Nyheter

101 talare i digital sommarkonferens

Den kristna tv-kanalen Vision Sverige har toppat årets konferens, Frihet har ett namn, med närmare dubbelt så många talare som förra året.
– Det har inte varit svårt att få förkunnare att ställa upp, säger Christer Roshamn, pastor för Folkungakyrkan i Stockholm och som ingår i arbetsgruppen för konferensen.

Det är andra året Vision Sverige anordnar en digital konferens.

– Det är lika många dagar som i fjol, men i år har vi fler förkunnare. Förra året var det 55 talare, i år är det 101.

Syftet med konferensen är nå ut med evangelium till icke kyrkvana. Huvudfokus är vikten av omvändelse, men också att bygga upp troende. Christer Roshamn tror dock att det är lättare att nå icke troende genom de digitala gudstjänsterna.

Evangelium på nätet

– Kyrkvana folk är svårare att få att delta, men människor som har en sann gudslängtan kommer. Min erfarenhet är att det finns en väldig hunger i Sverige. Människor som inte har med kyrkan att göra hör ofta evangeliet på nätet. Det har jag sett många exempel på.

Konferensen sänds från studios i Stockholm, Göteborg och Norrköping och pågår 28 juni till 31 juli. Under 34 dagar får tittarna möta tre till fyra förkunnare per kväll.

Olika gåvor

– Varje förkunnare står för något unikt. Vi har en bredd av olika gåvor som möter olika behov. Olika samfund finns representerade och en blandning av yngre och äldre talare.

Samtliga talare har också fått instruktioner att förhålla sig till.

– Förkunnelsen ska vara max 25 minuter lång, eftersom det är tv. Det är viktigt att du tänker på språket. Det ska vara en begriplig förkunnelse. Det har vi varit tydliga med, säger Christer Roshamn.

Han tror att det är bra att mötena är korta och att varje pass varar bara en timme.

– Det kommer hela tiden in nya tittare på kanalen. Då ska de inte känna att de kommer in mitt i.

Kan bli tuffare

När han pratar med Dagen har årets konferens endast varit i gång en dag. Responsen på förra årets konferens var god, hävdar han, men vågar sig inte på gissningar om hur många tittare som kommer att följa årets konferens.

– Det kan bli tuffare i år beroende på att restriktionerna har lättats upp.

Marknadsföringen för konferensen har huvudsakligen skett via digitala Facebook och Vision Sverige uppmuntrar kristna att dela nyheten i egna flöden.

– Enheten mellan Guds folk är också en drivkraft bakom konferensen. Det är viktigt att vi samlas för Sverige behöver Jesus, säger Christer Roshamn.

Fler artiklar för dig