Nyheter

Saronkyrkans medlemmar gav svar i enkät om dubbel äktenskapssyn

Medlemmarna i Saronkyrkan fick tycka till i enkät kring församlingens förslag om att likställa den traditionella äktenskapssynen mellan man och kvinna med en utvidgad syn som även omfattar samkönade äktenskap. Så här röstade medlemmarna.

Göteborgsförsamlingen Saronkyrkans ledning väljer att gå vidare med förslaget om dubbel äktenskapssyn efter den enkät som genomförts bland församlingens medlemmar. 57 procent av de svarande var positiva till förslaget. Nästan hälften av dem som svarade nej vill samtidigt gå längre än förslaget och viga samkönade par i församlingen.

Förslaget gäller att likställa synen på det traditionella äktenskapet mellan man och kvinna med en utvidgad syn som också omfattar äktenskap mellan två personer av samma kön. Samtidigt ska församlingen även fortsättningsvis endast viga man och kvinna. Saronkyrkan i Göteborg är en del av Evangeliska frikyrkan (EFK).

I webbenkäten deltog 351 av Saronkyrkans totalt 1 100 medlemmar. Men enkäten hade i praktiken bara skickats ut till cirka 800 av församlingens medlemmar. En del mejluppgifter saknas och justeringar av matrikeln behöver göras, uppger pastorn och föreståndaren Daniel Dalemo.

– Vi drar slutsatsen att det finns en majoritet för ja, och två grupper som säger nej av två helt olika skäl. Det leder till slutsatsen att vi fortsätter processen som vi har tänkt, med fortsatta samtal i höst och med sikte på omröstning på årsmötet i mars 2023, säger Daniel Dalemo.

"Om det vore val i dag kring ovanstående förslag på ny text till församlingsordning skulle jag:"

Sex svarsalternativ i enkät

20 procent av de svarande i enkäten skulle rösta emot förslaget, utifrån att de inte vill likställa den utvidgade äktenskapssynen med den traditionella (stapel 4 i diagrammet ovan). 18 procent sa på samma sätt att de skulle rösta nej, men med motiveringen att de vill gå längre än det liggande förslaget och också låta viga samkönade par i församlingen (stapel 3).

Bland de totalt sex svarsalternativen uppgav 27 procent att de skulle rösta för förslaget därför att de tycker det är bra (stapel 1), och 30 procent svarade att de skulle rösta för med motiveringen att det inte uttrycker deras personliga övertygelse, men att de kan leva med det för församlingens skull (stapel 2). I detta alternativ finns både personer med traditionell hållning och personer med utvidgad äktenskapssyn.

Det innebär totalt 57 procent ja-röster om det vore val i dag.

Fem procent av de svarande skulle samtidigt rösta blankt (stapel 5) eller avstå att rösta (stapel 6).

Är det en tillräckligt stor majoritet i förhållande till minoriteten för att driva förslaget vidare?

Daniel Dalemo, pastor i Saronkyrkan i Göteborg.

– Det är förstås en avvägning, men vi drar slutsatsen att det är en tillräcklig majoritet för att fortsätta. Om det blir en tillräcklig majoritet på årsmötet får vi se. Men vi väljer att gå vidare. De två grupperna som av helt olika skäl finns i de röda nej-fälten är ganska jämnstora.

Församlingsdag om svaren

Av kommentarer han fått efter att webbenkäten avslutades i förra veckan, och vid en församlingsdag då resultatet presenterades, framgår det att en del av dem som nu har röstat nej i ett skarpt läge skulle rösta ja. Detta på grund av att det i enkäten inte fanns något alternativ där det var möjligt att säga ja till förslaget och samtidigt vara tydlig med vilken personlig hållning man har i frågan.

Är resultatet av enkäten ungefär som du hade förväntat dig?

– Jag är inte jätteöverraskad, även om det är svårt att uppfatta i breda lager. Jag hör många som stöttar förslaget och vi samtalar med båda grupper som skulle vilja att förslaget såg annorlunda ut.

Daniel Dalemo uppger att ledare i församlingen framöver kommer att väljas utifrån förtroende, utan att personer som lever i samkönade relationer automatiskt diskrimineras, om förslaget som ligger går igenom. Han säger att den utvidgade äktenskapssynen också undervisningsmässigt kommer att jämställas med den traditionella äktenskapssynen.

Vill visa respekt vid förändring

Saronkyrkans pastor håller samtidigt med kritiker som menar att det logiska då vore att på samma gång likställa vigselpraktikerna.

– Då vi gör en positionsförflyttning vill vi av respekt för dem som har den traditionella synen behålla enbart den traditionella vigselpraktiken. Det är inte logiskt, men av respekt för den gruppen gör vi så.

– Vi tror verkligen inte att detta är en enkel väg, utan en svår väg. Men det är en väg för att vi värderar enheten och vill hålla ihop församlingen. Enhetens väg innebär ett kors, där alla oavsett synsätt behöver avstå från något, säger Daniel Dalemo.

---

Fakta: Reviderat förslag till ny församlingsordning i Saronkyrkan

“Äktenskapet har sin grund i skapelsen. Vi uppmuntrar till äktenskapet som en form för samlevnad. Det grundar sig i övertygelsen om att en relation som gestaltas som ett offentligt förbund är en styrka för enskilda människor och familjer, men även för samhället i dess helhet. Guds utgivande kärlek är en förebild för äktenskapet och dess samliv, vars ram är den livslånga troheten. Församlingen lever med två olika men för oss likställda synsätt på äktenskapet: det traditionella synsättet där endast man och kvinna ingår och det utvidgade där också samkönade par ingår. Samtidigt har vi en vigselpraktik där församlingens pastorer förrättar vigsel mellan man och kvinna.”

---

Fler artiklar för dig