Nyheter

“Hädisk” chipsreklam stoppas efter tittarstorm

En reklamfilm som visar hur en nunna byter ut oblaterna mot chips ledde till proteststorm i Italien

Chipsreklamen där en nunna byter ut oblaterna mot chips inför nattvarden har lett till stora protester i Italien. Nu stoppas den av Italiens motsvarighet till Reklamombudsmannen.
”Ett hån mot den djupa innebörden av nattvardens sakrament”, skriver kommittén som fattat beslutet, om reklamen.

Reklamfilmen från Amica Chips utspelar sig i vad som ska förställa ett nunnekloster, till tonerna ur Franz Schuberts klassiska stycke Ave Maria. Nunnan som ska ta fram kalken inför den stundande gudstjänsten får för sig att byta ut oblaterna mot chips, vilket prästen upptäcker först när han delar ut nattvarden.

Här gick dock en gräns för landets katolska majoritet, och den korta reklamfilmen, som gick under namnet Den heliga vardagen, ledde omedelbart till tittarstorm. För katoliker är Kristus fysiskt närvarande i brödets och vinets gestalt i nattvarden, som ses som ett av kyrkans sju sakrament.

Italiens konsumentförening för radio och tv, Aiart, krävde att reklamfilmen skulle stoppas, då den ”kränker de religiösa känslorna bland miljontals praktiserande katoliker genom sin banaliserande jämförelse mellan chipset och den konsekrerade substansen”, skrev tidningen Repubblica.

– Amica Chips reklam brister i både respekt och kreativitet, och visar på oförmågan att göra reklam utan att ta till symboler som inte har något att göra med konsumtion och snacks, sa Giovanni Baggio, ordförande för Aiart, till tidningen.

Protesterna tog skruv.

I veckan välkomnade Aiart ett beslut av Italiens motsvarighet till Reklamombudsmannen om att dra in chipsreklamen.

Detta med hänvisning till branschens etiska riktlinjer, som bland annat säger att marknadsföring ”inte får förolämpa moraliska, medborgerliga och religiösa övertygelser”.

Fler artiklar för dig