Nyheter

”Hög tröskel” att bejaka samisk identitet

Nätverket Samer i Pingst bjöd in till samtal i lappkåtan under Lapplandsveckan

I en tid när Sveriges urfolk fortfarande möts av fördomar, okunskap och exotifiering kan en kristen samisk gemenskap ge stöd och uppmuntran.
– Att bejaka att man är same är en tröskel att kliva över för många, säger Stanley Almqvist, ledare för nätverket Samer i Pingst.

Det är drygt två år sedan som en grupp pingstvänner startade Samer i Pingst, i syfte att erbjuda samiska pingstvänner en ny gemenskap. Gruppen är inte stor.

– De frikyrkliga som har en självklar och trygg samisk identitet är ganska få, säger Stanley Almqvist, som är predikande medlem av pingstkyrkan i Dorotea.

Han förklarar att det hänger ihop med den svenska statens renbeteslagar, som skapade en klyfta mellan renskötande och icke renskötande samer.

– Väckelserörelsen har varit stark söder om Umeälven, som dominerats av skogssamer. När staten i praktiken avgjorde att de inte skulle ses som samer, försvann de med ett riksdagsbeslut, säger han.

– Därför lever en majoritet av sydsamerna med tanken att de inte är samer, och framför allt inte ”riktiga”, renägande, samer.

Bland de renägande samerna norr om Umeälv, däremot, har Svenska kyrkan och laestadianerna haft en stor närvaro.

– Det gör att de lutherska traditionerna är starka i den samiska kulturen. Men har man verkligen en levande tro? Där är det olika, säger Elina Sjulsson, som också finns med i Samer i Pingst och är pastor i Pingstkyrkan i Örnsköldsvik.

Brottas med arvet

Som en följd av den statliga politiken är det också vanligare att man ”brottas” med sitt samiska arv i de sydligare områdena.

– I första hand är handlar det om en inre resa. Men i nätverket slår vi följe på vägen och har möjlighet att lyfta de frågor som kan dyka upp, säger Elina Sjulsson.

Många delar den sorg som det innebär att inte ha full tillgång till sitt samiska arv. Både Stanley Almqvist och Elina Sjulsson har till exempel tappat det samiska språket, även om Stanley försöker lära sig sydsamiska i vuxen ålder.

– Min farfar hade samiska som modersmål. Men hans äldre bror blev så mobbad och utsatt i skolan att föräldrarna valde att prata svenska med min farfar, för att han inte skulle vara med om detsamma, säger Elin Sjulsson.

– Jag har respekt för de besluten, men det finns alltid en sorg.

Under årets Lapplandsvecka utanför Lycksele reste nätverket för andra sommaren i rad en lappkåta utanför det stora mötestältet.

– Det gjorde att en hel rad pastorer kom fram och berättade att de är samer, säger Stanley Almqvist, som menar att den frikyrkliga kristendomen går väl ihop med samiskt tänkande och samisk historia.

– Vi talar med Gud utan mellanhand, vi kan be för sjuka och vår Gud kan hela. En gud som inte kan bota sjuka, det är liksom ingen gud för samer.

Sårig relation till kyrkan

Relationen mellan kyrkan och samerna har varit sårig genom historien, eftersom kristendomen användes som ett av flera maktvapen mot samerna.

– Det finns de som undrar hur jag kan vara kristen när kyrkan har skadat samerna så mycket, säger Elina Sjulsson.

– Men jag är inte en del av en kyrklig historia, utan min berättelse handlar om Jesus, som räddat mig. Det är inte Gud utan människor som valt att agera på vissa sätt, säger hon.

400 år av vad Stanley Almqvist kallar ”intensiv utplåningspolitik” mot samerna, med tvångsförflyttningar, rasism, assimileringspolitik och kolonisation, har satt djupa spår. Minnet av rasbiologiska institutets skallmätningar av de förment ”lägre stående” samerna lever kvar än bland äldre generationer.

– Det viktiga är att förstå att det inte är långt tillbaka, säger Elina Sjulesson.

– Min farfar, som dog i höstas, mindes skallmätningarna och hur han själv blev skallmätt.

---

Fakta: Samer

  • Finns historiskt i ett område som täcker Kolahalvön i Ryssland, nordligaste Finland, norra Norges kust- och inland och Sverige.
  • Erkänns som urfolk i Sverige. Begreppet avser ett folk som ”härstammar från folkgrupper som bodde i landet vid tiden för kolonisation eller fastställandet av nuvarande statsgränser och som helt eller delvis har behållit sina sociala, ekonomiska, kulturella och politiska institutioner”. Detta enligt ILO-konventionen om ursprungsfolk och stamfolk i självstyrande länder.
  • I Sverige beräknas det finnas 20 000–40 000 samer. Samer finns i hela landet även om de flesta bor i Norrbottens och Västerbottens län, samt efter fjällkedjan.
  • Samer finns inom alla yrken. Men traditionella samiska näringar är renskötsel, jakt, fiske och duodji (slöjd och konsthantverk).
  • I Pingst har samer funnits i församlingarna från väckelsens början för hundra år sedan.
  • Samer i Pingst är ett nätverk för den som är same och ger även stöd till den som återtar sitt samiska arv.

---


Fler artiklar för dig