Nyheter

Öljätte sponsrar OS - ”Många som har problem får det tuffare”

”Alkoholreklam uppmuntrar till större konsumtion - kan inte gömma sig bakom att reklamen gäller alkoholfri öl”

För första gången kommer de olympiska spelen att sponsras av ett ölföretag. Med början under sommar-OS i Paris senare i år.
– Det uppmuntrar till större konsumtion av alkohol vilket är dåligt för folkhälsan, säger Johanna Berger, biträdande verksamhetsledare för LP-verksamheten.

Nyheten att den olympiska rörelsen krokar arm med alkoholindustrin presenterades i London. Det är alkoholjätten AB InBev, som äger märken som Corona, Budweiser och Stella Artois, som kommer att sponsra de olympiska spelen.

Thomas Bach, ordförande i Internationella olympiska kommittén, IOK, dolde inte sin förtjusning. Han beskrev uppgörelsen som ”en perfekt matchning” och talade om ”glädje för sport och livet” under presentationen, skriver CNN.

Men det påståendet håller inte Johanna Berger på LP-verksamheten med om. Hon tycker tvärtom att det är en dålig idé att den olympiska rörelsen lierar sig med alkoholindustrin.

– Vi vet vilka skadeverkningar alkoholen orsakar i samhället och vilket lidande det orsakar för enskilda människor. Att i det läget skriva ett sådant avtal är obegripligt, säger hon till Dagen.

Hon tycker att avtalet rimmar illa med det stora arbete som görs för att minska alkoholens inflytande. Ett stort internationellt evenemang som OS påverkar människor, även om det är svårt att mäta.

– Intryck från reklam väcker associationer hos människor. Det ser lite lyxigt ut, och ofarligt. Alkoholreklam uppmuntrar till större konsumtion, det blir mer legitimt att dricka alkohol.

– Det är olämpligt att exponera barn för ölreklam, och att de ska förknippa ett så stort idrottsevenemang som OS med öl och indirekt alkoholkonsumtion är inte bra, anser Johanna Berger.

Alkoholfri öl

Hon berättar att det nyligen kom nya riktlinjer som sänker gränserna för riskkonsumtion och påpekar att ”redan små mängder alkohol är skadligt”.

I uppgörelsen ingår att den reklam som kommer att visas under de olympiska spelen ska gälla det alkoholfria ölet Corona Cero. Det enda undantaget uppges vara OS i Los Angeles 2028, där den 3,5-procentiga ölen Michelob Ultra kommer att synas i reklamen.

Johanna Berger, ny biträdande verksamhetsledare för LP-verksamheten.

Är det en förmildrande omständighet att en stor del av reklamen gäller ett alkoholfritt öl?

– Jag tror inte att det spelar så stor roll om det är reklam för alkoholhaltigt öl eller alkoholfritt öl. Oavsett vilket blir människor framför allt sugna på öl, som många förknippar med alkohol.

– IOK kan inte gömma sig bakom att reklamen gäller alkoholfri öl. För reklam handlar om hela varumärket och där ingår alkohol i en stor del av utbudet, resonerar Johanna Berger.

Det låter som att ni och andra organisationer som jobbar med att hjälpa missbrukare kommer att få mer att göra. Delar du den uppfattningen?

– Jättesvårt att svara på, men på sikt kan det bli så. Missbruksproblematiken minskar inte i samhället, även om undersökningar visar att ungdomar dricker mindre alkohol än tidigare.

– Många som har problem med alkohol får det tuffare om de blir påminda om att alkohol finns att tillgå. OS har ju ett stort genomslag i hela världen, och då ökar exponeringen.

Omfattar tre olympiader

Avtalet gäller de tre nästkommande olympiska spelen. Det vill säga sommar-OS i Paris 2024, vinter-OS i Milano-Cortina d’Ampezzo 2026 samt sommar-OS i Los Angeles 2028.

Hur mycket öljätten har fått betala för att ro affären i hamn är inte känt. Men att sponsra ett så pass stort evenemang som olympiska spel innebär stora möjligheter att nå ut med sitt varumärke.

Internationella olympiska kommittén, IOK, har tidigare fått kritik för att ha lierat sig med företag som uppmuntrar till en ohälsosam livsstil. Till exempel McDonald´s och Coca-Cola.

McDonald´s avslutade sitt sponsoravtal 2017 efter en ömsesidig överenskommelse, medan Coca-Cola har sponsrat de olympiska spelen ända sedan 1928.

Fler artiklar för dig