Nyheter

YWAM Sverige i sorg efter att elva missionärer omkom: ”Det är ett hårt slag”

Internationella missionsrörelsen i chock sedan flera ledare miste livet i Arusha i Tanzania

Den dödliga bussolyckan i Tanzania har skakat om den internationella missionsrörelsen Youth With a Mission i grunden. YWAM:s två ledare i Arusha var bland de elva unga afrikaner, många av dem ledare, som dog när en lastbil utan fungerande bromsar körde rakt in i deras minibuss i lördags. Sammanlagt dog 25 personer i olyckan.
– Vi är en sörjande rörelse, säger Anders Carlsson, nationell ledare för YWAM Sverige.

Olyckan skedde på lördagseftermiddagen, vid infarten till staden Arusha, när bromsarna i en tungt lastad lastbil plötsligt slutade att fungera. Lastbilen körde in i en personbil och två minibussar, varav den ena tillhörde YWAM. Totalt 40 studenter och ledare från en masterutbildning vid YWAM:s lärosäte University of the Nations hade varit på ett studiebesök bland massajerna. De färdades i två minibussar som var på väg in i Arusha när lastbilen körde in i en av dem.

”Elva av våra vänner är nu med Jesus. Två befinner sig på sjukhus och befinner sig i ett kritiskt tillstånd”, skrev YWAM i ett pressmeddelande på lördagen, och berättade att man har inrättat en fond för donationer till de drabbade och efterlevande, då många saknar försäkringar.

En av de svårast skadade var den internationella ledaren för King’s kids, som är en del av YWAM. Hon flygs inom kort till hemlandet Schweiz, och hennes liv förefaller inte längre vara fara.

Minnesceremoni på idrottsarena

Trafikolyckan är den dödligaste i Tanzania sedan 2017, då 35 människor dog i en svår olycka med en skolbuss. Regeringen har lovat att stå för sjukhuskostnader och begravningar efter lördagens olycka, rapporterar den tanzaniska tidningen The Daily. På tisdagen hölls en stor minnesceremoni på den stora idrottsarenan Sheikh Amri Abeid, dit flera av kistorna förts för ett sista farväl.

För YWAM är tragedin den största som drabbat rörelsen sedan den grundades av Loren och Darlene Cunningham 1960.

“Inte bara har vi förlorat makar, vänner och medarbetare, utan också ledare inom YWAM”, skriver Darlene Cunningham, som miste sin make förra året, i ett öppet brev.

“Studenterna vid masterprogrammet var av samma kaliber – överlåtna pionjärer. Därför skapar deras död ett massivt tomrum i denna del av världen för YWAM som missionsrörelse.”

Olika religiösa och politiska ledare samlades för en ceremoni för att ta farväl av 11 personer som dödades i förorten Ngaramtoni i Arusha när en lastbil körde in i tre fordon.

25 människor dog i olyckan.

Anders Carlsson, nationell ledare för YWAM Sverige, instämmer.

– Att detta drabbat överlåtna ledare i regionen är ett hårt slag, säger han till Dagen.

Samtidigt leder olyckan hans tankar till de tusentals ungdomar och team som reser ut med organisationen varje år.

– Vi måste ändå vara tacksamma för Guds beskydd över vårt arbete, och för att det inte skett fler tragedier.

Anders Carlsson, ledare för YWAM i Sverige.

Kände flera av ledarna

Hans Kristian Sandtorp från YWAM i Norge är i Sverige för ett styrelsemöte när Dagen når honom på tisdagen. Han kände flera av dem som var med på olycksbussen.

– Alla de som var med på bussen var unga ledare i länder som Tanzania, Kamerun, Nigeria och Madagaskar, och de flesta var dessutom småbarnsföräldrar. Så detta är tragiskt på så många nivåer, säger han, och berättar hur man nu samlar in pengar för att kunna skicka kropparna till deras familjer.

– Det är också en tragedi för vår bas i Arusha, som är stor och aktiv, och som driver förskolor, skolor och en vårdcentral.

En av de pastorer i Arusha som stöttar skadade och anhöriga på plats i Arusha är David Owens, pastor inom Vineyard.

Han berättar för Dagen att han varit på sjukhuset flera gånger och bland annat sett till så att de skadade fått mat – något som inte ingår annars. Bortsett från det praktiska finns de svåra frågorna om varför olyckan skedde.

– Vad säger man till en man som förlorat sin hustru efter bara nio månaders äktenskap, och som undrar var Gud var i lördags? Hur ska man förstå det som hände som kristen? Här kan vi inte ens försöka att ge några svar, utan måste inse att vi bara kan göra det som Gud gör i svåra tider: vara närvarande i sorgen.

Olycksdrabbad korsning

Enligt lokala medier söker polisen fortfarande efter föraren av den lastbil vars bromsar fallerade, och som ska ha överlevt kraschen.

Att olyckan skedde vid just denna korsning i förorten Ngaramtoni förvånar inte den svenske missionären Morgan Petersson, som bor bara två kilometer därifrån.

– Det är fullt med stora lastbilar på vägen, som går från Nairobi in i Arusha. Och just där olyckan inträffade är det en lång nedförsbacke mot en korsning där det skett flera olyckor tidigare, säger han till Dagen.

Morgan Petersson och hans hustru arbetar i vanliga fall med en barnverksamhet i Tanzania, Fridhem, men tillbringar just nu ett år i Sverige.

– I vanliga fall kör vi förbi den här korsningen i stort sett varenda dag, så detta kunde ha hänt oss eller vem som helst.

Just Ngaramtoni har blivit lite av ett centrum för skandinavisk mission i Arusha. Det beror framför allt på att Ibra Media, som är en del av svensk pingstmission, har sitt Afrika-center där, och genom åren har upplåtit rum åt många svenska missionärer. I området finns flera andra missionsorganisationer liksom flera internationell skolor.

Morgan Petersson.

Centrum för mission

Morgan Petersson säger att händelsen också gett honom en tankeställare som missionär.

– Förr i tiden packade missionären allt i en kista inför sin resa, och visste att man själv skulle kunna åka hem i den. I dag har vi 12–13 timmars flyg hem, och alla möjliga försäkringar, så livet som missionär är väldigt annorlunda mot förr, säger han.

– Den här olyckan påminner oss om att vården och akutsjukvården i Tanzania är så mycket sämre än i ett land som Sverige, och att trafiken hör till de största farorna. Förut talade man mycket om aids och malaria. Men i dag är det fler människor som dör i trafiken än i de sjukdomarna.

Förra året dog minst 1 550 människor i trafikolyckor i Tanzania, och olyckan i Arusha har lett till nya krav på bättre vägar och hårdare kontroller av både fordon och förare.

Fler artiklar för dig