Nyheter

Stefan Swärd: Vi står inför ett paradigmskifte

Frikyrkoprofilen ser tecken på en mindre inåtvänd kristenhet som engagerar sig mer i att sprida evangelium utanför kyrkan

Evangelisationskampanjerna med Sebastian Stakset som når in i gängmiljöerna och ett nyvaknat intresse för kristen tro i kulturlivet är två tecken på en mer utåtriktad och trosinriktad kristenhet, menar pastorn och frikyrkoprofilen Stefan Swärd. – Det som sker nu skapar motivation bland de kristna, säger han.

Under påskhelgen hölls flera stora kampanjmöten i Lidköping med bland andra rapparen och evangelisten Sebastian Stakset och Betz Assefa. ”Heart of Evangelism” arrangerades av ett 30-tal kyrkor i trakten och lockade flera tusen besökare.

Pastorn, författaren och frikyrkoprofilen Stefan Swärd finns i ledningsgruppen för kampanjerna som har hållits på flera platser i Sverige. I maj är det dags igen i Örebro. Efter påskens samlingar konstaterar han att kyrkorna med satsningen lyckades nå ut till helt nya grupper av människor, på ett sätt som både påminner om de kampanjer som fanns på 70-talet med bland andra Berthil Paulsson och Carl-Olov Hultby – och samtidigt representerar något helt nytt.

Kulturdebatten viktig

På sin blogg skriver Stefan Swärd att han ser att det som nu sker i mycket är ett paradigmskifte. ”Upplever att vi nu står inför ett paradigmskifte. Kampanjerna vi har haft nu i Eskilstuna och Lidköping kommer att inspirera till en mer trosfylld kristenhet som mer kommer att ägna sig åt att sprida evangeliet och nå långt utanför kyrkväggarna, inte bara med sociala aktiviteter utan också med förkunnelse av evangeliet, vilket görs vid dessa kampanjer”, skriver han.

När Dagen når Stefan Swärd på telefon säger han att han också ser andra tecken på paradigmskiftet.

– Det finns många dimensioner av frågan. Dels har vi spåret som handlar om kulturdebatten, med personer som Joel Halldorf och där vi ser ett växande intresse för kristen tro. Den debatten är jätteviktig. Det är ett tecken på en mer utåtriktad kyrka. Stakset har en helt annan inriktning och målgrupp. Där är huvudmålgruppen kriminella gäng och förortens unga.

Skjuts för ekumeniken

Båda spåren handlar dock om något nytt: en vilja och strävan att nå ut, och mindre av inåtvändhet, menar han. Denna strävan gör också att kyrkfolket själva blir förnyade och samtidigt att det ekumeniska arbetet får en skjuts.

– I Lidköping fanns ett 30-tal kyrkor engagerade i kampanjen med Stakset. När vi planerade en satsning på Tele2 Arena – som inte blev av på grund av pandemin – var det också inplanerat biskopsbesök. Men i de andra samlingarna har vi ännu inte fått med Svenska kyrkan.

– Jag har ju varit med länge, och jag har ordnat en massa ekumeniska möten. De flesta av dessa blir ganska tråkiga. Det är de närmast sörjande som kommer.

Med en inriktning på att nå nya grupper med evangelium blir det något annat, menar han.

– Det skapar en helt ny motivation. De kampanjer vi har haft tar fasta på vad man har för gemensamma nämnare. Det var bra att samla de kristna till kampanjer förr, det blir samma effekt nu.

”Inspirerar mer än bibelstudier”

Stefan Swärd skriver på sin blogg: ”Vi som hör till kategorin gamla kristna, vi blir mycket mer uppbyggda av att vara engagerade i möten där det kommer med många som inte är kristna, och där man ser många svara ja på inbjudan att ta emot Jesus. Det inspirerar mer än 100 bibelstudier till över Romarbrevet, eller senaste utläggningarna i något kristet trendämne.”

På STureplan i Stockholm: Stefan Swärd, pastor inom Evangeliska frikyrkan.

Att arrangera utåtriktade möten gör också att fler tar med sig vänner som man annars inte bjuder med till kyrkan, tror han.

– Man kanske också vågar bjuda med någon på dessa möten. Många känner en osäkerhet i att bjuda med till exempel arbetskamrater. Hur ska de förstå lovsångerna? Med den typ av kampanjer vi hade i Lidköping blir det något helt nytt. Här var hela första delen som en konsert med hiphop.

Klarar frikyrkofolket det annorlunda upplägget?

– Ja, de är ju förberedda. De vet att det handlar om musik som ungdomarna förstår. Det är gjort för att en 16-åring från förorten ska känna sig hemma.

Stefan Swärd berättar om hur paradigmskiftet kan te sig även utanför arenan. När Sebastian Stakset går runt i Eskilstuna stannar ungdomarna, ber om selfies och pratar. Stakset är någon de kan identifiera sig med. Här finns en social dimension som samtidigt talar om det som alla talar om i Sverige: kriminaliteten.

”Annat tonläge”

– Här för Stakset in ett annat tonläge än politiken. Han har en barmhärtighet och en förståelse i tonfallet, han förstår varför människor hamnar i detta. Politikerna har inga andra verktyg i verktygslådan än hårdare tag, tuffare lagstiftning.

Samtidigt finns det just det som paradigmskiftet handlar om: ett fokus på tron på Jesus. I Sebastian Staksets kampanjer är man noga med att samarbeta med erfarna kristna. När Sebastian Stakset inbjöd till frälsning i påskas kom 60–80 personer fram. Stefan Swärd berättar att han själv fick vara med och be för 7–8 tonårsgrabbar ”som knappast varit i en kyrka tidigare”. Inriktningen på förvandlande tro genomsyrar mötena, menar han.

– Det finns ett tonläge med budskap om förändring och att Jesus älskar dig precis som du är, säger Stefan Swärd.

---

Fakta: Kampanjer under våren

  • Evangelisationskampanjen ”Det finns hopp” besöker senare i vår Örebro och Malmö.
  • Predikar gör främst artisten och evangelisten Sebastian Stakset tillsammans med evangelisten Carl-Gustaf Severin och prästen Hans Weichbrodt.
  • Satsningen arrangeras av organisationen Heart of Evangelism i samarbete med lokala församlingar på de olika orterna.

---

Fler artiklar för dig