag: De har upptäckt kyrkofäderna och insett att kyrkan står stabilt tack vare sina rötter, säger han.

Också Katolska kyrkans katekes, med sin lära för livets alla områden, tror han lockar. Liksom att Katolska kyrkan bejakar skillnaden mellan kvinnor och män.

– Jag märker att många män söker en fristad från den förvirring som man kan uppleva att det råder kring kön, manlighet, kvinnlighet. I Katolska kyrkan upphöjs Maria som den heligaste människa som levt. Men här vågar man också visa på en tydlig och maskulin mansroll.

Intellektuellt intresse

Också i Jönköping och i S:ta Eugenia församling i Stockholm är det Katolska kyrkans historia, men också dess tankesystem, som har väckt de yngre männens intresse.

– Många unga män uppskattar den filosofisk-teologiska redbarhet som Katolska kyrkan står för, dess långa, också andliga, tradition. Mycket handlar om en andlig, moralisk och intellektuell förankring de söker, en sorts kompass, menar Dominik Terstriep i S:ta Eugenia församling.

– Många av dem är väldigt belästa och har och satt sig in i kyrkans tro, säger kyrkoherde Joseph Maria Nilsson om de unga männen.

– Men jag brukar säga till dem: ”Nu vill jag se dig regelbundet i kyrkan, för mässan och gemenskapen i församlingen är det viktigaste för oss – att du inte har all annan kunskap spelar mindre roll”.

Inga nya grupper i domkyrkan

Sten Cedergren är diakon i S:t Eriks katolska domkyrka i Stockholm, och leder sedan några år tillbaka introduktionskursen ”Katolska kyrkans tro och liv”.

Han ser inte att specifikt unga män skulle dras till kyrkan. Tvärtom, berättar han, har det varit en jämn fördelning av kvinnor och män i olika åldrar som deltagit i kursen och sedan tagits upp i kyrkan.

– Däremot får jag uppfattningen att allt fler är odöpta och kommer från en helt sekulär bakgrund, eller en annan religion/tradition än den kristna, skriver han till Dagen.

Samma intryck har Magnus Andersson på informationsavdelningen inom Stockholms katolska stift, som omfattar hela landet.

– Det jag hör från präster och andra som håller i konvertitundervisning är att det kommer in många nya personer utan bakgrund i någon annan kyrka och som saknar baskunskaper i kristen tro, säger han till Dagen.

Magnus Andersson, koordinatör vid Katolska biskopsämbetet i Stockholm, gläder sig över de många prästvigningarna i Sverige i år.

Förteckningen över dem som står i begrepp att döpas inför sin upptagning i Katolska kyrkan i Sverige visar på en bredd bland de odöpta konvertiterna.

– Mitt intryck är att det är en blandad skara, med både män och kvinnor i olika åldrar. Men det kan ju skilja sig åt på olika platser, säger Magnus Andersson.

Påverkar familjen

Att en familjemedlem tar steget in i Katolska kyrkan får ofta återverkningar för alla vuxna och barn. Så har det också varit för Fredrik Lovén, vars fru står kvar som medlem i pingstkyrkan.

– Numera går vi både i pingstkyrkan och Katolska kyrkan, och våra fem barn är döpta. Men som jag ser det har jag inte fått mindre av Jesus som katolik, utan mer.

Fler artiklar för dig