Nyheter

Second hand-kedjan sticker ut trots restriktioner

Trots restriktioner tappade Erikshjälpen bara fem procent av omsättningen

Myrornas vd larmade nyligen om en halvering av omsättningen bland ideella second hand-butiker. Men på Erikshjälpen har man klarat ett utmanande år bra.
– Vi har kämpat, och det har gjorts ett enormt jobb runt om i organisationen, säger verksamhetschef Anette Alm Gustafsson till Dagen.

Anette Alm Gustafsson känner inte riktigt igen det larmscenario som beskrevs bland annat i SR:s Ekot nyligen om att ideella second hand-butiker går på knäna. Men hon håller med om att året har varit kämpigt. Redan under våren blev det ett ansträngt läge i den ideella sektorn, eftersom många volontärer visade sig tillhöra riskgruppen 70+ och därför inte obehindrat kunde fortsätta jobba.

– Volontärer försvann under våren. Det lamslog oss nästan i början, men sedan hittade vi nya vägar och fann nya volontärer, samtidigt som vi väntar att våra vanliga volontärer ska få komma tillbaka. Vi längtar efter dem och deras viktiga insats för vår verksamhet, säger Anette Alm Gustafsson.

Vad är hemligheten bakom att ni nått ett så bra resultat när många andra riskerar att behöva slå igen?

– Hemligheten är den starka drivkraften ute hos butikerna. Vi visste också ganska tidigt vilka åtgärder vi skulle vidta. Vi bestämde oss för att vi skulle göra allt för att inte stänga någon butik, säger hon.

Samtidigt, berättar hon, var man mån om att göra det tryggt och smittsäkert i butikerna, både för personalen och för besökarna. Det har gått att få till bland annat genom utökade öppettider, vilket ledde till mindre trängsel i butikerna.

– Vi har varit väldigt måna om säkerheten, och vi har också kommunicerat detta tydligt. De utökade öppettiderna har lett till att det varit lite lugnare än vanligt i butikerna. På vissa håll har man kanske märkt av minskat antal besökare, men kunderna har samtidigt handlat mer, säger hon.

E-handeln ökade

Erikshjälpen bedriver också e-handel, vilket inte alla ideella second hand-butiker gör. E-handeln blev för Erikshjälpens del mycket framgångsrik under året med en ökning på 110 procent jämfört med 2019. Samtidigt är e-handeln fortfarande en liten del av Erikshjälpens omsättning, så denna lyckade satsning förklarar inte det goda slutresultatet för organisationen i sin helhet.

Gott samarbete, många insatser i butikerna och en uppslutning från givarna finns i stället med som framgångsfaktorer.

– Det har gjorts fantastiska insatser under året. Vi är ödmjukt tacksamma över att vi bara har tappat fem procent av omsättningen, säger Anette Alm Gustafsson.

Viktig roll som arbetsgivare

Erikshjälpens uppdrag som ideell organisation är att skapa möjligheter för barn runt om i världen, och överskottet från verksamheten går till olika projekt med syfte att hjälpa och stötta barn. Men Erikshjälpen har också en viktig roll som arbetsgivare och som forum för social samvaro, menar Anette Alm Gustafsson.

Hur ser planen ut för 2021?

– Vi har tagit vara på erfarenheterna under 2020. Vi ser ett stort behov av vår verksamhet. Jag tycker att 2020 är ett kvitto på man kommer att vilja handla mer second hand i framtiden. Vi arbetar bland annat med att uppgradera butikerna, och vi vill också synas på fler orter i framtiden.

– Det är en ljus framtid för second hand, vi märker att fler och fler vill vara med på den marknaden. Sedan tycker vi som jobbar ideellt att du som kund gör mer nytta om du handlar hos oss än hos en kommersiell aktör, eftersom vi gör sociala insatser. Att handla hos en ideell aktör är att göra skillnad på riktigt.

Fler artiklar för dig