Nyheter

“Häpnadsväckande att EFK inte bjöds in vid bildandet av Sema”

Linalie Newman: Sea startade en missionsorganisation utan att prata med den största evangelikala missionsrörelsen i sitt nätverk, det visar väldigt tydligt på strukturerna.

Svenska evangeliska alliansen bildade en ny missionsallians på det internationella området utan att först prata med sin partner Evangeliska frikyrkan. Det är en av orsakerna till att EFK har beslutat att dra sig ur det formella samarbetet med Sea.

För mycket fokus på den laddade äktenskapsfrågan och hbtq i Svenska evangeliska alliansen har nämnts som möjlig eller trolig förklaring bakom beslutet i EFK:s styrelse. Men när Dagen borrar lite i orsakerna bakom EFK:s vägval dyker bildandet av Svenska evangeliska missionsalliansen, Sema, för ett år sedan upp som ett tungt vägande skäl.

Den nystartade evangeliska missionsalliansen har 14 fristående missionsorganisationer anslutna, men ingen kyrka eller samfund.

– Det är häpnadsväckande att vi inte bjöds in inför bildandet, säger EFK:s missionsdirektor Linalie Newman. När Sea kan ta ett så stort och viktigt beslut som att starta en missionsorganisation utan att prata med den största evangelikala missionsrörelsen i sitt nätverk så visar det väldigt tydligt på strukturerna. Vi fick läsa om bildandet av Sema i Dagen.

– Det borde vara supertydligt att vi har något att bidra med på det här området. Men här har vi uppenbarligen inte samma syn på vår roll och vår erfarenhet, säger Linalie Newman.

Linalie Newman

Brist på inflytande

För dåligt inflytande vid beslutsbordet var också ett av skälen till att Pingst och Svenska alliansmissionen för drygt tre år sedan drog sig ur som nätverkspartner. De samfund som finns kvar nu bakom Sea är Frälsningsarmén, trosrörelsen, Evangelisk luthersk mission samt migrantkyrkan Church of pentecost Sweden. Dessutom ett 50-tal kristna organisationer och församlingar samt cirka 2 000 privatpersoner från olika håll i kristenheten.

I sin debattartikel här i Dagen, om beslutet att lämna Sea, skriver EFK:s ledning att den evangelikala rösten i Sverige behöver breddas och att EFK vill förmedla “hela evangeliet till hela människan”. Människor i marginalen nämns, och det påpekas att det måste vara okej att vara annorlunda i ett samhälle som driver isär. De talar vidare om spanska begreppet “misión integral”, något som EFK har översatt till “fullkornsmission” .

Hela människan

Men vad detta innebär mer ingående vill Linalie Newman inte konkretisera i nuläget. Hon hänvisar till andra missionsaktörer och teologer inom EFK-rörelsen och säger att de tänker återkomma i några artiklar kring detta.

– Allmänt handlar det om att ha en holistisk syn på missionen – och hänger ihop med vår vision. Hur ger vi evangeliet till hela människan i Sverige – och hur sänder vi ut det i världen? Och vad får det kosta? Detta är något vi också ska samtala om på EFK:s kongress i maj.

Brukar inte konsultera

Olof Edsinger, generalsekreterare för Svenska evangeliska alliansen, säger till Dagen att det har varit en del i Seas “fria roll” att vara med och ta initiativet till den evangeliska missionsalliansen, Sema. Han har också nåtts av signalen att EFK inte är helt nöjda med hur detta gått till, men säger att han och Sea har följt sin vanliga ordning att inte konsultera olika partners kring styrelsens frågor.

För Seas del handlade det om att haka på ett initiativ som redan var på gång bland de inblandade missionsorganisationerna, uppger Edsinger. Han betonar att alliansen står mitt i Lausannerörelsen och jobbar med frågor som religionsfrihet, Jesu unika ställning, konvertiter från islam, och så vidare.

– Jag trodde helt enkelt inte att ett initiativ för internationell mission skulle vara så laddat, säger han.

Teologen Olof Edsinger menar att kyrkor lätt hamnar i skottgluggen då människor tolkar in sina egna åsikter under begreppet “alla människors lika värde”.

De frågor Sea jobbar med framhåller Olof Edsinger är ett “strategiskt avvägande” och komplement i förhållande till viktiga områden som andra delar av kristenheten fokuserar på. Alliansen kommer nu fortsätta sitt arbete, om än med en “liten annan roll”, men i grunden med samma uppdrag med stöd från sina medlemmar.

Olof Edsinger hoppas på fortsatt gott samarbete med EFK – och träffar någon gång per år, precis som med övriga samfund – och säger att det här inte påverkar arbetet ekonomiskt på något sätt.

Värnar evangelikal bibelsyn

På frågan om inte äktenskapsfrågan är bakgrunden kring beslutet att lämna Sea som partner svarar Evangeliska frikyrkans Linalie Newman:

– Nej, så är det inte. När vi just nu processar frågan om samkönade äktenskap så börjar vi i vår evangelikala bibelsyn. Vi värnar verkligen en evangelikal läsning av Bibeln i äktenskapsfrågan.

Linalie Newman betonar att EFK i sak ställer upp på de frågor som Svenska evangeliska alliansen driver i dag – och hon vill inte överdriva spänningarna, utan uppmanar Sea att fortsätta “slå på sin spik”. Hon tror att fler enskilda EFK:are framöver kan komma att gå in i styrelser och annat hos Sea.

I förhållande till Pingst och Alliansmissionen fattar EFK samma beslut långt senare. Linalie Newman säger att det hänger samman med att EFK först diskuterade begreppet “evangelikal” i sitt självförståelsedokument, och sedan hamnade i samtalet om samkönade äktenskap, och inte har velat blanda ihop detta med ett beslut att gå ur Sea.

EFK finns kvar i World Evangelical Alliance, och bjuder i sommar in två evangelikala röster till Torpkonferensen, Kate Coleman och Hélder Favarin, som båda var talare på senaste Lausannekonferensen, uppger hon.

---

Fakta: De ingår i evangeliska missionsalliansen, Sema

Folk & språk, Frontiers Norden, Gå ut mission, Harvest ready, Institutet för bibelöversättning, Life mission, Ljus i öster, Norea Sverige, OM Sverige, Svenska evangeliska alliansen, Svensk pionjärmission, Ywam Sverige

---

Fler artiklar för dig