Nyheter

Kritik mot EFS-avtal - ”vill ha samarbete med kyrkan de tillhör”

Deras särställning bör omprövas, menar debattör i Kyrkans tidning - men får mothugg från EFS-ledningen

“En logisk kullerbytta”, menar Cecilia Cervin om att EFS har samarbete med en kyrka de redan tillhör. Missionsföreståndare Kerstin Oderhem säger att åsikten bygger på missförstånd om vad lekmannarörelsen är.
– Vi finns till för att hjälpa människor att växa i lärjungaskap, och jag menar att vi tillför något, säger hon.

EFS är en lågkyrklig rörelse inom Svenska kyrkan med rötter i väckelserörelsen. Rörelsen betonar vikten av lekmannaengagemang i kyrkan. Men dess ställning i Svenska kyrkan ifrågasätts nu av debattören Cecilia Cervin. I ett debattinlägg i Kyrkans tidning den 12 april skriver hon att tiderna förändras och att det är “dags att ompröva specialavtal, till exempel med EFS “.

“Den här lilla gruppen, en del av kyrkan, vill ha samarbete med samma kyrka den redan tillhör, något som förefaller vara en logisk kullerbytta”, skriver hon.

“Bygger på missförstånd”

Cecilia Cervin pekar på att detta samarbete innebär att man kan ha så kallade samarbetskyrkor. Och för dessa gäller särskilda villkor för anställning av präster och för kollekter. “Samtidigt står Svenska kyrkan för alla kostnader: lokaler, löner till präster och övrig personal”, skriver Cecilia Cervin.

Kerstin Oderhem beskriver i ett svar i Kyrkans tidning hur EFS en gång växte fram som en lekmannarörelse inom Svenska kyrkan. Hon säger till Dagen att mycket i Cecilia Cervins artikel bygger på missförstånd.

– Vi startade 1865 som en lekmannarörelse i Svenska kyrkan, och vi längtar efter att fortsätta vara en missionsrörelse, en lekmannarörelse. Lekmän kan ju ha så många olika uppgifter, från att vara söndagsskollärare till kyrkvärd.

– Jag säger därmed inte att Svenska kyrkan inte skulle kunna ha ett lekmannaengagemang utan oss. Det är klart att de kan. Men jag menar att vi tillför något genom att vara bärare av denna vision.

Skapar lokalt engagemang

I visionen har funnits att engagera sig lokalt – Svenska kyrkan har stora pastorat, och här kunde EFS bidra med ett lokalt perspektiv.

– Det som var visionen innebar bland annat distriktskyrkornas framväxt. Detta kan innebära att det finns en samarbetskyrka, men om man inte vill ha en sådan behöver man inte ha det. Där man kan samarbeta är det väl fint att man kan göra det.

Kerstin Oderhem betonar att man i EFS brinner för fördjupat lärjungaskap och att forma kristna gemenskaper-något som behövs i dag i ett Sverige som är sekulariserat och på många sätt ett missionsfält.

EFS har tre punkter för sitt engagemang, säger hon: leva mission, växa i lärjungaskap och forma kristna gemenskaper.

“De betalar kyrkoavgift som andra”

Hon svarar också på kritiken angående kollekten i samarbetskyrkorna.

– Alla kyrkor tar upp kollekt. Men i en samarbetskyrka regleras allt i ett avtal, och det innebär också att man har ett ekonomiskt avtal. Kritiken i debattartikeln verkar bygga på en missuppfattning. Det finns ingen samarbetskyrka som samlar pengar som bara går till EFS.

– Varje samarbetskyrka består av medlemmar som bidrar med sin kyrkoavgift på samma sätt som alla andra gör. Utöver det har man kollekt, och vad den ska gå till fördelas utifrån de avtal man gemensamt har kommit fram till. Det sker också en pålysning där man talar om vart kollekten går.

“Synen på hbtq-personer avviker”

Cecilia Cervin skriver i sin debattartikel också om eventuella skillnader i teologi mellan EFS och resten av Svenska kyrkan. Hon menar att det egentligen inte finns några skillnader mellan EFS och Svenska kyrkan – utom möjligen vad gäller synen på hbtq-personer där linjen “onekligen avviker” från huvudlinjen i Svenska kyrkan. “Ska den belönas särskilt?” undrar hon.

Stämmer hennes bild av de teologiska skillnaderna?

– Jag vet inte hur väl hon känner EFS. Vi är en del av Svenska kyrkan. Vi vilar ju också på Bibeln och bekännelseskrifterna, och i Svenska kyrkan finns en teologisk bredd. Det är inte så enkelt som att säga att EFS står för detta och ingen annan gör det. Biskoparna säger att det finns en bredd i kyrkan och att det är okej att det är så.

---

Fakta: Missionsrörelse i Svenska kyrkan

  • EFS har cirka 14 000 medlemmar.
  • Den har sin bas i runt 350 anslutna lokalföreningar.
  • EFS grundades 1856.

---

Fler artiklar för dig