Nyheter

”Som att tävla i OS utan att ha tränat”

Ny forskarrapport med lärdomar från digitala utvecklingen i kyrkan under pandemin

Digitala andakter har gjort det möjligt att kika in i Svenska kyrkans gudstjänstliv – och fortfarande vara anonym. Exempelvis för att be om förbön. Men hur inomkyrklig är Svenska kyrkan i de digitala rummen? Och hur mycket vänder man sig till de nyfikna “Sackaiospersonerna”?

Frågorna har kommit upp i spåren av att Svenska kyrkan gett sig ut i de digitala rummen med andakter och gudstjänster under coronapandemin. Nu blir de belysta i en forskarrapport med titeln “Kyrka i digitala rum”.

Rapporten har gjorts i samarbete mellan sju församlingar i Stockholms stift och forskare knutna till Enskilda högskolan i Stockholm.

Lärt sig längs vägen

Många församlingar i Svenska kyrkan valde att sända digitalt när det blev svårt att mötas fysiskt, utan några större förberedelser. Längs vägen har man fått lära sig och reflektera över vad som fungerade bra och dåligt – och det delar man nu med sig av, och funderar kring, i rapporten.

“Det var som att tävla i OS utan att ha tränat”, säger en församlingsmedarbetare i forskarrapporten, om de stora digitala kliven.

En viktig slutsats är att de nyfikna – ibland kallade “Sackaiosmänniskorna” (efter Sackaios i Bibeln) – kunde titta in i församlingarnas liv och fortfarande vara anonyma när de mötte prästen eller en diakon. I rapporten talas om “anonym andlig intimitet” där det digitala i form av poddar, Facebook-andakter och annat ibland har förmågan att skapa trygghet inför okända personer.

Ny erfarenhet med förbön

Det kan exempelvis handla om möjligheten att digitalt skicka in ett meddelande och be om förbön, utan att ange sitt namn, men på samma gång online kunna dela sitt bekymmer i en större grupp. Detta var en ny erfarenhet för en del.

Samtidigt konstateras i den 120-sidiga rapporten att det digitala parallellt kan riskera att stänga andra ute från det kyrkliga liv som äger rum ute på nätet. Det handlar kanske framför allt om äldre som inte har tillgång till, eller klarar av, de tekniska verktyg som behövs.

Andra etablerade kyrkobesökare har på samma gång kunnat följa andakter och gudstjänster på distans, även när man är sjuk, i stugan, eller på semester i Thailand.

Olika grupper att möta

Balansgången och spänningen mellan att nå olika grupper som “stammisarna”, “de som inte kan ta sig till kyrkan” och den “breda massan” – de som inte är så bibelsprängda, ungdomar och nyfikna – återkommer genom forskarrapporten.

Några tydliga direktiv eller svar ges inte, men det konstateras att den digitala arenan är ett nytt rum inom Svenska kyrkan som kommer att leva sida vid sida med andra mötesplatser, och där samtalet om såväl teologi som kommunikation behöver fortsätta.

Fler artiklar för dig