Nyheter

Tunnelbanereklam för helandekväll i kyrka - privatperson sponsrade

Tyske helandepredikanten Daniel Schott ska hålla väckelsemöte i frikyrka i Stockholm • Internationell församling står bakom arrangemanget • Reklamkampanjen sponsras av två svenska privatpersoner

Tiotusentals kollektivresenärer i Stockholm möts just nu av reklamaffischer som bjuder in till gospelmusik och helandepredikan med Daniel Schott i Korskyrkan i Stockholm. Fredagens kvällsmöte är arrangerat av församlingen Redeemed Christian Church of God och två svenska privatpersoner.
Korskyrkan, som hyr ut lokalen, har fått frågor om att annonskampanjen använder ordet “healer”.

”Den världsberömde healern är nu i Stockholm” står det om den tyske evangelisten Daniel Schott i reklamen, som tillägger att ”1000-tals personer världen över har upplevt helande från olika former av smärta”.

Annonskampanjen inleddes i måndags och löper veckan ut i kollektivtrafiken i hela Storstockholm.

– Det var dyrt, men vi fick ett sistaminutenpris. Det hela var ganska spontant påkommet, säger Christer Lundgren, som är den privatperson som sponsrat kampanjen, till Dagen.

– Jag vill göra något för Jesus och vem vet när jag får tillfälle igen.

Inbjudare till fredagens möte är Redeemed Christian Church of God, RCCG, som ingår i ett internationellt nätverk av framför allt afrikanska församlingar, och Christer Lundgrens och hans hustrus företag Galleri Existens i centrala Stockholm

– Det har funnits en längtan från både min och pastorn [i RCCG:s] sida att nå ut till vanliga svenskar med evangeliet. Och ett sätt vi tror på är genom musik och gospel, säger han.

Nu bjuder man alltså in till både gospel, med In His Presence, och ett väckelsemöte med väckelsepredikanten Daniel Schott.

Daniel Schott driver Global Evangelistic Network i Tyskland men predikar framför allt i Asien och Afrika, i den numera avlidne förkunnaren Reinhard Bonnkes anda.

I Sverige har han varit en gång tidigare, enligt Christer Lundgren, som beskriver Daniel Schott som ”en fantastisk evangelist”.

Reklam i tunnelbanan för fredagens helandemöte i Korskyrkan.

Brist på helande kopplas till brist på tro

Hur Daniel Schott ser på helande förklarar han i en predikan från maj 2021, som finns att lyssna på genom bland annat Spotify. Här talar evangelisten under en dryg timme utifrån frågan: ”Varför blir jag inte helad?”

Hans svar är, i korthet, att det beror på negativa tankar, och bristande tilltro till Guds allsmäktighet.

”Checken är underskriven och har täckning. Jesus har redan betalat för alla sjukdomar. Och om du bestämmer dig för att göra anspråk på checken och dra av den från det himmelska kontot, så beror det på dig och inte på Gud”, säger Daniel Schott på tyska.

”Hela min predikan i dag handlar om att visa att det inte hänger på Gud, utan på oss. Vi är problemet.”

Evangelisten talar utifrån Johannesevangeliets berättelse om mannen som Jesus helade vid dammen Betesda. Bland annat liknar han dammen, där de sjuka samlats, vid ett hospice.

”Om ni har hopp om att era släktingar ska bli helade, ta dem inte till ett hospice. Gör som ni vill, men det är mitt förslag”, säger Daniel Schott, som dessförinnan sagt att det som binder människor vid sjukdom är deras synder.

”På hospice finns död, sjukdom, alla maskiner, högdoserade läkemedel, allt sådant strunt. Du omges av de här dumheterna och tänker hela tiden på dem. Om Gud ska hela dig, ska du vara i en atmosfär av tro.”

Den tyske evangelisten Daniel Schott vid ett av sina möten i Afrika.

I reklamen står det att “tusentals personer världen över har upplevt helande”? Hur tänker du kring det?

– Daniel reser världen över och jag skulle tro att han själv får berätta någonting om sina erfarenheter, så att det får styrkas av det, säger Christer Lundgren till Dagen.

– Jag har själv inte sett någon dokumentation kring det, men å andra sidan så tror ju vi som tror på Bibeln att det är fullt möjligt, eftersom Jesus uppmanade sina lärjungar att utföra tecken och under.

Kristen healer - medvetet ordval

Att reklamen använder ordet ”healer”, som ofta förknippas med nyandlighet, är en poäng i sig, säger Christer Lundgren.

– Det är en strategi för att dra uppmärksamhet just från de icke-kristna. Det är ett begrepp de känner till, snarare än ”helandeevangelist”, säger han.

– När de läser att det är en gospelkonsert som hålls i en kyrka, lägger nog folk ihop två och två och förstår att det kommer ha med kyrkan att göra. Sker det sedan under och mirakel, så är det Jesus som gör det.

Daniel Schott predikar i Korskyrkans lokaler både fredag och lördag, även om det bara är fredagens möte som står med i tunnelbanereklamen.

Korskyrkan: Flera har reagerat

Richard Hultmar är föreståndare och pastor i Korskyrkan, som tillhör Evangeliska frikyrkan, EFK.

Richard Hultmar

Han markerar att församlingen inte är arrangör av mötet, och förklarar att han inte känner närmare till David Schott.

– Men vad jag förstår är han en predikant som håller väckelsekampanjer, talar om Jesus och ber för sjuka.

Han berättar för Dagen att både medlemmar och andra kristna främst har reagerat på ordet ”healer” i reklamen.

– Det är nog en kulturell skillnad, och i flera andra länder är det vanligare att annonsera på det här sättet. Men jag tänker att man kunde sagt tydligare att det handlar om kristen förkunnelse, säger han.

– Jag såg inte annonseringen innan den gick ut. Hade jag gjort det hade jag nog sett till att vara lite tydligare om vem som är arrangör, även om det är självklart att man hänvisar till oss som hyr ut lokalen.

Fler artiklar för dig