Nyheter

Våg av falska gravfakturor oroar

Konsumentverket har tagit emot 49 anmälningar enbart under den senaste veckan

Mängder av gravrättsinnehavare har den senaste tiden fått fakturaliknande brev skickade till sig. Breven kommer från ett företag som har anmälts vid upprepade tillfällen och Svenska kyrkan betonar att de inte har något med utskicket att göra.

I breven som har skickats står det att det handlar om ett erbjudande om ”Tvätt av gravsten”. Det står också att påminnelse och inkassokrav inte kommer att skickas ut. Men eftersom breven är förvillande lika en faktura har många gravrättsinnehavare ändå hört av sig till Svenska kyrkan för att fråga om de måste betala summan på 790 kronor som är angiven i breven.

Detta har fått till följd att flera pastorat har publicerat förtydligande texter på sina webbplatser.

”Just nu får Örebro kyrkogårdsförvaltning många frågor om erbjudanden från ett privat företag angående tvätt av gravsten. Detta erbjudande har ingenting med Örebro kyrkogårdsförvaltning att göra”, skriver Svenska kyrkan i Örebro.

– Man tror att det kommer från oss och undrar om man måste betala, säger Cathrine Gustafsson, kommunikationsstrateg på Svenska kyrkan i Örebro, till Nerikes Allehanda.

Brev till Halland och Dalarna

Även gravrättsinnehavare i Särö pastorat i Halland har fått brev.

”Vi har fått några oroliga samtal, så om du får ett brev med något som ser ut som en faktura från ”Gravskötsel & omvårdnad i Sverige AB” så kommer den inte från oss”, skriver Särö pastorat.

– Många tror att det kommer från oss eftersom det gäller kyrkogården. De ringer in och frågar varför de fått en till faktura. Vi brukar skicka ut våra runt årsskiftet nämligen. Så de som ringer in är ofta upprörda och oroliga, säger Carin Andersson, gravadministratör på Särö Pastorat, till tidningen Norra Halland.

Hon tycker att problemet är att erbjudandet är snarlikt en faktura.

– Det är fullt tillåtet för andra företag att erbjuda skötsel av gravar och tvätt av stenar. Men det ser precis ut som en faktura, vilket är väldigt lurigt. Det står sista acceptansdatum och att det inte kommer skickas till inkasso, men att just ordet inkasso finns med gör många stressade.

Även Svenska kyrkan i Borlänge har noterat de aktuella fakturaliknande breven.

– Jag tycker att det är problematiskt för det är många som tror att det är något obligatoriskt. Sedan är det också problematiskt att folk tror att det är vi som ligger bakom det här, säger kyrkoherde Per Henriksson Lerström till P4 Dalarna.

49 nya anmälningar

Det är det skandalomsusade företaget Gravskötsel & omvårdnad i Sverige AB som står bakom det fakturaliknande erbjudandet.

Företaget, som har sin bas i Årsta i södra Stockholm, har skickat ut liknande brev tidigare och hos Konsumentverket – dit privatpersoner som anser sig ha blivit lurade kan vända sig – finns sedan tidigare två tillsynsärenden. Och myndighetens diarium visar att det har inkommit 49 nya anmälningar enbart under den senaste veckan (sedan den 11 april).

Om dessa kommer att leda till ytterligare några tillsynsärenden återstår att se. Det är upp till Konsumentverkets jurister att bedöma.

Men på grund av antalet anmälningar valde myndigheten på måndagen att specifikt kommentera situationen.

En vägledare klargör på Konsumentverkets webbplats Hallå konsument! att konsumenter alltid har rätt att bestrida fakturor och avtal om man anser att företaget bakom fakturan har agerat vilseledande. Vägledaren skriver vidare att 14 dagars ångerrätt alltid gäller vid distansavtal.

”Om du och företaget inte kommer överens angående att du känner dig vilseledd eller vill ångra ditt köp kan du ha möjlighet att göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.”

Dessutom kan konsumenter anmäla företag till Konsumentverket. I första hand brukar myndigheten uppmana företag att bättra sig. Om detta inte sker kan ärendet i slutändan gå till domstol.

Fler artiklar för dig