Nyheter

Svenska kyrkan: Vi kanske kan hjälpa till med laddstolparna

Mångårigt arbete har gett erfarenheter som andra samfund kan få ta del av

Till skillnad från flera andra kristna samfund har Svenska kyrkan arbetat i flera år på att uppfylla kravet på att det ska finnas laddstolpar vid kyrkoparkeringarna från årsskiftet. Arbetet har dessutom resulterat i ett informationsmaterial till de lokala församlingarna – och det kan man tänka sig att dela med sig av även till frikyrkorna.

– Jag tänker att det här är en viktig del i den omställning vi behöver göra för klimatet. Svenska kyrkan är en stor aktör med goda möjligheter att bidra i den här utvecklingen. Vi har mycket strukturer på plats, både fysiskt och administrativt, säger Caroline Strömbäck, enhetschef för diakoni och hållbar utveckling på Svenska kyrkans centrala kyrkokansli, och den som lett arbetet med laddstolparna för kyrkans räkning.

Ända sedan den nya förordningen kom har Svenska kyrkan nämligen arbetat intensivt för att kunna uppfylla den, eller för att åtminstone öka antalet laddplatser, berättar Caroline Strömbäck. Svenska kyrkan har bland annat haft ett eget bidrag som församlingar och pastorat har kunnat söka för att sätta upp laddstolpar.

Nästan 600 stolpar öppna för allmänheten

Det har lett till att det i dag finns över 1 400 laddplatser vid landets omkring 3 400 invigda svenska kyrkor, en fyrdubbling på tre år. De flesta av dem är framför allt till för kyrkans egen personal, men strax under 600 öppna för allmänheten.

Ska Svenska kyrkan agera elmack åt samhället, är det kyrkans uppdrag?

– Vi jobbar med klimatfrågorna utifrån ett skapelseperspektiv, så det är en del av vårt ansvar för skapelsen, säger Caroline Strömbäck.

El blev stulen - fick byta stolpar

Caroline Strömbäck, enhetschef för enheten för diakoni och hållbar utveckling på Svenska kyrkans kansli.

I slutändan är det församlingarna och pastoraten som själva bestämmer om och när och hur de ska sätta upp laddstolpar. Ett av dem som kommit långt är Knivsta pastorat, där man har totalt sex laddpunkter redan i dag, samt planer på ytterligare ett par till hösten – i en nybyggd carport där de dessutom ska drivas med solenergi. Än så länge är laddpunkterna till för personalen och pastoratets åtta elfordon – man har helt gått över till sådana – men det finns planer på att öppna dem även för allmänheten, berättar fastighetschefen Mattias Hagberg.

– Tanken är att det också ska finnas till gagn för våra besökare. Men vi är inte i mål när det gäller hur det ska fungera med appar och liknande, säger han.

– Vi hade en annan typ av stolpe först som inte var låsbar. Det var då de stal el från oss. Nu har vi bytt till låsbara stolpar så vi inte skänker bort el. Elen har ju varit väldigt dyr.

Kan dela infomaterial

Det centrala kyrkokansliet har samtidigt arbetat mycket med att sammanställa och sprida erfarenheterna från de platser som genomfört elektrifieringen. I varje stift finns en miljö- och klimathandläggare som församlingarna och pastoraten klan vända sig till för hjälp, och för laddstolparna finns dessutom ett väglednings- och utbildningsmaterial som församlingarna kan ta del av via Svenska kyrkans intranät.

– Vi har också inspirationsfilmer som har gjorts i de församlingar som har gjort installationerna, där olika medarbetare berättar. Vi hoppas att vi ska sprida inspiration! säger Caroline Strömbäck.

I en tidigare artikel i Dagen föreslog Equmeniakyrkan att samfunden kanske kunde samarbeta för att kunna uppfylla laddstolpskravet. Ni kan inte tänka er att dela med er av allt det här materialet?

– Jo, vårt vägledningsmaterial skulle vi absolut kunna dela med oss av. Jag får ta det till mig, jag ska prata med mina kollegor när de är tillbaka efter semestern.

– Men ett stort ansvar ligger ju också på myndigheterna som är inblandade. Det är ju i första hand de som har i uppdrag att se till att föreningar och andra får information och förutsättningar för att kunna leva upp till kravet.

Fler artiklar för dig