Nyheter

Omvändelseförsök av hbtq-personer bör inte förbjudas enligt utredning

Menar att dagens lagstiftning räcker för att straffa de som försöker “omvända” hbtq-personer

Omvändelseförsök bör inte förbjudas – dagens lagstiftning räcker för att straffrättsligt ingripa mot olika former av påverkan i omvändelsesyfte.
Den slutsatsen har den statliga utredningen kommit fram till.

Förra året gav den dåvarande regeringen en statlig utredning i uppdrag att undersöka behovet av en kriminalisering av omvändelseförsök. Bakgrunden var bland annat en rapport, ”Unga hbtq-personers utsatthet för omvändelseförsök i Sverige”, som Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor (MUCF) presenterade våren 2022 och som visade att det finns unga hbtq-personer i Sverige som utsätts för påtryckningar i omvändelsesyfte.

Nu har den statliga utredningen presenterats och slutsatsen är att en kriminalisering av omvändelseförsök inte är rätt väg att gå.

Utredningen slår fast att omvändelseförsök förvisso är skadliga såväl för den enskilde som för hbtq-personer som grupp. Men det står samtidigt att ”den nuvarande regleringen ger goda möjligheter att ingripa straffrättsligt mot olika former av påverkan i omvändelsesyfte.

Enligt utredningen kan de aktuella brotten bestå av olaga tvång, misshandel, olaga frihetsberövande, olaga hot, äktenskapstvång eller ofredande. I ett omvändelseförsök kan det även ingå gärningar som utgör förtal, förolämpning eller hets mot folkgrupp.

Dessutom kan bestämmelserna om olaga förföljelse, grov fridskränkning och grov kvinnofridskränkning samt hedersförtryck bli aktuella.

Tydlig definition saknas

En av slutsatserna i MUCF:s rapport var att det saknas en tydlig definition av begreppet omvändelseförsök. Detta är också något som lyfts fram i den statliga utredningen. Det står dels att det inte är möjligt att införa ett absolut förbud mot handlingar i omvändelsesyfte, dels att en eventuell bestämmelse måste vara så precis och begriplig att den inte strider mot den så kallade straffrättsliga legalitetsprincipen, nämligen att medborgarna ska kunna förutse när – och i viss mån hur de kan straffas för sitt agerande.

”Den samlade bedömningen är [ …] att en sådan bestämmelse sannolikt inte på något effektivt sätt skulle bidra till ett stärkt skydd mot omvändelseförsök. Det tillskapade brottet skulle bli svårt att utreda och bevisa och bestämmelsen svår att tillämpa.”

Slutsatsen blir därför att det inte bör införas ”en särskild reglering som kriminaliserar omvändelseförsök”.

Utredningen har också tittat på möjligheten att införa en särskild straffskärpningsgrund för omvändelseförsök. Men även i detta fall ger utredningen tummen ned. Det motiveras med att de befintliga bestämmelserna bör ge goda möjligheter att utmäta tillräckligt stränga straff.

Förbud mot oskuldsingrepp föreslås

Utredningens uppdrag har varit tvådelat. Den ena delen rörde frågan om kriminalisering av omvändelseförsök. Men utredningen har huvudsakligen tittat på så kallade oskuldskontroller, utfärdande av oskuldsintyg och oskuldsingrepp. Och här är det, enligt utredningen, befogat med flera lagändringar.

Bland annat föreslås att en ny straffbestämmelse om oskuldskontroll införs i brottsbalken och att oskuldsingrepp blir förbjudna.

Utredningen föreslår dessutom en utökning av möjligheten att besluta om utreseförbud enligt den så kallade LVU-lagen i fall där det finns påtaglig risk för att någon som är under 18 år förs utomlands eller lämnar Sverige för att genomgå ett oskuldsingrepp eller en oskuldskontroll.

Skärpningarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2025 och nu kommer utredningen att sändas ut på remiss.

Tidningen Sändaren var först att rapportera om slutsatserna i utredningen.

---

Fakta: Utredningen

  • Dåvarande regering gav i november 2021 en särskilt utredare i uppdrag att titta på så kallade oskuldskontroller, utfärdande av oskuldsintyg och oskuldsingrepp.
  • I juli 2022 kom ett tilläggsdirektiv som innebar att utredningen även skulle analysera en eventuell kriminalisering av omvändelseförsök.

---

Fler artiklar för dig