Nyheter

Global Mercy framme i Europa efter sju veckors färd

Mercy Ships nya Sverigechef: Unikt projekt

Under pompa och ståt anlände Global Mercy till belgiska Antwerpen i helgen. Nu ska sjukhusfartyget utrustas invändigt inför avresan mot Afrika där vårdarbetet inleds nästa år.
– Det är självklart en väldigt positiv känsla, säger Stefan Sonesson, Sverigechef för Mercy Ships, apropå det faktum att Global Mercy har levererats från varvet i Kina.

Att Global Mercy, som är världens största civila sjukhusfartyg, efter fem års byggnation nu finns i europeiska vatten innebär att en milstolpe har nåtts.

– Det är självklart en väldigt positiv känsla både för hela Mercy Ships som internationell hjälporganisation, men även för alla våra samarbetspartners, gåvogivare och volontärer som gjort detta unika projekt möjligt, säger Stefan Sonesson till Dagen.

Enligt Stefan Sonesson, som tillträdde som ny Sverigechef för Mercy Ships i somras, innebär lanseringen av Global Mercy att tiotusentals utsatta människor i Afrika kommer få “livsförvandlande vård” under många år framöver.

– Vi ser fram emot att fortsätta denna fantastisk resa, säger han.

Gratis genom Suezkanalen

Redan 2014 berättade Dagen att Mercy Ships skulle bygga ett nytt sjukhusfartyg. Då var planen att fartyget skulle vara klart för leverans 2017 och att det skulle få namnet Atlantic Mercy. Projektet har därefter försenats, men i juni i år kunde Dagen rapportera att fartyget – med det nya namnet Global Mercy – var färdigbyggt och redo för avfärd mot Europa.

Resan påbörjades för sju veckor sedan och på söndagen anlände Global Mercy till Antwerpen. Där ska fartyget under sex månader utrustas med it, medicinsk teknik och inredningsdetaljer. Dessutom ska fartyget bemannas med volontärer.

På sin väg från varvet i Kina till Europa passerade Global Mercy bland annat Suezkanalen. I normala fall är det förenat med en avgift. Men Stefan Sonesson berättar att Global Mercy fick passera kanalen kostnadsfritt efter ett initiativ från Senegals president och ett samarbete mellan honom, Egyptens president och berörda myndigheter.

– Att statsöverhuvuden på detta sätt väljer att aktivt stötta vår verksamhet är imponerande i sig och stärker ytterligare våra möjligheter att förbättra sjukvården i Afrikas fattigaste länder, säger Stefan Sonesson i ett pressmeddelande.

Ökat behov av volontärer

Projektet med att finansiera och bygga Global Mercy har som sagt pågått i flera år. I våras inleddes en helt annan process – att hitta en ny Sverigechef för Mercy Ships. Till slut föll valet på Stefan Sonesson och den 1 juli tillträdde 53-åringen tjänsten.

– Jag kommer helt utifrån organisationen, de senaste 25 åren har jag arbetat i det privata näringslivet, säger han och berättar att såväl välgörenhet som skeppsnäringen är nya områden för honom.

– Men jag är medlem i pingstkyrkan i Borås sedan många år och har därmed ett ben i näringslivet och ett ben i kyrkan.

När Global Mercy tas i drift nästa vår kommer behovet av volontärer att öka dramatiskt. Detta blir också en viktig uppgift för Stefan Sonesson.

Stefan Sonesson, Sverigechef för Mercy Ships.

– Jag och mitt team kommer att arbeta mycket med rekryteringar och vi märker redan nu ett stort intresse, vi har rekordmånga ansökningar.

Utöver detta nämner Stefan Sonesson två andra områden som han kommer att fokusera på.

– Dels ska jag göra Mercy Ships mer känt i Sverige, både generellt och i kyrkliga kretsar. Dels vill jag få till fler och spännande samarbeten med svenska företag.

---

Fakta: Global Mercy

  • Längd: 174 meter
  • Bredd: 28,6 meter
  • Djup: 6,15 meter
  • Totalyta: 30 000 kvadratmeter

---

Fler artiklar för dig