Nyheter

Hillsong: Facebook hjälper oss skapa framtidens kyrka

Pastor: Har aldrig funnits ett bättre tillfälle att utföra missionsbefallningen

Ska Facebook bygga framtidens församlingar? Ett aktuellt exempel från USA ger en indikation på att svaret är ja. En nystartad Hillsong-församling i Atlanta, USA, har inlett ett samarbete med den digitala jätten. Följer fler församlingar deras exempel?

När församlingsrörelsen Hillsong skulle starta en ny församling i Atlanta, Georgia, sökte pastor Sam Collier hjälp hos Facebook. New York Times uppmärksammar detta i en artikel med rubriken: Facebooks Next Target: The Religious Experience.

För den sociala mediejätten, som nu har siktet inställt på kyrkorna, var det en milstolpe när Hillsong Atlanta i ett pressmeddelande inför öppnandet i juni stolt berättade om sitt “samarbete med Facebook”.

Vill nå längre

I en tidigare intervju har pastor Collier beskrivit det hela som ett försöksprojekt för att få veta mer om hur kyrkor kan “nå ännu längre genom Facebook”.

– De lär oss och vi lär dom. Tillsammans upptäcker vi hur kyrkans framtid kan bli på internet, har Sam Collier sagt.

Några detaljer om vad Facebook ska göra, förutom att ta fram appar för till exempel givande och förbättrad livestreaming, tycks inte vara offentligt. Vilket kan bero på att Collier skrivit under ett tystnadslöfte.

Löfte om kontakter

Facebooks företrädare framhåller fördelarna med sitt koncept:

– Jag vill bara att folk ska veta att Facebook är en plats där, man om man känner sig deprimerad eller isolerad, omedelbart kan få kontakt med människor som bryr sig om en, säger Nona Jones, en av cheferna på Facebook.

– Kristna organisationer och sociala medier passar naturligt ihop eftersom båda i grunden vill kommunicera, framhåller Sheryl Sandberg, en annan företrädare för Facebook.

Fler församlingar kan komma att nappa på locktonerna från Facebook och andra sociala plattformar. Vid ett digitalt möte i sommar med många olika religiösa ledare, erbjöd Facebook hjälp med att nå längre genom sociala medier.

Under mötet vittnade flera kristna ledare om att Facebook hjälpt dem att växa och nå längre under pandemin.

Maktfaktor på nätet

Med sina 3 miljarder användare, vilket är fler än antalet kristna i hela världen (de beräknas uppgå till cirka 2,3 miljarder), har Facebook utvecklats till en maktfaktor som påverkar alla människors liv, skriver New York Times.

Det finns stötestenar för de församlingar som väljer att samarbeta med Facebook. En som höjer ett varningens finger är Sara Lane Ritchie, vid Edinburghs universitet:

– Näringslivets ambition och kyrkans målsättning skiljer sig åt, menar hon och beskriver det som en “enorm utmaning” för kyrkorna att lära sig använda Facebook så att det blir en tillgång för kyrkan.

– Företagsvärlden bekymrar sig inte om etik och moral, konstaterar Sara Lane Ritchie och menar att det är för tidigt att uttala sig om hur lyckligt “äktenskapet mellan Big Tech och kyrkan kommer att bli”.

Testar digital bönelåda

Facebook ser kyrkan som en viktig kund och enligt nytimes.com har Facebook tagit fram en digital bönebrevlåda där medlemmar i några Facebook-grupper kan posta böneämnen och få respons.

2017 etablerade Facebook en särskild avdelning med uppgift att ta fram ett koncept som är anpassat till kyrkor och religiösa samfund. Framför allt med sikte på evangelikala och pentekostala grupper, där öppenheten för digitala lösningar är störst.

Det finns kyrkliga företrädare som är skeptiska till att liera sig med Facebook. De lyfter fram att mycket av det kristna livet är fysiskt till sitt väsen, som till exempel nattvard och bön för sjuka.

– Det var aldrig meningen att den digitala kyrkan skulle ersätta den lokala församlingsgemenskapen, säger Wilfredo De Jesus, pastor inom Assemblies of God.

Fokus på Bibeln

Han säger sig vara tacksam för Facebook, men tillägger lite opportunistiskt att “vi vill att folk ska rikta sina blickar på en annan bok”.

Enligt karismatiska församlingsrörelser som Hillsong, för vilka målet som allting annat syftar till är att vinna så många som möjligt för Jesus, överskuggas potentiella fallgropar av de stora möjligheter som finns.

– Det har aldrig funnits ett bättre tillfälle att utföra missionsbefallningen, sammanfattar Sam Collier i Hillsong Atlanta sin och många andras inställning.

Fler artiklar för dig