Nyheter

Tre samfund tagna på sängen av nya kravet om laddstolpar: ”Kommer skapa mycket arbete”

EFK: Detta har helt ramlat ned i knäet på oss • Alliansmissionen: Stora kostnader som blir problem • Equmeniakyrkan föreslår samarbete.

Inte heller centralt hos de kristna samfunden kände man till det nya kravet från årsskiftet på att det måste finnas laddstolpar på kyrkornas parkeringsplatser.
I den mån man alls kände till detta har man fått reda på det genom Dagens rapportering, visar en rundringning. Hos Equmeniakyrkan funderar man på om man ska inleda ett samarbete med andra samfund kring det här.

– Den här frågan har helt ramlat ned i knäet på oss, säger Staffan Jenemark, kommunikationschef på Evangeliska frikyrkan, ett av flera samfund som har många församlingar på landsbygden och därför påverkas starkt av det nya kravet.

– Det här får vi fundera på när vi möts igen efter semestrarna, så får vi se vad vi kan göra och vad vi kan ge för råd till församlingarna.

Boverket säger ju att man kan räkna med både föreläggande och vite om man inte följer det nya kravet. Blir det här kännbart för församlingarna?

– Det blir något för församlingarna att ta ställning till. Men [kravet] är ju inte så mycket att göra åt, säger Staffan Jenemark.

Staffan Jenemark, kommunikationschef, EFK.

SAM: ”Skapar mycket extrajobb”

– Jag tänker nog att själva installationen och att klara av kostnaden, det gör nog de flesta. Men det är väl inte frågan om det så mycket som att det skapar så mycket extrajobb, säger Ulf Häggqvist, missionsledare för Svenska alliansmissionen, som också har sin tyngdpunkt utanför storstäderna.

Svenska alliansmissionens årskonferens 9-12 maj 2024 på Gullbrannagården.

– Hur ska man ha ordning på vem som laddar och vilka som har tillgång till det? Hur ska det betalas för det? Ska man ha betalsystem? Det kan bli förenat med ganska stora kostnader och administration som jag ser som ett problem. Det blir ännu en administrationsbörda på en ideell organisation, det kommer att skapa mycket arbete under lång tid.

– Folk har sällan åkt långt dit, så då är ju behovet att ladda extremt litet. Då ska man väga det mot dels en kostnad för små församlingar om att lägga ut en 15–20 000 kronor om jag har kunnat ana rätt, men kanske ändå det största problemet är hanteringen av det, säger Ulf Häggqvist.

Equmeniakyrkan: ”Vi kanske kan samarbeta”

George Olvik, kommunikationschef på Equmeniakyrkan.

Equmeniakyrkan är återhållsam med sina kommentarer och säger att man först vill se ”hur kraven kommer att utformas och vilka resurser som kan finnas tillgängliga för att underlätta övergången”, som kommunikationschefen George Olvik uttrycker det. Samtidigt lanserar han tanken att samfunden kanske borde ta hjälp av varandra för att kunna uppfylla det nya kravet före årsskiftet.

– Vi ska samtidigt undersöka möjligheterna att göra något bra av detta, och kanske tillsammans med andra samfund dela resurser eller samarbeta för att hitta lösningar som kan bli bra för alla våra församlingar, säger George Olvik.

Alla samfunden är dock i grunden positiva till insatser för miljön, oavsett vad man tycker om det nya kravet i övrigt.

– Vi har ju arbetat aktivt med miljöfrågor och skapelsefrågor och förstår att det är intentionen bakom den här lagstiftningen. Däremot tror jag att just det här förslaget har en ytterst begränsad effekt men skapar en del problem för oss. Det vore bättre om församlingarna fick jobba med miljöarbete utifrån sina egna förutsättningar, säger Ulf Häggqvist till Dagen.

---

Fakta: Laddstolpskravet

  • Från första januari måste varje parkeringsplats med utrymme för 20 bilar eller fler förses med laddstolpe för elbilar, enligt en ändring i plan- och byggförordningen.
  • Följer man inte kravet riskerar man att byggnadsnämnden i kommunen utfärdar föreläggande om att man ska göra det, och i värsta fall vite, ifall man inte följer föreläggandet.
  • Inga undantag finns för till exempel kyrkor eller andra ideella organisationer.

---

Fler artiklar för dig