Nyheter

Kyrkor tvingas sätta upp laddstolpar – ”Trams”

Då blir det obligatoriskt med minst en laddstolpe på varje parkeringsplats som har utrymme för mer än 20 bilar • ”Trams” säger en församlingsordförande till Dagen • Man blir inte förvånad över någonting längre”.

Även besökarnas bilar måste kunna hämta kraft vid kyrkan från och med nyår. Då blir det obligatoriskt med minst en laddstolpe på varje parkeringsplats som har utrymme för 20 bilar eller fler. Men för många församlingar är det här kravet på en ny extra utgift – inom bara ett halvår – helt okänt.
– Trams, säger en av de församlingsordföranden som Dagen talat med.

Det är en ändring i plan- och byggförordningen som gjordes redan för fyra år sedan som ligger bakom kravet. Från och med 1 januari 2025 måste alla parkeringar vid andra byggnader än bostadshus där det går att ställa ifrån sig 20 bilar eller fler ha minst ett ladduttag för elbilar. Det gäller alltså även redan uppförda byggnader: undantag görs endast för ”byggnader som är avsedda för totalförsvaret eller som annars är av betydelse för Sveriges säkerhet”, som det står i lagtexten, eller för byggnader som inte värms upp.

Men det nya kravet har helt hamnat under radarn, och är okänt för de församlingar som Dagen pratat med. Inte ens de som själva arbetar i elbranschen känner till det.

Församlingsordföranden – som är elektriker – visste inget

– Nej, nej, nej, det hade jag ingen aning om, och ändå jobbar jag som elektriker och sätter upp laddstolpar, säger Peter Karlsson, ordförande i Nygårdskyrkan i Ramkvilla.

Peter Karlsson, ordförande i Nygårdskyrkan i Ramkvilla.

Hans församling är en typisk aktiv liten frikyrka på landsbygden, där man måste ha bil för att kunna ta sig dit och därifrån. Med 26 platser på kyrkans egen mark hamnar Nygårdskyrkan precis över kravet på ny laddstolpe. I dag finns det ingen.

– Jag får ta med det här till nästa styrelsemöte, och kanske får leta rätt på lite mer information. Det har inte gått ut någon allmän information till oss som jobbar med el, jag har inte ens sett det i någon installatörstidning, konstaterar Peter Karlsson.

Blir det dyrt för en församling som eran?

– Ja, det blir en 15 000 kanske, det är väl ingen jättedyr investering egentligen. Vi klarar det, säger Peter Karlsson.

”Inget laddboxkonto”

– Det känns som en dyr sak som vi inte har nytta av, säger Johanna Maxson, ordförande i Missionskyrkan i Ekenässjön, en lite större församling på en liten ort, där många visserligen har elbilar – men också laddare hemma.

– Man åker ju inte till kyrkan och står och laddar i två timmar, konstaterar hon.

Inte heller Johanna Maxson kände till det nya kravet, men säger att hon nu får ta reda på mer och ta upp saken med styrelsen.

– Vi är på gång med att installera solceller och jobbar med projekteringen för det för att sänka våra driftskostnader, så det känns ju jätteonödigt att vi måste installera något som kanske används en gång i veckan.

Johanna Maxson, ordförande för Missionskyrkan i Ekenässjön.

Har ni råd med det?

– Ja, det finns ju inga pengar som ligger i något laddboxkonto, säger Johanna Maxson.

”Det här är bara trams”

I Allianskyrkan i Skärstad, en större frikyrka på landet med stor egen parkering för alla som behöver bil, går ordföranden Rickard Carlsson i taket när Dagen ringer och berättar om det nya kravet, som inte heller hans församling känner till.

– Det första som slår mig är att det här landet slutar aldrig förvåna mig. Det är det byråkratiska skatteparadiset deluxe. Man borde fokusera på riktiga problem i stället. Det här är bara trams! säger han.

– Jag kan gå i gång på de här grejerna. Rent ideologiskt ogillar jag statens inblandning i människans frihet. Man ska bry sig om varandra, ja, men pilla inte i det som du inte ska ha med att göra. Det här är en typisk sådan sak. Sluta!

Rickard Carlsson, ordförande i Allianskyrkan i Skärstad.

Snikladdning eller elförsäljning?

Allianskyrkan i Skärstad ligger dessutom precis utefter en landsväg, så frågan är hur församlingen ska hantera eventuella förbipasserande fordon som stannar till och passar på att smygladda vid en eventuell ny laddstolpe på kyrkparkeringen, när ingen är på plats. Ska församlingen stå för gratis el, eller ska man ta betalt, och hur ska det i så fall gå till?

– Det blir så många dumma följdfrågor som dyker upp, säger Rickard Carlsson.

Det känns som en dyr sak som vi inte har nytta av.

—  Johanna Maxson, ordförande i Missionskyrkan i Ekenässjön

– Vem ska ha access till det? Hur ska vi debitera det? Jag är med i styrelsen i en bostadsrättsförening [som har laddstolpe], och då har ju Skatteverket haft synpunkter på att vi ska redovisa momsen på elen. Får vi dra av den då när vi köper den, eller hur blir det?

Hur Allianskyrkan i Skärstad kommer att ställa sig till kravet förblir en öppen fråga. Rickard Carlsson säger att han ska ”plocka upp frågan på styrelsebordet för vidare hantering”.

– Med tillägget ”motvilligt”! Vad blir det för konsekvenser om man inte följer det [nya kravet]? Jag tror inte Jesus skulle gå med på vad som helst från överheten heller, inga paralleller i övrigt, säger han.

---

Fakta: Nya kravet på laddstolpe

  • Den nya förordningen om ändring i plan- och byggförordningen, SFS 2020:274, utfärdades sista april 2020. Kraven på laddstolpar börjar gälla från 1 januari 2025.
  • Där införs flera nya paragrafer, varav en – paragraf 20 c - föreskriver att ”parkeringar med fler än tjugo parkeringsplatser som finns i, eller på tomten till, andra byggnader än bostadshus [ska] vara utrustade med minst en laddningspunkt för laddning av elfordon”.
  • Kravet gäller alla ”byggnader för vilka energi används för att påverka inomhusklimatet”, det vill säga som värms upp.
  • ”Kravet gäller dock inte byggnader som är avsedda för totalförsvaret eller som annars är av betydelse för Sveriges säkerhet”, lyder det vidare.

---

Fler artiklar för dig