Nyheter

”Vi är inne i en större förändringsprocess - det kommer ta lite tid”

Ett år sedan konflikten då slottsägaren Pingstkyrkan i Linköping sa upp överenskommelsen med Ekumeniska kommuniteten i Bjärka-Säby. • Så ser vardagen och relationerna ut på slottsområdet i dag. • Värdpastorn Eleonore Gustafsson: Det har varit mycket krishantering. • Ekibs: Vi lever nu på eftervärmen av det som har varit vår tidigare tillvaro - på sikt behöver vi en plats för ny värme.

Hon är ny pastor för husfolket och verksamheten på Nya slottet vid Bjärka-Säby utanför Linköping. Dessutom värd för retreatgästerna, inklusive Ekumeniska kommuniteten, Ekibs. Men det har varit ett tufft första år för Eleonore Gustafsson, med mycket av krishantering, säger hon till Dagen.
Ekibs Jonas Eveborn talar om att kommuniteten har hittat en “vardag i exilen”.

BJÄRKA-SÄBY/LINKÖPING. Söndagsgudstjänsterna på Nya slottet firas inte längre med de vita liturgiska mässkläderna alba och stola. Det sjungs mer av frikyrklig lovsång, ihop med Taize-sånger och psalmer. Och i de dagliga tidebönerna, som pingstkyrkan i Linköpings husfolk ansvarar för, används numera en tidebönsbok av författaren och retreatledaren Magnus Malm vid växelläsningen.

Den fristående Ekumeniska kommuniteten i Bjärka-Säby har samtidigt färre retreater på området, men firar fortfarande gudstjänst i slottskapellet en gång i månaden, då det sker enligt deras egen ordning.

– Det dagliga livet bärs upp av husfolket, och där har vi inte gjort någon förändring. Det är framför allt när det gäller söndagarnas gudstjänster som det har skett en rejäl praktisk förändring. Det dagliga livet fortsätter, säger nya värdpastorn Eleonore Gustafsson, som är anställd av pingstförsamlingen.

Hon fortsätter:

– Vårt syfte är att få till en större ekumenisk bredd. För att göra detta möjligt behöver fler få tillgång till slottet och söndagarna.

Tid har gått sedan uppsägning

Numera ansvarar den retreatgrupp som för tillfället gästar området – och som kan vara från olika håll i kristenheten – för gudstjänsten på söndag förmiddag. Varannan söndagskväll firas en ytterligare gudstjänst som husfolket och pingstförsamlingen håller i.

Det har gått ett och ett halvt år sedan känslorna rördes upp ordentligt efter att Pingstkyrkan i Linköping skrev brev till Ekumeniska kommuniteten i Bjärka-Säby och förklarade att de sa upp överenskommelsen med gruppen som i många år varit knuten till slottet.

Församlingen ville ta över ansvaret för söndagens gudstjänstverksamhet i slottskapellet och få in fler grupper från olika håll i kristenheten i verksamheten.

Otydligt om husfolket

Nya slottet ägs av pingstförsamlingen. I formell mening har kyrkan sedan starten 1996 ansvarat för den kärngrupp och kommunitet som kallas husfolket, och som för tillfället består av tre personer. De bor på området, håller ihop de dagliga tidebönerna och sköter mycket av det praktiska arbetet. Men många har nog ändå uppfattat att husfolket har varit en del av den numera fristående Ekumeniska kommuniteten med totalt cirka 200 medlemmar utspridda i landet, och med betydligt fler “vänner” i kontaktlistorna.

Pingstpastorn Peter Halldorf har genom åren varit förgrundspersonen i Ekibs, men har numera ingen formell ledningsroll.

– Det har varit ett tufft år. Men också meningsfullt, säger Eleonore Gustafsson när Dagen besöker slottet en höstvardag i slutet av september.

Volontärer tar ner tält

När Dagen besöker Bjärka-Säby är ett 30-tal volontärer – manliga pensionärer mestadels – på plats för att riva två större partytält på slottsområdet, som under sommaren har fungerat som mötestält under sju olika ungdomsläger. Pingstkyrkan i Linköping och andra församlingar har varit arrangörer. Några av volontärerna klipper även gräs, plockar in trädgårdsmöbler och målar fönster.

Bjärka Säby.

Det är en glad och bullrig stämning när männen jobbar, och framför allt när de slår sig ner vid fikaborden för en paus.

Bjärka Säby.

– Bjärka-Säby och Nya slottet har haft många skepnader under de 42 år det har varit i församlingens ägo. Den andliga verksamheten är viktig och jag är ekumen, säger Christer Eklöf, en av de frivilliga församlingsmedlemmarna som river partytält, och som brukar hålla i guidade turer på slottet.

Strängnäs stift på retreat

I annexet intill bor ukrainska flyktingar som har kommit till trakten. Några elever från Mariannelunds folkhögskola gör trädgårdspraktik på området. En grupp med 20-talet besökare från Strängnäs stift i Svenska kyrkan har samtidigt en egen tyst retreat med andlig vägledning enligt inspiration från den katolska Jesuitordens grundare, Ignatius av Loyola. Och med egna gudstjänster och bönetillfällen i kapellet.

– Det här är en underbar plats. Jag har varit här många gånger med olika grupper. Men jag anar att det är en förändringsprocess på gång här med andra prioriteringar, säger en av retreatledarna, Knut Fischer från Strängnäs stift, spontant.

Han noterar att det verkar behövas lite tid för att hitta former och samordna sig, även om det, som han säger, fungerar bra.

Bjärka Säby.

Mitt på dagen firas det så gudstjänst med nattvard i kapellet. Marcus Sönnerbrandt, pastor och föreståndare i pingstkyrkan i Linköping, är på plats och leder samlingen ihop med värdpastorn Eleonore Gustafsson. Här sjungs psalmer a cappella och det beds tideböner med växelläsning. Volontärerna som rivit tält gör en paus och deltar i nattvardsfirandet. I grupper böjer de knä framme vid altarringen och tar emot brödet och vinet.

– Kristi blod för dig utgjutet.

Bjärka Säby.

Ingår i pingstkyrkans ledning

Eleonore Gustafsson har bakgrund som pastor inom Evangeliska frikyrkan (EFK) i Linköping och var själv en del av husfolket under ett par års tid från 2006. För ett år sedan gick hon in i en nyinrättad tjänst som pastor för arbetet på Nya slottet i Bjärka-Säby. Hon ingår samtidigt i ledningsteamet för Pingstkyrkan i Linköping.

– Vi är mitt inne i en större förändringsprocess. Men det här kommer nog att ta lite tid. Det är många människor som ska involveras, säger hon.

Det första året har hon ägnat mycket tid åt att bygga relationer åt olika håll, och åt att krishantera, uppger hon. Hon berättar att det varit en hel del samtal med ledsna människor. Det innebär också att hon inte, så mycket som hon vill, har hunnit förverkliga de långsiktiga framtidsvisioner som hon och församlingsledningen bär på, säger Eleonore Gustafsson, som i dagarna också flyttar sitt privata boende till slottsområdet.

Hon uttrycker stor glädje över att Ekumeniska kommuniteten är en del av verksamheten även i dag, trots att relationerna har varit – och delvis är – spända. Samtal pågår fortfarande, och Eleonore Gustafsson uttrycker att “det ändå går framåt”.

– Det står inte still, och det är jag glad över. Jag känner ändå någon form av hopp att vi ska kunna samarbeta på ett bättre sätt.

Vill vara kvar i Bjärka-Säby

Jonas Eveborn, som i dag är föreståndare för Ekibs, förklarar att Ekumeniska kommuniteten har fått besked från församlingen att de kan nyttja Nya slottet för retreater och gudstjänst en helg i månaden, något de också gärna vill göra. Men nu söker kommuniteten samtidigt vägarna framåt när det gäller sin identitet och var man ska ha sitt geografiska centrum i framtiden.

Ett inriktningsbeslut fattades vid Ekibs årsmötet 2021 att i första hand finnas kvar med sitt “nav” runt Bjärka-Säby, eftersom ett 40-tal av kommunitetens medlemmar bor inom några mils avstånd i Östergötland. Man diskuterar nu med godsägarna i familjen Ekman om en eventuell nybyggnation, men ingenting är i skrivande stund klart. Och andra alternativ är inte uteslutna, om allt inte skulle gå i lås här.

Sina samlingar håller Ekibs i nuläget, förutom i Nya slottet, också på Vårdnäs stiftsgård en gång i månaden samt i Ekhammars kapell i fastigheten där Jonas Eveborn bor i Bjärka-Säby.

Börjar någon form av vardag ändå infinna sig ett och ett halvt år efter beskedet från pingstförsamlingen om förändringarna?

– Vi har hittat en vardag i exilen. För Israels folk blev det 40 år och riktigt så lång tid hoppas vi inte den ska vara för oss. Men vi är inte riktigt framme med det mer långsiktiga – utan utforskar fortfarande de vägarna, säger Jonas Eveborn.

– Vi lever nu på eftervärmen av det som har varit vår tidigare tillvaro. Men på sikt behöver vi en plats för ny värme.

Bjärka-Säby

– Det absoluta flertalet av kommunitetens medlemmar har ett aktivt liv i en lokal församling där de bor. Men det behövs också några som upprätthåller navet, dit både medlemmar och andra gäster kan komma och besöka och ta del av den pågående rytmen, säger Jonas Eveborn.

Samtal pågår

Under våren och sommaren har samtal hållits mellan ledargrupperna i Ekumeniska kommuniteten och pingstförsamlingen. Likaså har en större grupp av de boende i området – som relaterar till kommuniteten – mött pingstkyrkan för samtal. Detta under ledning av biskop Martin Modéus i Linköping, som också är ordförande i Ekman-stiftelsen på Bjärka-Säby. Samtalen verkar ha lugnat ner en del av de upprivna känslorna.

Pingstkyrkan i Linköpings föreståndare Marcus Sönnerbrandt har i en Dagenintervju tidigare beklagat att församlingen “formulerade sig klumpigt” i uppsägningsbrevet till Ekibs. Kommunitetens ledning har å sin sida bett om ursäkt för delar av tillvägagångssättet när ett brev till församlingen från godsägaren Oscar Ekman i donatorfamiljen, fick spridning. Allt enligt Ekibs egna nyhetsbrev.

Nya värdpastorn Eleonore Gustafsson framhåller att det har varit viktigt att förtydliga att det är pingstförsamlingen som är värd för Nya slottet, och att det i mycket har handlat om en kommunikationsfråga utåt. Man arbetar också för att förankra ägandeskap och engagemang i pingstkyrkan i Linköping så att verksamheten långsiktigt kan drivas vidare.

Hur ser visionen ut för framtiden för Bjärka-Säby och Nya slottet?

– Jag är anställd av pingstkyrkan med uppdraget att arbeta ekumeniskt. Nya slottet kommer att stå som inbjudare till fler offentliga arrangemang framöver, även om det dröjer. Vi vill att det här ska vara en ekumenisk mötesplats och ta ansvar för det, säger Eleonore Gustafsson.

Bjärka Säby.

Mer av lågkyrkliga retreater, som komplement till Ekumeniska kommunitetens mer högkyrkliga, ser hon framför sig. Liksom ekumeniska nätverksdagar då man sätter fokus på viktiga framtidsfrågor och utmaningar som kyrkorna står inför. Hon vill se Nya slottet och Bjärka-Säby som en plats för att utbyta idéer och lära känna varandra. Vidare som en möjlighet att experimentera med nya gudstjänstformer och annat – och inte minst som en plats för andlig förnyelse.

– Jag tror att svensk kristenhet behöver den här förnyelseplatsen. Mitt hjärta bultar för de dagliga bönerna och för att få fira nattvard ofta, liksom för den ekumeniska dialogen. I Kristi kropp finns splittring och konflikt. Här bultar mitt hjärta också för försoning, säger Eleonore Gustafsson.

---

Fakta: Nya slottet Bjärka-Säby

  • Donerades 1980 av familjen Ekman till Sionförsamlingen i Linköping.
  • 1996 lades grunden till kommunitetslivet, där Peter Halldorf i många år har varit en förgrundsfigur.
  • Fristående Ekumeniska kommuniteten i Bjärka-Säby bildades 2008.

---

Fler artiklar för dig