Nyheter

Trots klimatkritiken: Ärkebiskopen tog flyget till påven

Ärkebiskopen: Vid vissa tillfällen är öga-mot-ögakontakterna helt nödvändiga • Svenska kyrkans klimatambassadör till Kyrkans tidning: Tydligt uttalat att vi ska minska utsläppen - gäller självklart alla.

Efter kraftfull kritik från kyrkans klimatambassadörer ställde biskopen i Växjö nyligen in sin flygresa till Rom. Men ärkebiskopen Martin Modéus valde strax efter att ta flyget till samma destination då han träffade påven.
– Ibland behöver jag flyga, säger han till Dagen.

Frågan om flyg har engagerat i Svenska kyrkan den senaste tiden efter att de två klimatambassadörerna Lina Petré och Ola Ruin slagit larm. Det handlade om att man i Växjö stift, med biskop Fredrik Modéus i spetsen, skulle ta flyget till Rom för att genomföra en studieresa.

Det här var svårt att få ihop med Svenska kyrkans högt ställda ambitioner för att minska sina utsläpp och klimatambassadörerna lyckades skapa en rejäl debatt.

– Att avstå från att flyga är något av det absolut enklaste man kan göra för att hålla nere utsläppen. Det är tydligt uttalat i färdplanen att vi ska minska utsläppen och det gäller självklart alla. Det är klart att stiftsstyrelsen ska få åka på resa för teambuildning eller fortbildning, men det finns andra färdmedel, sa klimatambassadör Lina Petré till Kyrkans tidning.

Kritiken ledde till slut att den här flygresan till Rom bokades av. Växjö stift valde i stället att styra kosan till Finland.

Biskop Fredrik Modéus

Ärkebiskopen tog flyget

Men det här har inte inneburit att man slutat flyga i Svenska kyrkan. För lagom till att debatten ebbade ut satte sig ärkebiskop Martin Modéus på planet med destination Rom, alltså samma sträcka som hans bror, biskop Fredrik Modéus, bokade av för klimatets skull.

På plats i Rom fick sedan ärkebiskopen en privat audiens med påve Franciskus, vilket Dagen tidigare skrivit om.

På vilket sätt kan man från kyrkans sida motivera den här flygresan, medan andra får ställas in?

– Inbjudningsbekräftelsen från Vatikanen kom endast cirka en vecka före avfärd. Det snäva tidsperspektivet omöjliggjorde att resa med tåg, säger Martin Modéus till Dagen, och tillägger:

– Tåg är alltid mitt förstaval. Jag strävar, i enlighet med färdplanen, att minska resandet med flyg. Men ibland behöver jag flyga beroende på långa avstånd eller då ett pressat tidsschema omöjliggör andra alternativ.

Han lägger till att alla flygresor dessutom klimatkompenseras.

Två personer i prästkläder står och pratar.

Kyrkan ska bli klimatneutral

I Svenska kyrkans färdplan för klimatet är målet att bli helt klimatneutral till år 2030, det hela ska ske i olika etapper och där ingår också att flyga mindre. Men att helt sluta flyga är inte aktuellt.

– Svenska kyrkan har många samarbetspartners och verkar i många länder. Det är nödvändigt att resa för att upprätthålla relationer med systerkyrkor och relationer med andra kyrkor, säger Martin Modéus.

– Under pandemin har vi sett hur nya kommunikationsverktyg utvecklats med digitala möten och antalet resor har minskat. Vid vissa tillfällen är dock öga-mot-ögakontakterna helt nödvändiga för att bygga relation.

---

Fakta: Färdplan för klimatet

  • Svenska kyrkan har antagit en färdplan för klimatet där de beslutat att verksamheten ska vara helt klimatneutral år 2030.
  • Det här ska klaras av i olika etapper, där man från kyrkans sida ser över saker som resor, energianvändning, matvanor och skogsbruk.

---

Fler artiklar för dig