Nyheter

Svenska kyrkan sticker ut i undersökning – ökar i förtroende

Per Söderpalm, opinionsansvarig på Verian, och Pia Dahlén, kommunikationschef vid Svenska kyrkan, om varför allmänhetens förtroende för kyrkan ökar

Allmänhetens förtroende för samhällsinstitutioner står över lag still eller går ned i år. Men för två institutioner går förtroendet upp: Polisen och Svenska kyrkan. Det visar Förtroendebarometern 2024.
– Det är någonting som hela kyrkan ska känna sig väldigt glad över, säger Pia Dahlén, kommunikationschef vid Svenska kyrkan.

Förtroendet för samhällsinstitutioner ökar i de flesta fall inte med mer än någon enstaka procentenhet i årets Förtroendebarometer, som genomförs av Medieakademin i samarbete med opionionsföretaget Verian. Det innebär att förtroendet för de flesta institutioner antingen i stort sett står still – eller går ned.

Två institutioner sticker dock ut med en uppåtgående kurva: Polisen, vars förtroende ökar med fem procentenheter från 37 till 42 procent, samt Svenska kyrkan, vars förtroende ökar med tre procentenheter från 42 till 45 procent.

Linjediagram från 2013 till 2024 som visar förtroendet för Svenska kyrkan enligt Förtroendebarometern. 2013 var det 34 procent, 2024 är det 45 procent.

Ekonomisk oro och krig

Per Söderpalm, opinionsansvarig på opinionsföretaget Verian och ledamot i Medieakademin, tror att det ökade förtroendet för Svenska kyrkan främst beror dels på ekonomisk oro, dels på krig i omvärlden.

– De senaste åren har präglats av ekonomiskt pressade hushåll, kriget i Ukraina och situationen på Gaza. I den typen av oroliga tider pekar mycket på att allmänheten vänder sig till institutioner som står för trygghet och kontinuitet, säger han till Dagen.

Per Söderpalm, opinionsansvarig på Verian och ledamot i ledamot Medieakademin.

Men även ett ökat intresse för frågor som rör andlighet bidrar till förtroendeökningen för Svenska kyrkan, tror Per Söderpalm.

– Det har funnits en diskussion som handlar om andlighet, ett ökat intresse för dessa frågor. Detta kan också ha påverkat förtroendet, även om jag tror att det i hög grad handlar om de oroliga tiderna, säger han.

Påtaglig glädje

Hos Svenska kyrkans kommunikationschef Pia Dahlén är glädjen över undersökningens resultat påtaglig.

– Förtroendet för Svenska kyrkan har aldrig varit så högt som i år. Det är någonting som hela kyrkan ska känna sig väldigt glad över. Vi tror att det ökade förtroendet till en viktig del är en effekt av att de lokala församlingarna är så duktiga på att kommunicera, säger hon till Dagen.

Som ytterligare förklaringar till förtroendeökningen pekar även Pia Dahlén på läget i omvärlden och det ökade intresset för existentiella och andliga frågor.

– Sedan når ärkebiskop Martin Modéus ut på ett bra sätt. Han är väldigt duktig på att förmedla lugn och trygghet och visa att kyrkan står tydligt och stadigt i sina värderingar, säger hon.

Pia Dahlén, kommunikationschef vid Svenska kyrkan.

Externa reklamkampanjer

Pia Dahlén tror också att Svenska kyrkans externa reklamkampanjer under 2023 spelar roll för förtroendet. Det handlar bland annat om en dopkampanj och om kampanjer i samband med högtider som allhelgona och jul.

– Det är ett nytt slags kommunikationsarbete för oss, där vi kommunicerar brett på nationell nivå, i nära samarbete med stiften och församlingarna, säger hon.

---

Fakta: Förtroendebarometern 2024

  • Undersökningen mäter varje år allmänhetens förtroende för institutioner, företag och medieföretag i Sverige. Bakom undersökningen står föreningen Medieakademin och opinionsföretaget Verian.
  • 45 procent av de svarande uppger att de har mycket stort eller ganska förtroende för Svenska kyrkan. Det är en ökning med tre procentenheter från förra året.

---

Fler artiklar för dig