Nyheter

Equmeniakyrkan kan bli förebild för fler metodistsamgåenden

Världsmetodistledaren: Vi tittar på Sverige • “Landet är unikt i det att detta är första gången metodister och baptister förenas. Vi vill se vad vi kan lära oss”.

När metodisternas världskonferens hålls i Göteborg 13–18 augusti är det den svenska Equmeniakyrkan som väcker den globala metodiströrelsens intresse. Samgåendet mellan Svenska Missionsförbundet, Svenska baptistsamfundet och Metodistkyrkan i Sverige år 2008 kan rent av komma att stå som modell för fler fusioner världen över – hoppas metodiströrelsens globala ledare Ivan M. Abrahams.

– Sverige är ganska spännande för mig, eftersom det är den enda metodistgruppen som har gått samman med en baptiströrelse i Equmeniakyrkan, säger biskop Ivan M. Abrahams, generalsekreterare för det metodistiska världsrådet World Methodist Council, till Dagen.

– Vi har många kyrkor världen över där metodisterna samarbetar med presbyterianska, med episkopala, med anglikanska och med kongregationalistiska kyrkor. Men Sverige är unikt i det att detta är första gången metodister och baptister förenas. Vi vill se vad vi kan lära oss och vilka erfarenheter man har haft i Sverige.

Olika dopsyn

Metodister och baptister har generellt sett olika uppfattningar i dopfrågan (se faktaruta). Men i Sverige har alltså båda sidor fått plats i ett och samma samfund, och det är något Ivan M. Abrahams är nyfiken på.

– Det verkar som om kyrkan i Sverige har lyckats navigera sig igenom det här framgångsrikt. Vi andra vill höra den historien! Jag tror att det är viktigt att resten av den metodistiska gemenskapen får höra vilka historier man har om hur de båda har samarbetat, säger han.

Innebär det att det kan bli liknande samgåenden på andra håll i världen?

– Det hoppas jag!

Varför?

– För att leva ut Jesu krav och hopp att vi ska bli ett. Och jag tror att vi är starkare tillsammans än vi är var för sig. Jag har ofta fått förklara för människor från andra trosinriktningar varför det finns olika samfund inom kristendomen. Jag tror att många människor behöver tänka om när det gäller hur vi uttrycker det här med ekumenik, hur vi arbetar mot målet att bli ett.

Finns det inte en risk att metodismens egen identitet går förlorad?

– Tja … du vet, vid vår senaste världskonferens, i Houston, Texas, 2016, var temat ”enhet”. Och enhet betyder inte att man är ett och samma. Det kan vara olikheter i enheten, enhet i olikheterna. Inom den världsvida metodismfamiljen har vi olika sätt att uttrycka vad metodism är.

Menar du att det egentligen inte finns någon metodistisk identitet?

– Nej, det gör det nog inte, säger Ivan M. Abrahams med ett skratt.

---

Fakta: Metodismen och baptismen

  • Metodismen har av hävd alltid haft ungefär samma syn på dopet som till exempel Svenska kyrkan har, det vill säga att man tillämpar både barn- och vuxendop, men att det i praktiken är barndop som dominerar.
  • Baptismen – som fått sitt namn efter engelskans baptism, dop – insisterar att dopet är en bekräftelsehandling på att en människa tagit emot Jesus i sitt liv, och därför förbehållit den som är vuxen nog att fatta ett sådant beslut.
  • Troendedopet, som detta också kallas, innebär vanligen också att dopkandidaten helt sänks ned i vatten, i stället för att bli vattenöst över huvudet.

---

Fler artiklar för dig