Nyheter

”Love is blind”-prästen anmäld för inlägg om det gudomligt feminina

Efter anmälan till domkapitlet - vill se var gränsen går i Svenska kyrkan för vad man får tycka

Prästen Ellen Jakobsson, som nyligen vigde ett par i tv-serien ”Love is blind”, har anmälts till domkapitlet. Anledningen är ett Facebookinlägg där hon beskriver Bibelns marior som prästinnor som tjänade ”Modersgudinnan”.
– Jesus var inte främmande för det gudomligt feminina, säger hon till Dagen.

”Ju mer jag fördjupar mig i min egen upplevelse av det gudomliga … desto starkare känner jag att det gudomliga är mer feminint än maskulint! Att det är mer sant för mig att tro på Gudinnan än Guden! Och! Att det inte står i kontrast med att vara kristen om man faktiskt tar del av vad och hur Jesus sa, gjorde och levde.”

På ett Facebook-inlägg från december förra året delar den svenskkyrkliga prästen Ellen Jakobsson med sig av sina tankar. Förutom att lyfta fram det feminina i Gud finns också ett resonemang om Jesu kvinnliga lärjungar och att många av dem var marior, ”något som inte bara var ett kvinnonamn utan en titel för de prästinnor som tjänade Ma, Modersgudinnan!”

Hon undrar sedan varför det feminina ansetts så farligt genom historien.

Är anmäld

Hennes inlägg har anmälts till domkapitlet i Stockholms stift, där anmälaren undrar hur pass märkliga påståenden en präst i Svenska kyrkan får göra. Framför allt är det resonemanget om marior anmälaren har reagerat på, inte minst att Jesus moder Maria skulle ha återfunnits i ett sällskap med hedniska prästinnor.

Dagen har nyligen skrivit om ett snarlikt fall, där en präst i Skåne lade ut sina egna funderingar på Facebook, även hon ville lyfta fram det feminina och kallade sig själv prästinna. Domkapitlet i Lund ansåg att hon kunde få fortsätta verka som präst, men hon fick en treårig prövningstid samt en teologisk mentor. Det hela slutade med att hon valde att frivilligt avsäga sig ämbetet.

Vigde nyligen i tv

I det här aktuella fallet har domkapitlet i Stockholms stift inte fattat något beslut. Men Ellen Jakobsson har kommit in med ett svar till domkapitlet där hon också redogjort för sina tankar.

Som präst har hon i nuläget ingen anställning i någon församling, men erbjuder på privat väg själslig coachning samt promotar sin egna bok Helig vrede - Ett evangelium. Hon utför också vissa prästerliga uppgifter, exempelvis vigde hon ett av paren i den populära realityserien Love is blind.

Andligt feminina

I sitt skriftliga svar till domkapitlet fortsätter Ellen Jakobsson att argumentera för varför det är viktigt att lyfta fram det andligt feminina, inte minst eftersom Gud har fått vara manlig i tusentals år.

Hon ger också en förklaring till vad hon menade med mariorna, där hon berättar att hon läst flera böcker som lyft fram det gudomligt feminina. En av böckerna heter Magdalene Mysteries och är skriven av de nyandligt inspirerade författarna Seren Bertrand och Azra Bertrand, boken pekas ut som källan till mariorna och den gudinnetradition som hon hänvisar till. Ellen Jakobsson resonerar i sitt svar till domkapitlet att Jesus mor Maria kan ha kommit i kontakt med denna tradition under tiden den heliga familjen var på flykt i Egypten.

”Huruvida Jesus mamma Maria faktiskt var en av dessa prästinnor har jag ingen aning om och det är inte heller något jag hävdar. Jag öppnar bara upp för möjligheten att dessa marior hade en djupare kunskap om det gudomligt feminina”.

Ellen Jakobsson, präst i Svenska kyrkan

Viktiga frågor

– Jag tycker det här är väldigt viktiga frågor, det var ju också därför jag skrev min bok som kom ut för ett år sedan, säger Ellen Jakobsson när Dagen når henne.

– Utifrån reaktionerna jag fått på boken märker jag att det finns en stor längtan hos många att lyfta frågorna kring det gudomligt feminina.

Hon förklarar att för vissa kan de här tankarna vara lite provocerande, men det är också därför hon tycker att det är intressant att se hur domkapitlet ställer sig till den anmälan som kommit in.

– Nu kom ju inte den här anmälan från någon i Svenska kyrkan, utan från någon som tillhör ett annat samfund, i övrigt har jag hittills bara fått positiva reaktioner på det jag skrivit.

I dag är det vanligt att prata om Gud bortom könstillhörighet, borde inte det räcka?

– Så länge det upplevs som konstigt att prata om Gud som ”hon”, men inte ”han”, känns det självklart för mig att det finns ett behov av att prata om det gudomligt feminina. Vi har en lång historia av att benämna Gud som ”han” och att gå direkt därifrån till att till exempel alltid säga ”hen” är ju ett alternativ, men då går vi direkt från en manlig Gud till en könsneutral Gud och får fortfarande inte med alla de egenskaper och relationer vi upplever med det feminina, säger Ellen Jakobsson.

Gudomlig balans

Hon förklarar att människor länge har försökt förstå och beskriva Gud och vad det innebär att människan är skapad till Guds avbild.

– Om det bara är de manliga egenskaperna som får vara gudomliga gör det något med oss och hur vi ser på varandra och skapelsen. Jag tror vi förlorat något genom att utesluta det gudomligt feminina, säger hon.

– Jag är säker på att vi alla, både män och kvinnor, skulle må bättre av att vi hittar en balans mellan det gudomligt feminina och det gudomligt maskulina.

Dina tankar om marior, är inte det snarare något som hör hemma i en nyandlig tradition?

– Jag skriver inte att dessa marior är prästinnor, jag skriver att på den tiden kunde namnet Maria också vara en prästinnetitel. Jag öppnar upp för möjligheten att det fanns kvinnor som vandrade med Jesus som hade denna kunskap och att han mycket väl kan ha varit medveten om det och då tänker jag att det är högst relevant för kristendomen.

Talande fråga

Ellen Jakobsson säger också att det är talande att så fort det pratas om det gudomligt feminina så kommer anklagelser om nyandlighet. Själv vill hon belysa att Jesu liv och budskap genom åren har tolkats och omtolkats många gånger.

– Om vi då finner nya källor och sätt att tolka de texter som finns, som visar på ny kunskap inom detta område så tycker jag det är otroligt spännande, säger hon.

– Jag är intresserad av att vi kommer så nära som möjligt vad Jesus faktiskt sa och gjorde och om det då finns starka indikationer på att han inte var främmande för det gudomligt feminina, och det i sin tur kan bidra med mer gott i våra liv, då hoppas jag verkligen att kristendomen är intresserad av att omfamna det.

Fler artiklar för dig