Nyheter

EFK-ledaren: Förslaget i Saronkyrkan strider inte mot vigselordningen

Evangeliska frikyrkans ledare, Linalie Newman, kommenterar förslaget inom Saronkyrkan i Göteborg att likställa samkönade äktenskap med äktenskap mellan man och kvinna

Evangeliska frikyrkans ledare, Linalie Newman, tycker inte att Saronkyrkan i Göteborg går emot vigselordningen inom EFK så länge den har kvar sin praxis att bara viga man och kvinna. Om förslaget att likställa samkönade äktenskap blir verklighet är det intressanta framåt om teologin och undervisningen kommer att påverkas, säger hon.

Ledningen för Saronkyrkan i Göteborg vill likställa samkönade äktenskap med äktenskap mellan man och kvinna, men samtidigt bara viga heterosexuella par. Det förslaget diskuteras just nu i en av de två största EFK-församlingarna i landet, har Dagen berättat. Olika tolkningar av Bibeln bland medlemmarna gör att man kommer fram till olika slutsatser i frågan, och det här skulle kunna vara ett sätt att hålla ihop församlingen och i alla fall delvis tillmötesgå båda grupperna, tänker Saronkyrkans ledning.

EFK:s missionsdirektor och ledare Linalie Newman är informerad om processen i Saronkyrkan och säger till Dagen att förslaget från församlingsledningen strider varken mot Evangeliska frikyrkans tro- och självförståelsedokument eller mot vigselordningen, som hon ser det.

– Det ledningen gör nu är att sätta ord på hur de tänker. Men de ändrar ingen praxis. De säger att i församlingen finns olika syn på äktenskapet, och att människor som finns hos dem och lever i samkönade relationer, och är vigda någon annanstans, ja, ni är gifta.

– Om Saronkyrkan skulle vilja ändra sin vigselordning så behöver vi däremot prata lite mer med varandra inom EFK, vad vi tänker då. Det blir mer skarpt om praxisen kring vigslarna skulle ändras, säger Linalie Newman.

Teologin betydelsefull

Hon tycker att det kanske mest intressanta är hur Saronkyrkan kommer att ställa sig i fråga om sin teologi och undervisning kring äktenskapet framöver, om förslaget går igenom. Församlingsledningen har dragit parallellen med två dopsyner som finns sida vid sida i församlingen. Linalie Newman konstaterar samtidigt att man inte brukar undervisa om barndopet, även om det accepteras. Frågan är om det kommer att bli samma förhållningssätt i äktenskapsfrågan.

– Som vi tolkar det just nu är det den här parallellen vi har, säger hon.

Byggnaden utifrån.

Evangeliska frikyrkan som nationell församlingsrörelse är för närvarande inne i en större process kring frågan om samkönade relationer. En särskild arbetsgrupp jobbar med ämnet. Den 9 april hölls en av fyra processdagar på riksnivå, den här gången på temat “synd, sexualitet och identitet”. Cirka 120 personer från olika församlingar lyssnade till föredrag och samtalade i grupper.

– Det är bara att konstatera att vi befinner oss på väldigt olika platser i den här frågan. Immanuelskyrkan i Örebro har också haft sin process. Men många församlingar är inte alls där Saronkyrkan är – och landar ner i att ha kvar sin tidigare äktenskapssyn när frågan bearbetas. Man tycker att Saron är annorlunda i hur de tänker. Men det finns en väldigt stor respekt för varandra när vi samtalar.

Orolig för det som händer

Christer Roshamn, pastor och föreståndare i Folkungakyrkan i Stockholm, hör till dem som står fast vid den klassiska synen på äktenskapet. Han säger att det samtidigt går att vara en välkomnande församling, och berättar om en mångfald av människor som rör sig på Alphakurser med mera i Folkungakyrkan. Han är rejält bekymrad över vad som nu händer med EFK:s församlingar.

– För mig är det här ett avsteg från Bibeln och Guds ord. Det är att gå emot EFK:s teologiska hållning och dessutom att springa före EFK:s process, även om Saronkyrkan förstås är en fri församling, säger Christer Roshamn.

Christer Roshamn, pastor i folkungakyrkan, Stockholm

Viktigt med transparens

Johan Arenius är pastor och föreståndare i Immanuelskyrkan i Örebro, där en majoritet i församlingen har sagt ja till samkönade äktenskap i en provomröstning. Han tycker att förslaget från ledningen i Saronkyrkan låter klokt utifrån deras förutsättningar, och att de gjort en rejäl bearbetning av frågan.

– De lägger fram ett förslag som de tror är det bästa för deras församling. Jag gillar att Saron gör en transparent process och är ärliga med att frågan är levande och behöver hanteras. Det är positivt, säger Johan Arenius.

Johan Arenius utanför Immanuelskyrkan, Örebro.

Hur olika kan församlingarna inom EFK då tycka i den här frågan? Missionsdirektor Linalie Newman vill inte ge något färdigt svar på hur man kommer att landa, utan säger att man “på riktigt är i process”. Just den här frågan – vad man måste vara överens om och vad man kan tycka olika om – kommer att behandlas vid EFK:s nästa processdag, den 1 oktober, uppger Linalie Newman som stryker under att det behövs sansade och kloka teologiska samtal i frågan.

---

Fakta: Ur EFK:s vigselordning

  • “Församlingen bereder möjlighet att viga och välsigna en man och en kvinna som vill avge äktenskapslöften inför Gud och en kristen församling och be om Guds hjälp i och välsignelse över sitt äktenskap. En förutsättning är att paret först har ingått äktenskap i juridisk mening.” [EFK har avsagt sig den juridiska vigselrätten sedan 2011].

---

Fler artiklar för dig