Nyheter

Brister på många konfessionella friskolor

Samtidigt är många av eleverna nöjda med sin skola, enligt Skolinspektionen

Färre behöriga lärare än genomsnittet, risk för oklara gränsdragningar mellan skola och församling och vissa fall av bön och lovsång på undervisningstid. Det är några av de brister på Sveriges konfessionella friskolor som Skolinspektionen lyfter fram i sin årsrapport för 2022.
Samtidigt finns här många nöjda elever som känner att de kan vara sig själva på en konfessionell friskola.

I sin årsrapport för 2022 har Skolinspektionen ett särskilt kapitel om två skolformer: waldorfskolor och skolor med konfessionell inriktning. Myndigheten fann brister på 27 av 35 granskade waldorfskolor, och vill nu låta se över deras undantag från kravet på legitimerade och behöriga lärare.

Men brister fanns också på flera av landets 60 skolor med konfessionell inriktning. Myndigheten identifierade ”brister eller utvecklingsområden” på 24 av de 47 skolor som berörts av olika typer av inspektioner under 2022. Till exempel har det handlat om bristande stöd till elever, trygghet och undervisningens kvalitet.

På tre av skolorna – samtliga med muslimsk inriktning – har bristerna varit så allvarliga att Skolinspektionen återkallat huvudmannens tillstånd att driva skola med konfessionell inriktning.

Otillåtna konfessionella inslag

På fem skolor bedömde Skolinspektionen att det i strid med lagen förekommit konfessionella inslag på undervisningstid. I tre fall handlade det om kristna konfessionella inslag.

På Johannesskolan i Norrköping menade myndigheten att det inte framgick tillräckligt tydligt att det var frivilligt att delta i bön, förkunnelse och lovsång vid skolans morgonsamlingar och gudstjänster, så kallad Chapel.

På Immanuelskolan i Borlänge konstaterade Skolinspektionen att de obligatoriska morgonsamlingarna ibland innehöll bön, och därför kunde klassas som otillåtna konfessionella inslag på undervisningstid.

Det tredje fallet gällde en kommunal skola i Pajala kommun. Där sjöng eleverna inom musikundervisningen regelbundet Sions sånger, som är en serie sångböcker inom læstadianismen, som ett sätt att lära sig om bygdens historia. Enligt Skolinspektionen utgjorde sångerna otillåtna konfessionella inslag i undervisningen.

Få behöriga lärare

Något som enligt Skolinspektionen skiljer ut grundskolor med konfessionell inriktning är den låga andelen lärare med lärarlegitimation och behörighet – i genomsnitt 51 procent, mot 62 procent på fristående grundskolor generellt och 71 procent på grundskolor med offentlig huvudman.

– Det är en viss utmaning att hitta lärare med både utbildning och kristen tro på en del av våra skolor, medan andra lyckats betydligt bättre på den punkten, säger Jan Rosman, ordförande i Kristna friskolerådet.

Jan Rosman

– Men när det gäller resultat och trivsel ligger de kristna friskolorna över snittet.

Faktum är att Skolinspektionen särskilt poängterar att många elever på skolor med konfessionell inriktning säger sig trivas på sin skola. Det bekräftas genom den skolenkät som genomförs årligen, och där svaren från elever på konfessionella friskolor i flera frågor är ”mer positiva än elevsvaren på andra skolor”.

Många elever uppger dessutom att de ser sin skola som en andlig fristad.

”Vi har också tagit del av berättelser om hur elever särskilt uppskattar att skolans inriktning ger dem en möjlighet att öppet uttrycka och utöva sin trosuppfattning utan en rädsla för att framstå som annorlunda eller avvikande från normen,” skriver Skolinspektionen.

”Det finns elever som uttrycker att de känt sig tvungna att dölja sin religionsutövning på tidigare skolor av rädsla för andra elevers reaktioner, och att de på sin nuvarande skola upplever en större trygghet än tidigare”.

Tar bristerna med ro

Jan Rosman anser att Skolinspektionen gett en rättvisande beskrivning av de konfessionella friskolorna, och tar uppgiften om brister med ro.

– Andelen skolor med brister är ungefär densamma som för alla andra skolor, och de flesta skolor med konfessionell inriktning klarar sig bra i granskningarna, säger han till Dagen.

– I de fem fall där man funnit brister kopplade till konfessionell inriktning är det mindre brister som är lätta att åtgärda. Kristna friskolerådet har i jobbat i åratal med hur man ska skilja mellan församling och skola, och mellan undervisning och utbildning. Jag tycker att vi lyckats bra, även om vi har en liten bit kvar.

På nästan hälften av samtliga 473 skolor som valts ut för tillsyn under 2022, oavsett huvudman, konstaterades brister inom ett eller flera områden, så som studiero, och stöd och stimulans till elever, trygghet och kränkande behandling.

---

Skolinspektionen om konfessionella friskolor

  • Skolinspektionen fann “brister eller utvecklingsområden” på 24 av 47 skolor med konfessionell inriktning som inspekterades 2022.
  • På tre skolor – samtliga med muslimsk inriktning – var bristerna så allvarliga att Skolinspektionen återkallade huvudmannens tillstånd.
  • På fem skolor bedömde Skolinspektionen att det förekommit konfessionella inslag på undervisningstid.
  • Konfessionella friskolor har en lägre andel lärare med lärarlegitimation och behörighet än genomsnittet.
  • Många elever på konfessionella friskolor trivs på sina skolor.
  • När undervisningen bedrivs av personer med nära koppling till församlingen, ser Skolinspektionen en risk för otydlighet gentemot eleverna.
  • I en del fall har föräldrarna till elever på dessa skolor starka synpunkter på skolans undervisning i fråga om sex, samlevnad och hbtqi.

---


Fler artiklar för dig