Nyheter

S drev Sverige mot att bli extremt sekulärt, enligt avhandling

Ny avhandling granskar hur främsta regeringspartiet under 1900-talet styrde bort från små gemenskaper och kristen kultur

Socialdemokratin pekas ut som en av huvudorsakerna till att Sverige har blivit extremt sekulärt och extremt individualistiskt jämfört med andra länder. Genom doktorsavhandlingen med populärtiteln ”Landet som glömde Gud” väcker opinionsbildaren Per Ewert debatt om vad som har format Sverige. Tidigare S-riksdagsmannen och pastorn Pär Axel Sahlberg ger honom både rätt och fel.

Till vardags är han direktor för kristna tankesmedjan Claphaminstitutet. Som forskare hävdar Per Ewert efter sju års grävande i partiprogram, statliga utredningar och politiska biografier att Socialdemokraterna har haft en uttalad politisk ambition att driva Sverige i en sekulär och oberoende individualistisk riktning under sitt långa regeringsinnehav på 1900-talet.

Bort från små gemenskaper och kristen kultur.

– Politik spelar roll när det gäller hur samhället formas och värderingar byggs för det uppväxande släktet. Sedan har naturligtvis även kultur, filosofi och annat också påverkat. Utvecklingen har inte gått åt samma håll i alla andra länder, säger han.

Kyrka, skola och familjepolitik

Den karta över värderingar i världens länder som World Values Survey brukar göra använder Per Ewert som underlag för hur Sverige sekulariserats och individualiserats. Påståendet att Socialdemokraterna skulle vara pådrivande har hörts tidigare, men Per Ewert säger att han nu har tagit ett “helhetsgrepp” när han tittat på politiken under de 44 år partiet haft makten.

Tre förändringsvågor inom områdena kyrka, skola och familjepolitik framträder som viktigast i samhällsförändringen, menar han. Och i den ordningen. Först sekulariserades statskyrkan, Svenska kyrkan, när det politiska styret gjorde sitt inträde där, och sedan följde avkristningen av skolan och slutligen vad Per Ewert kallar en sekulärindividualisering av familjepolitiken.

– När namninsamlingen mot avskaffandet av kristendomsundervisningen i skolan kom på 1960-talet – den starkaste folkopinionsyttringen någonsin i Sverige – så nämns ingenting om detta i Socialdemokraternas partistyrelseprotokoll. Det är väldigt talande. Partiet fortsätter med den plan de hade, och lyckas till slut genomdriva den, säger han

Från gruppen till individen

Det är framför allt från 1960-talet och framåt, med statsminister Olof Palme, som det i socialdemokratiska partiet sker en tydlig brytning från grupptänkandet och gemenskapsvärden till en mer oberoende individualism, argumenterar Per Ewert, och beskriver att denna vision stod i motsats till gemenskap, auktoritet och det heliga.

Dagen lät testa avhandlingens tankar på Pär Axel Sahlberg, pastor inom Equmeniakyrkan och tidigare S-riksdagsledamot. Han ger utifrån en sammanfattning av den Per Ewert både rätt och fel.

– Hans beskrivning av att socialdemokratin medvetet drev förändringen är bara delvis sann. Vad han inte ser är ju att statskyrkan hade kontrollen över skolan, medborgarna och familjen. Arbetarrörelsen såg hur detta stod i vägen för utveckling, menar Pär Axel Sahlberg.

– Kyrkan sekulariserade sig själv när den betonade makten mer än sitt andliga innehåll, hävdar han vidare.

Men visst fanns det sedan socialdemokrater som hängde på, menar Sahlberg. Som riksdagsledamoten och ecklesiastikministern Arthur Engberg, som på 1930-talet argumenterade starkt för ökat statligt inflytande över Svenska kyrkan. Eller makarna Myrdal som inte hade någon sympati alls för religiositeten, utan såg samhället mer som en ekonomisk konstruktion, och som Per Ewert lyfter fram i avhandlingen.

– Socialdemokratin kan mycket väl ha blivit en drivande ideologi i detta. Men den hade inte blivit drivande om det här inte redan varit på gång. Man kan fundera över vad som var hönan och vad som är ägget, säger Pär Axel Sahlberg.

Porträtt.

Samtal i politik och kyrka

Finns det då något som har överraskat Per Ewert i avhandlingsarbetet och i hans argumentering för att socialdemokratin varit drivande för sekularisering och individualisering?

– Att det för de flesta inte var uttalad religionsfientlighet som dominerade utvecklingen, utan att den var inlindad i allmän fientlighet mot auktoriteter, framför allt när det autonoma projektet fick genomslag på 1960- och 70-talen. Den insikten gör att vi bättre kan förstå varför Sverige är så annorlunda jämfört med andra länder.

Porträtt.

Nu hoppas Per Ewert att hans avhandling ska leda till samtal och diskussion om vilka värderingar som har format svenskarna, och om det är de här värderingarna man vill bygga framtiden på. Han tror inte att svenskarna alltid förstår hur påverkade de är av exempelvis sekulariseringen. Samtalet behövs både i politiken och i kyrkan, anser han.

---

Fakta: Landet som glömde Gud

  • Per Ewerts populärversion (Artos & Norma bokförlag) av doktorsavhandlingen Moving reality closer to the ideal: The process towards autonomy and secularism during the Social Democratic hegemoni in 20th century Sweden.
  • Avhandlingen är framlagd på VID Vitenskapelige högskole i Norge, tidigare Missionshögskolan i Stavanger.

---

Fler artiklar för dig