Nyheter

Hans avhandling väcker kritik: Allt ansvar faller på mig i detta polariserade ämne

Sameh Egyptson menar att Islamiska förbundet och moskén på Södermalm i Stockholm utgör själva navet i organisationen Muslimska brödraskapet, vilket de själva förnekar. En modig sanningssägare eller islamofob som sprider konspirationsteorier? - nu ska Sameh Egyptsons teser testas.

På fredag ska forskaren Sameh Egyptson lägga fram sin avhandling om Muslimska brödraskapets verksamhet i Sverige. Att ingen här i landet vill kännas vid denna omstridda islamiströrelse har han inga problem med.
– Det står i organisationens dokument att de är en hemlig organisation, säger han till Dagen.

Den som intresserat sig för frågan hur islamister kan flytta fram sina positioner i Sverige kan knappast ha undvikit namnet Sameh Egyptson. Han har skrivit ett antal omdiskuterade debattartiklar där han för fram tesen att islamister på olika sätt försöker infiltrera samhället.

Organisationen som pekas ut är Muslimska brödraskapet, en islamistisk organisation med rötterna i Egypten. ”Brödraskapet” är på många håll i världen förbjudna och har i flera länder därför tvingats att arbeta underjordiskt. I Sverige finns dock inget sådant förbud, men tesen är att denna organisation ändå etablerat sig under radarn och försöker sprida sin version av islam.

När Sameh Egyptson i debattartiklar och böcker fört fram sina teser angående Muslimska brödraskapet har han hela tiden hänvisat till sin roll som forskare vid Lunds universitet. Eftersom han trampar på kontroversiell mark har han också stött på en hel del kritik, bland annat att han uppträder som en aktivist med en tydlig islamofobisk agenda snarare än en neutral akademiker.

Så nu är det lite upp till bevis, då tiden är kommen för att få sin avhandling akademisk prövad. Global politisk islam? Muslimska brödraskapet & Islamiska förbundet i Sverige, lyder rubriken på den 744 sidor långa avhandlingen.

Tog ansvaret

”Politiskt sprängstoff”, konstateras det i Dagens Nyheter då de berättar om Sameh Egyptson gigantiska arbete som tagit honom 20 års forskning att slutföra.

Politiskt sprängstoff, håller du med?

– Det gör jag, svarar Sameh Egyptson och förklarar sedan kortfattat sin ambition.

Sameh Egyptson

– Under alla dessa år har det försummats en massa dokument, tyvärr tog jag på mig ansvaret att ta fram detta för att sedan skriva avhandlingen.

Tyvärr?

– Ja, för jag får på mig hela belastningen av detta polariserade och politiserade ämne.

Liten grupp

Det som Sameh Egyptson satt tänderna i är att försöka bevisa hur Muslimska brödraskapet verkar i Sverige, där han menar att Islamiska förbundet och moskén på Södermalm i Stockholm utgör själva navet i organisationen. Egentligen handlar det om en ganska liten gruppering, men de försöker ändå agera som om de vore de svenska muslimernas röst, bland annat genom att försöka kontrollera olika muslimska organisationer i civilsamhället.

Agendan är att på olika sätt islamisera Sverige, bland annat genom att verka för muslimska intressen och bygga upp muslimska parallellsamhällen. Allt detta sker i det fördolda, då de verkar underjordiskt.

Hur kan du vara så säker på att Muslimska brödraskapet verkligen finns i Sverige när ingen vill kännas vid organisationen?

– Det står i organisationens dokument att de är en hemlig organisation, svarar Sameh Egyptson.

Han förklarar att det är så man beskrivit sig själva från högsta nivå, vilket han också beskriver i sin avhandling.

Men är det inte ett problem att ingen träder fram?

– Det är inte något problem, för inte en enda i hela Europa har ställt upp och sagt de tillhör brödraskapet. Om de säger det så har de brutit mot sina egna regler.

Islamofobiskt enligt utpekad

En av dem som pekas ut av Sameh Egyptson är imamen Mahmoud Khalfi vid Stockholms moské på Södermalm. Han slår själv ifrån sig resonemanget som framförs men erkänner till DN att han visserligen är inspirerad av tänkare inom Muslimska brödraskapet. Men att han själv skulle tillhöra något slags ledarskikt inom dess svenska gren kallar han för ”islamofobiska lögner”.

– Det är ett typiskt svar på fakta, kontrar Sameh Egyptson.

Sedan berättar han att såväl imamen som Islamiska förbundet brukar framföra ett budskap till en svensk publik och ett annat på arabiska. Enligt Sameh Egyptson är de flesta muslimer medvetna om det här. I själva avhandlingen beskriver han organisationens dubbla tungor som ett mönster och han har även skrivit en hel bok på temat med namn Heliga vita lögner.

Utnyttjar religionsdialog

Sameh Egyptson har i sin forskning även tagit sig an hur Muslimska brödraskapet ska ha använt religionsdialog som ett sätt att flytta fram sina positioner. Exempelvis berättar han i avhandlingen om en imam som på arabiska skryter om hur han använt dialogen med kristna för att stärka islam.

– Det här är en strategi som bestämdes av Qaradawi, säger Sameh Egyptson.

Han hänvisar till den muslimske ledaren Yusuf al-Qaradawi som avled förra året, 96 år gammal, och som var en av de mest inflytelserika tänkarna inom Muslimska brödraskapet från sin bas i Qatar. Sameh Egyptson menar att det är Qaradawi som gett order om att brödraskapet ska använda religionsdialog som ett sätt att sprida islam samt att det har lyckats väldigt bra i Sverige, inte minst tack vare Svenska kyrkan.

Parallellt menar han också att Muslimska brödraskapet flyttat fram sina positioner politiskt, främst genom ett samarbeta med Tro och solidaritet (tidigare Broderskapsrörelsen) inom Socialdemokraterna.

Menar du att de lyckats?

– Fram tills år 2022 har de lyckats, svarar Sameh Egyptson.

Säpo tar Sameh Egyptson på gravallvar.

—  Mattias Irving

Det som hände då var att föreningen Hjärta, en lokalavdelning i Stockholm, bröt sig loss med de två profilerna Mattias Irving och Anna Ardin i spetsen. Båda namnges i Sameh Egyptsons avhandling som delaktiga i det här.

När Dagen når Mattias Irving och frågar honom om Hjärta varit infiltrerat av Muslimska brödraskapet brister han ut i ett skratt som aldrig tycks vilja ta slut.

– Haha, vill du att jag ska kommentera det påståendet, haha, ja vad ska man säga …

När han har pustat ut efter sin skrattsalva svarar Mattias Irving till slut med allvar nej.

– Så är det inte.

Både Mattias Irving och Anna Ardin har länge varit hårt kritiserade av Sameh Egyptson, och de har båda kritiserat tillbaka i hårda ordalag, där de menar att hans forskning är undermålig.

Varför ska man inte ta Sameh Egyptsons forskning på allvar?

– Jag tycker att man ska ta den på allvar. För den får stora följder för många muslimska föreningar och organisationer, säger Mattias Irving.

– Säpo tar honom på gravallvar, till exempel.

Mattias Irving hänvisar till hur den muslimska Framstegsskolan i Stockholmsförorten Rågsved stängdes ned av Säpo, byggt på de uppgifter som kommit fram hos Sameh Egyptson.

På vilket sätt har han fel?

– Han drar alltför radikala slutsatser på ett sätt som bortser från alla alternativa förklaringar. Om någon säger sig vara inspirerad av Qaradawi så beskrivs det som ett bevis för att man är med i Muslimska brödraskapet.

Radikala felslut och kreativ källhantering är Mattias Irvings omdöme, bland annat efter att själv ha kollat upp vissa av de källor som Sameh Egyptson hänvisar till i sin forskning.

– Ärligt talat mår jag rätt dåligt, jag känner mig jagad av det här, trött på de här ständiga anklagelserna, säger Mattias Irving om hur avhandlingen påverkat honom på ett personligt plan.

– Men det här kommer att bli deras nya bibel, deras nya sanningsmonument.

Deras?

– Ja, den större islamofobiska rörelsen som finns på nätet, i politiken och nu även tydligen även inom akademin, de som köpt det här vansinniga narrativet att Muslimska brödraskapet skulle ha infiltrerat Sverige.


Akademisk frihet

Sameh Egyptsons slutsatser är något av en vattendelare. Väldigt många nickar instämmande i hans slutsatser och kräver utifrån det som lagts fram olika åtgärder mot fundamentalistisk islam. Andra skakar på huvudet och menar att han har fel och att Sameh Egyptson snarare sår split i samhället genom att svartmåla muslimer. Exempelvis har det redan skrivits en 40-sidig rapport av tankesmedjan Fenix som sågar hans avhandling längs fotknölarna.

Mika Vähäkangas är professor i missionsstudier och har varit Sameh Egyptsons handledare. Till DN berättar han att mycket tyder på att avhandlingen kommer att få stor publicitet och att det kan vänta kontroverser runt hörnet.

”Jag vet att Samehs arbete kommer att användas för politiska mål som är rakt motsatta till in egen politiska övertygelse. Men jag skulle bli en dödgrävare av akademisk frihet om jag lät politisk hänsyn styra mina handlingar som professor”, sa han i samband med att avhandlingen offentliggjordes.

---

Fakta: Sameh Egyptson

  • Sameh Egyptson är en forskare som varit mycket aktiv i den svenska samhällsdebatten när det gäller islam.
  • Han lägger nu fram sin avhandling om Muslimska brödraskapet vid Lunds universitet.
  • Sameh Egyptson kommer från en koptisk familj i Egypten. Efternamnet har han tagit efter flytten till Sverige.

---

Fler artiklar för dig