Nyheter

Vitt skilda åsikter inom EFK i debatt om kyrkans äktenskapssyn

Beslut efter maratondebatt: Nuvarande äktenskapssyn ska fortsätta vara normerande för gemensam undervisning

Evangeliska frikyrkan må stå enad i många avseenden, men när det kommer till äktenskapssyn råder stor spännvidd. Det visade kongressombudens debatt kring motionen om äktenskaps- och sexualsyn som 45 pastorer och andra ledare lämnat in. När debatten i Kungsportskyrkan sen lördag eftermiddag tystnat och alla röster räknats stod styrelsens förslag som vinnare. Med ett litet tillägg som ombuden valde att skicka med.

HUSKVARNA. Precis som andra frikyrkor har EFK slitit med att formulera sin väg när det gäller samkönade äktenskap. Ett steg i den processen var rapporten Helighet och barmhärtighet, som presenterades i maj 2023 vid EFK:s representantskapsmöte på Hjälmaregården utanför Örebro. Men uppenbarligen råder skilda meningar vilken status rapporten ska tillmätas. Enligt EFK:s ledning är den tänkt att tjäna som underlag för respektfulla samtal i de lokala församlingarna, medan undertecknarna av kongressmotion nummer fyra och en rad andra röster i debatten tillfäster den normerande betydelse och därför menar att det är nödvändigt att EFK tydligt bekräftar att samfundet ”slår fast att normen för sexuell samlevnad är äktenskapet mellan en man och en kvinna”.

Stor majoritet manliga talare

Detta framgick tydligt under lördagens motionsdebatt, som tog hela eftermiddagen i anspråk. 38 talare och 41 inlägg innan ett utdraget röstningsförfarande vidtog. Männen var mest talträngda, bara åtta av talarna var kvinnor. Klockan hann nästan slå 18 innan presidiet kunde förkunna resultatet av omröstningen: Styrelsens förslag hade vunnit majoritetens gillande. Det löd:

– att kongressen bekräftar EFKs befintliga äktenskapssyn som den uttrycks i EFKs vigselordning, antagen av EFKs styrelse den 19 mars 2010,

– att EFKs äktenskapssyn ska fortsätta vara normerande för undervisning i EFKs gemensamma arbete och mötesplatser.

Kongressen röstade också för att bejaka motionens fjärde attsats som lyder:

– Att uppdra åt styrelsen och missionsledningen att ta fram ett stödmaterial för församlingsledningar, pastorer och ungdomsledare som tydliggör EFK:s syn på äktenskap och samlevnad. Här bör ingå hur vi konkret ska arbeta för att alla som vill följa Jesus, oavsett civilstånd och hur man brottas med sin sexualitet, ska känna sig inkluderade i gemenskapen utan att vi ändrar äktenskapssyn och inriktning i undervisningen.

Oro för söndring

En annan process som skapat oro i EFK-leden är att en av rörelsens största församlingar, Immanuelskyrkan i Örebro, deklarerat att de är beredda att viga samkönade par – ett skeende som gjort det än mer angeläget för de 45 motionärerna att skriva sin motion som de rubricerat ”Förslag till ställningstagande angående äktenskaps- och sexualsyn inom Evangeliska Frikyrkan”.

När motionärerna inledningsvis presenterat sitt förslag och styrelsen gett sin respons på motionen passade missionsdirektorerna på att göra ett medskick till den stundande debatten. Ingemar Forss konstaterade att ”vi kommer som rörelse inte att tycka lika om allt, men vi kommer att tycka lika om så otroligt mycket”.

– Vi vill ha Jesus i centrum av allt, sa han och Linalie Newman fortsatte:

– Antingen kan vi låta den här frågan bli en vattendelare eller kan vi låta allt vi tycker lika om förena oss.

Presidiet på EFK-kongressen i Kungsportskyrkan i Huskvarna, från vänster Bernth-Åke Ottosson, Gudrun Boström och Peter Björk.

Mångfald av synsätt

Nog spände det i debatten allt, vilket detta axplock av röster ger prov på:

”Låt Bibeln vara grunden, inte den sekulära samtiden.” (Per Ewert, Kungsportskyrkan, Huskvarna)

”Det handlar om att vi ska öppna våra hjärtan. Hur många ska fortsätta bli utestängda?” (Tobias Ceder, Korskyrkan, Jönköping)

”Jag tror EFK behöver en omvändelse när det gäller den väg vi börjat gå när det gäller äktenskapssyn.” (Andreas Holm, Motala Baptistförsamling)

”Det finns många som växer upp i frikyrkomiljö som undrar om de har något existensberättigande.” (Agneta Andersson, Kisa frikyrkoförsamling)

”Om EFK fortsätter med två syner på äktenskapet riskerar vi som medlemmar att få en trojansk häst när det gäller äktenskapet.” (Dan Åkerberg, Skogakyrkan, Kungsängen)

”Genom att föra upp frågan till kongressen så verkar man splittrande.” (Annika Wirsén, Linköpings hemkyrka)

”Jag tror att vi alla i EFK behöver bli kända för nåden, inte för gränserna.” (Thomas Jirenius, Korskyrkan, Ludvika)

”Jag bävar för att vi ska såra varandra och att vi kanske ska såra Gud.” (Niklas Ljung, Immanuelskyrkan, Malmö)

Risken att göra varandra illa med ord har många känt av och Julia Forsberg från Centrumkyrkan i Finspång fångade fenomenet väl i uttrycket ”ord i kommentarsfälten som inte går evighetens ärenden”.

Johan Arenius, föreståndare för Immanuelskyrkan i Örebro, medgav att hans församling agerat i otakt med EFK-rörelsen, men sa också att hela bredden av åsikter i äktenskapsfrågan finns i det egna pastorsteamet och församlingsledningen. Arenius ställde en fråga direkt riktad till motionens författare: Anser ni att vi Immanuelskyrkan i Örebro ryms i EFK om motionens att-satser går genom?

Laddat replikskifte

Hans Jansson från Kungsportskyrkan i Huskvarna begärde ordet och ett öppet replikskifte uppstod.

– Vi har kriterier som säger en EFK-pastor är en som viger man och kvinna. Jag tror inte vi är en rörelse som samsas med två syner, sa Hans Jansson, varpå Johan Arenius klev fram mot podiet och upprepade sin direkta fråga från tidigare:

– Ryms vi med nuvarande ordning?

– Jag tycker att ni med det beslut ni tog ställer er vid sidan om. Och jag skulle önska att ni omprövar det, replikerade Hans Jansson.

– Så vi ryms inte? upprepade Arenius.

– Det är inte jag som avgör det, svarade Jansson.

Replikskiftet var över. Båda gick ner och satte sig. I den stunden gick atmosfären nästan att ta på. Men diskussionen fortsatte och inte förrän sent på eftermiddagen kunde samlingen komma till beslut i frågan. En utdragen röstningsprocess resulterade i att styrelsens förslag bejakades enligt ovan, med 242 röster för styrelsens förslag och 197 för motionen. En del av de 474 ombuden hade redan hunnit åka när det äntligen blev dags för omröstning. Ingen reserverade sig.

Kontext och beslutsordning

Några ytterligare aspekter bör noteras för att göra debatten rättvisa. En handlade om kontextualisering, som kritikerna menar leder rörelsen åt ett liberalt håll, men som försvararna menar gjort exempelvis kvinnliga pastorer möjliga. Beslutsordningen är en annan sak. EFK bildades som en kongregationalistisk rörelse, vilket i praktiken innebär att avgörande beslut ska fattas på församlingsmöten och inte på samfundets kongresser.

I en kommentar för Dagen efter beslutet sa Johan Arenius att ”motionärerna både belyst en spricka i samfundet och samtidigt bidragit till att den sprickan fördjupats”.

– Alla de församlingar som just nu samtalar om frågorna tvingas nu förhålla sig till samtalen och besluten i kongressen. Jag tror att samtalen lokalt hade vunnit på om denna fråga inte hade kommit upp i årets kongress, sa Johan Arenius.

---

Fakta: EFK:s kongress 2024

  • Hölls i Kungsportskyrkan i Huskvarna den 24–25 maj.
  • 474 ombud medverkade, vilket var rekordmånga.
  • Bland annat valdes en delvis ny styrelse. Ny ordförande blev Erik Bryskhe som efterträder Richard Hultmar vars mandatperiod gick ut.

---

Fler artiklar för dig