Nyheter

Biskopen i Lund: Vi ska flyga längre – inte kortare

Talet om att flygandet måste minska tycks ”handla om så kallad godhetssignalering”, menar biskop Johan Tyrberg

När Svenska kyrkan som helhet strävar efter att halvera flygandet går biskopen i Lunds stift, Johan Tyrberg, mot strömmen – och säger att hans stift framöver ska flyga längre. Utspelet riskerar att ”legitimera klimatförnekelse”, menar hans kritiker.

– Om man väljer bort flyget och tror att man gjort något stort för klimatet, så kanske man inte inser att man måste göra mycket mer än så. Att det handlar om att pröva hela sitt liv.

Det säger Johan Tyrberg i en intervju med Kyrkans tidning. För att Lunds stift ska kunna fördjupa sina internationella kontakter i Tanzania, Sydsudan, Tyskland och det Heliga landet kommer längre flygresor att behövas – inte kortare, menar biskopen.

– Vi vill också skapa nya kontakter i USA, säger han.

På tvärs med färdplan

Johan Tyrbergs utspel går på tvärs med innehållet i den färdplan för klimatet som kyrkostyrelsen antog 2019. Enligt färdplanen ska Svenska kyrkans flygande, mätt i antal kilometer, minska med hälften fram till och med 2027.

På Kyrkans tidnings fråga om Lunds stift kan välja att åsidosätta ett mål som kyrkostyrelsen antagit svarar biskopen att ”varje stift måste fatta beslut om den egna inriktningen”.

Men måste inte det klimatnödläge som Svenska kyrkans biskopar utlyst trumfa utlandsresorna, frågar tidningen.

Biskopen svarar:

– Nej, vi kan inte enbart fokusera på att rädda klimatet, vi måste också kunna arbeta mot polarisering, fattigdom, krig och destruktiva konsekvenser av teknik. Då behövs möten med människor, som inte går att ersätta med Zoom.

”Verkar handla om godhetssignalering”

Uppmärksamheten kring Lunds stifts och dess biskops hållning i flygfrågan föranleds av en debattartikel i Kyrkans tidning, där biskopen skriver att han ser ”en mörk baksida” i klimatdebatten.

”Det verkar, i likhet med väckelsens syndapredikan, handla om så kallad godhetssignalering. Viljan att framstå som politiskt korrekt (världens språk) eller rättfärdig (kyrkiska) har tagit överhanden. Godhetssignalering är vanligt och jag har hört flera exempel på personer som stolt sagt att man valt bort flyget trots att de vet att alternativet varit sämre men minde iögonfallande”, skriver Johan Tyrberg.

Det är inte flygandet som ska minska, utan slitaget på jorden, menar han.

”Riskerar legitimera klimatförnekelse”

Biskopens debattartikel väcker kritik hos bland annat fyra kyrkopolitiker från nomineringsgruppen Vänstern i Svenska kyrkan. I en replik i Kyrkans tidning skriver de att Johan Tyrbergs inlägg riskerar ”att legitimera klimatförnekelse och ge luft under vingarna åt en utbredande populism”.

Stiftsadjunkten för ekoteologi och kris och beredskap i Uppsala stift, Claes Hedström, skriver i en replik i samma tidning att biskopens användning av begreppet ”godhetssignalering”, på samma gång som en stor del av svenskarna känner stark oro för klimatförändringarna, ”är ovärdigt och visar på att du verkar vara mer angelägen om att slippa möta kritik än att ta en seriös diskussion om hur vi snabbt och med störst effekt minskar våra klimatbelastande utsläpp”.

Fler artiklar för dig