Nyheter

Myndigheten: Inga undantag – även kyrkor måste ha laddstolpar

Boverket: Vi har inte haft anledning att tänka på hur det slår mot kyrkor och föreningar • Från årsskiftet måste församlingar med parkeringsplatser för fler än 20 fordon sätta upp minst en laddstolpe.

Det finns inga undantag för kyrkor, föreningar och andra ideella verksamheter från det nya kravet på att det måste finnas minst en laddpunkt för elbilar på deras parkeringsplatser. Det säger Boverket – men mellan raderna blir det tydligt att det helt enkelt är så att ingen riktigt har tänkt på frågan.

Som Dagen tidigare berättat blir det från årsskiftet krav på att alla byggnader som har en egen parkering med platser för minst 20 bilar måste ha minst en laddpunkt för elbilar där.

Förslaget har väckt stark kritik från kyrkor på landsbygden, eftersom det blir en utgift för något man knappt kommer att använda, medan det öppnar för att andra kommer att tjuvladda där under veckodagar och nätter när ingen finns där.

Men, säger man på Boverket – som utrett saken inför regeringens beslut om att införa reglerna vid årsskiftet – några undantag för fattiga församlingar eller ideella organisationer blir det inte.

– I grund och botten är det här ett EU-direktiv. Och där är man ganska rigida, säger Martin Lindholm, byggnadsingenjör på Boverket, som ytterst är tillsynsmyndighet i ärendet och som var den instans som utredde frågan inför att den skulle bli regeringsförordning.

Hur ska det här genomföras rent praktiskt? Kommer det stolpspioner och snokar efter ladduttag?

– Det är byggnadsnämnden i varje kommun som har tillsynsansvaret, men det återstår att se hur byggnadsnämnderna kommer att agera. I många kommuner vet vi att tillsynen är eftersatt på grund av bristande resurser, säger Martin Lindholm.

Öppnar inte det för godtycke?

Martin Lindholm; Boverket.

– Så är det tyvärr med all lagstiftning.

Vad kan det bli för påföljder om man inte installerar någon laddstolpe?

– Troligtvis blir det någon form av rättelseföreläggande. Det finns inga byggsanktionsavgifter i den här lagstiftningen, men det kan bli vite. Då är det den ekonomiska situationen som avgör, det ska vara ekonomiskt kännbart men får inte vara oskäligt, säger Martin Lindholm.

Är det rimligt att en ideell organisation ska lägga ut ett femsiffrigt belopp på en laddstolpe som man kanske inte behöver?

– Jag kan inte svara på det. Det ligger i betraktarens öga, det är mer en politisk fråga, säger Martin Lindholm.

Ideella organisationer nämns inte

I den utredning från 2019 som Boverket gjorde inför det nya lagkravet resonerade man visserligen kring om det skulle bli undantag för småföretag, något som EU-direktivet trots allt öppnar för. Men myndigheten kom fram till att det skulle kunna slå väldigt orättvist, säger Martin Lindholm, och risken finns dessutom alltid att större företag kringgår reglerna genom att juridiskt dela upp sig i mindre enheter.

I utredningens konsekvensanalyser nämns dock över huvud taget inte ideella organisationer.

Är det så enkelt som att ingen har tänkt på hur det här skulle slå mot kyrkor och föreningar?

– I och med att det inte finns undantag [i EU-direktivet] har vi inte haft anledning till det. Men det är en fråga som man behöver lyfta upp på EU-nivå eller åtminstone till vår egen regering, säger Martin Lindholm.

Fler artiklar för dig