Den 17 december träder en ny lag i kraft som innebär att bland annat samfund och kristna organisationer med minst 50 anställda måste inrätta visselblåsarfunktioner. En rundringning som Dagen har gjort visar att systemen är på gång – eller att de redan finns på plats.
För två år sedan, i december 2021, började en ny visselblåsarlag gälla. Enligt lagen ska det vara möjligt att larma om missförhållanden både på en arbetsplats och till en myndighet. Från och med sommaren 2022 har offentliga arbetsgivare med minst 50 anställda och privata arbetsgivare med minst 250 anställda varit skyldiga att ha en visselblåsarfunktion.
Och nu är det dags för nästa steg: Från och med den 17 december gäller kravet på visselblåsarfunktion även för privata arbetsgivare med fler än 49 anställda.
Detta innebär att många av samfunden, liksom exempelvis kristna biståndsorganisationer och studieförbund, måste säkerställa att det finns visselblåsarfunktioner.
Har utvecklat egen funktion
Evangeliska frikyrkan har omkring 85 personer anställda, däribland utlandspersonal (pastorerna i Sverige är anställda i de lokala församlingarna). Rutiner för hur exempelvis diskrimineringssituationer ska hanteras har funnits en längre period och på samfundets webbplats finns också en visselblåsarfunktion som just nu håller på att vidareutvecklas.
– Vi håller på att skruva lite i formuleringar. Förutom det som syns på hemsidan så har vi också utvecklat ett flödesschema för hur vi internt ska omhänderta ärenden som kommer in, den rutinen ska beskrivas för medarbetare och styrelse, sedan är processen helt i hamn, säger Lisa Örneus, chef för Resursavdelningen, till Dagen.
Hon konstaterar att visselblåsarlagen ger anställda och personer som relaterar till EFK på andra sätt, bland annat i rollen som förtroendevald, praktikant, volontär eller konsult, ett särskilt skydd.
Det går att köpa in färdiga visselblåsarsystem. Men EFK har valt att utveckla en egen funktion.
– På det sättet har vi kunnat hålla nere kostnaden, säger Lisa Örneus.
Oberoende företag tar emot anmälningarna
Ett annat samfund som håller på att inrätta en visselblåsarfunktion är Katolska kyrkan, Stockholms katolska stift har nämligen över 49 anställda.
– Vi har en arbetsgrupp som har arbetat med detta och visselblåsartjänsten ska gå i gång den 17 december. Från den dagen ska alla som är i kontakt med Katolska kyrkan kunna rapportera in eventuella missförhållanden via stiftets hemsida, säger Kristina Hellner, kommunikationsansvarig Stockholms katolska stift.
– De anmälningar som kommer in kommer att tas emot av ett oberoende företag som gör den inledande granskningen. Beroende på om de bedömer att det rör sig om ett visselblåsarärende eller inte hanteras ärendet vidare enligt en bestämd process. Om det rör sig om ett visselblåsarärende bereds det av en visselblåsarkommission med bland annat externa jurister och utredningen måste vara klar inom 90 dagar, fortsätter hon.
[ Pingstledaren Daniel Alm avgår efter anklagelser om maktmissbruk ]
---
Fakta: Visselblåsarlagen
- Lagen gäller vid rapportering i ett arbetsrelaterat sammanhang av information om missförhållanden som det finns ett allmänintresse av att de kommer fram.
- I lagen definieras att bland annat arbetstagare, volontärer samt praktikanter ska kunna larma om missförhållanden. Men det står arbetsgivarna fritt att utvidga möjligheten till ”visselblåsning” så att exempelvis även arbetssökande och tidigare anställda kan använda sig av larmfunktionen.
- Exakt var/hur visselblåsarkanalerna ska vara tillgängliga framgår inte av lagtexten.
---
Equmeniakyrkan har drygt 100 anställda. Sedan tidigare har samfundet en klagomålsfunktion, men just nu håller en visselblåsarfunktion, som kan hantera lite andra typer av ärenden, på att lanseras. Den kommer att vara lätt åtkomlig på samfundets webbplats så att inte bara anställda utan även bland annat underleverantörer och före detta anställda kan ”visselblåsa”.
– Vår ungdomsorganisation, Equmenia, är inte skyldiga att ha en visselblåsarfunktion. Men de kommer att hänvisa till oss från deras hemsida, berättar Equmeniakyrkans personalchef Madeleine Hansson.
Tre möjligheter att rapportera
Pingst FFS har precis köpt in ett så kallat HRM-system som används för personaladministration där visselblåsartjänsten ingår.
– Vi går live med systemet i början på december och kommer då att utbilda i visselblåsartjänsten. Det är alla anställda på Pingst FFS som ingår, även våra second hand-butiker, säger Anne Collén som är HR-ansvarig på samfundet.
Enligt visselblåsarlagen ska visselblåsarfunktionen vara utformad så att en rapporterande person kan rapportera eventuella missförhållanden på tre olika sätt: skriftligt, muntligt och vid ett fysiskt möte. Samtliga dessa möjligheter ska finnas.
Att göra visselblåsarfunktionen digitalt tillgänglig, exempelvis via organisationernas webbplatser – vilket flera av samfunden har gjort – är däremot inte något krav. Och enligt Arbetsmiljöverket, som är den tillsynsmyndighet som ansvarar för att arbetsgivare lever upp till lagkraven, finns det inte någon sammanställning över hur arbetsgivare tillhandahåller funktionen.
– Man kan lägga ut en extern länk på hemsidan. Men vi har inte diskuterat det så långt. Viktigast för oss är att den finns på plats för våra anställda i första hand, säger Anne Collén.
[ Frikyrkor om religionstrauman: Viktigt för oss att ge stöd ]
Intranät och publik webbplats
Kravet på en visselblåsartjänst för privata arbetsgivare med minst 250 anställda började som tidigare sagts gälla sommaren 2022. Ett samfund som påverkades var Svenska kyrkan, vid tidpunkten rapporterade Dagen att kyrkokansliet hade köpt en visselblåsartjänst.
EFS, som är en självständig rörelse inom Svenska kyrkan, har tillsammans med ungdomsorganisationen Salt drygt 200 anställda.
Samtliga medarbetare har tillgång till information om sin anställning i en personalportal. Där har de också tillgång till alla beslutade policys, inklusive en visselblåsarpolicy, som anger hur man kan rapportera missförhållanden.
Ett annat samfund som var tvungen att inrätta en visselblåsarfunktion för 1,5 år sedan var Frälsningsarmén – inklusive Myrorna har organisationen cirka 800 anställda. Dock fanns det redan tidigare en anmälningsfunktion på Frälsningsarméns webbplats som kunde användas för anonyma anmälningar. I dag nås visselblåsartjänsten – som riktar sig till anställda – via Frälsningsarméns intranät medan en anmälningsfunktion som alla kan använda sig av finns tillgänglig på samfundets publika webbplats.
– När en anmälan görs får tre personer meddelanden om detta och de kan då bestämma vem som ska hantera ärendet, säger Andreas Nilsson, sekreterare på ledarexpeditionen, till Dagen.
– Vi har köpt in visselblåsartjänsten och via den kan vi kommunicera med anmälaren som kan fortsätta att vara anonym.
Även studieförbundet Bilda med omkring 300 anställda har sedan tidigare en visselblåsarfunktion (inrättades 2021). Tjänsten går att nå via Bildas webbplats.
Visselblåsarfunktion utan krav
Andra organisationer, exempelvis Svenska alliansmissionen (inklusive dess ungdomsorganisation), är inte juridiskt bundna av lagkravet eftersom antalet anställda understiger 50 personer. Men samfundets internationella missionsledare, Martin Ström, berättar att en visselblåsarfunktion ändå har tagits fram.
– Vi implementerade tjänsten i början av 2023, säger han.
Enligt Martin Ström var bakgrunden ett tydligt behov, inte minst hos Alliansmissionens internationella parters.
– Därför finns visselblåsarfunktionen både på svenska och engelska, säger han och tillägger att det är lika viktigt att det finns en visselblåsarfunktion i små som i stora organisationer.
Diakonia har likaså färre än 50 anställda i Sverige. Men biståndsorganisationen har haft en engelskspråkig visselblåsarfunktion sedan 2013 som anställda i alla länder där Diakonia är verksamt kan använda sig av för att rapportera missförhållanden.