Nyheter

Pastor: Vi måste våga säga när något inte verkar vara från Herren

Pingstpastorer samtalade om urspårad teologi och sekterism i Knutby

Knutby-dramat kallades en modern tragedi när pingstpastorer funderade kring motståndskraft mot sekterism och urspårad teologi. Hur kan bibelläsandet öka? Kan tydligare former för prövning av profetia skydda – och samtidigt ge mod att släppa loss det karismatiska?

I somras kom pingströrelsens interna Knutby-rapport på drygt 230 sidor, “Entusiastisk kristendom & fanatism i Knutby”, sammanställd av Institutet för pentekostala studier, IPS. Allt med syftet att försöka dra teologiska och strukturella lärdomar från Knutby-tragedin.

I veckan möttes nu Pingsts teologiska nätverk, forskare och andra pingstpastorer till ett seminarium, där rapporten diskuterades under två timmar. Bland andra rapportförfattarna Hans Sundberg, teologie doktor, pastor och tidigare samfundsledare för Vineyard i Norden, samt Andreas Wessman, pastor och föreståndare för Europaporten i Malmö, presenterade sina analyser av teologin i ett 30-tal predikningar från åren innan tragedin, samt kring hur bibelbruket såg ut i församlingen.

Sexuell relation med Jesus

Bland annat konstaterades att pastorn Åsa Waldau, som också bokstavligen sades vara Kristi brud och som skulle ha en sexuell relation med Jesus, sällan citerade Bibeln i sina predikningar. Manipulativa ledare försökte med lagiska drag tvinga människor att leva nära Jesus – och till slut kom villoläran att Jesus inte är Gud.

Maria Eriksson, föreståndare i Tranås och del av telogiska nätverket, var en av respondenterna i seminariet. Efter att ha lyssnat till ett inlägg om 1990-talets stora förändringstid och experimentlusta i samhälle och kyrka som föregick millennieskiftet och Knutbydramat, konstaterade hon att det skydd inte var på plats som den utsatta gruppen i församlingen hade behövt.

– Hur behöver vi tänka som pingströrelse för att ha motståndskraft framöver? Vi lever inte i en mindre föränderlig tid i dag. Unga människor är utsatta, sa hon.

Pastorerna Hans Bylund, Monica Winerdal, Daniel Alm samt Johannes Magnusson 
i panelsamtal om lärdomar av Knutby-rapporten.

Andreas Wessman pekade på att bibelbruket gick fel genom att man i Knutby ibland struntade i att läsa Bibeln, ibland gjorde rejäla feltolkningar och andra gånger sökte plocka enskilda bibelord för att stärka en egen tes i stället för att söka lyssna in Bibelns tanke.

Pröva profetia – på riktigt

Fyra utmaningar skickades med för att inte hamna fel i framtiden: 1) Bemyndiga varje medlem att läsa Bibeln på ett sunt sätt. 2) Skilj på personligt läsande och det som bygger doktriner för hela rörelsen. 3) Läs tillsammans med hela kyrkan. 4) Utforma en praktik för att på riktigt pröva profetior och uppenbarelser.

Andreas Wessman, pastor i Europaporten (Pingst) i Malmö.

– Hur visar vi i praktiken framifrån i gudstjänsten att något inte verkar vara från Herren? Det behöver vi ibland våga säga för att också kunna våga släppa loss och återta det karismatiska, sa Andreas Wessman.

Koll på varandra

Flera lyfte fram att det aldrig går att skydda sig helt från att manipulativa ledare väljer att göra illa. Men menade att förutsättningarna i dag är betydligt bättre att hålla koll på varandra – genom Pingst nya samfundsstruktur och det aktiva pastorsnätverk som numera finns.

Monica Winerdal, tidigare pastor och föreståndare i Norrtälje, och del av det själavårdsteam från Pingst som jobbat i Knutby, berättade om de unga människor som kom till Knutby med en otrolig glädje, men fick möta ett budskap om en dömande Gud och dessutom fick jobba tills de blev helt slut.

– Jag har otrolig respekt för de här människorna. De behöver vårt stöd också i dag, sa hon.

Sörjer rädsla att göra fel

Pingst FFS förståndare, Daniel Alm, förklarade att Pingst har 440 församlingar och att det är i en församling det här har skett. Han konstaterade på samma gång att hur ledsamt och besvärande pingströrelsen än tycker det är, så finns Filadelfia i Knutby strax efter de stora berättelserna om Palmemordet, Estoniakatastrofen och tsunamin, i svenskt medvetande.

– Vi får nog leva med detta och arbeta med detta. Någonstans måste vi samtidigt stå upp för den fria lokala församlingen och allt det goda som finns där.

Daniel Alm sa att han sörjer rädslan i kristenheten som ibland sprids när något går snett. Han vill inte att läger ska läggas ner för att det kan ske övergrepp där, utan att församlingarna ska korrigera varandra snabbt när något går fel.

Och som en ljusglimt i mörkret 17 år efter Knutby nämnde han om en ung extern mediestrateg som när han nyligen efterfrågade ett case från Pingst, och fick Knutby som förslag, svarade: Vad är det?

---

Fakta: Pingst seminarium om Knutbyrapport

  • På inbjudan av Pingst FFS, Institutet för pentekostala studier samt Pingst teologiska nätverk. I seminariet gavs koncentrat från fyra av rapportförfattarna:
  • Knutbyförsamlingens historia, Magnus Wahlström.
  • 1990-talet som förutsättning, Ulrik Josefsson.
  • Bibelsyn och bibelbruk, Andreas Wessman.
  • Läroutveckling, Hans Sundberg.

---

Fler artiklar för dig