Nyheter

Ny rapport: Troende elever kränks ofta i skolan

Claphaminstitutet kräver att regeringen och skolmyndigheterna agerar.

Elever kränks ofta för sin tro i en skolvärld som präglas av sekulär intolerans. Nu måste regeringen vidta åtgärder.
Det krävs i en rapport där forskningen på området har samlats – ihop med nya intervjuer från 20 unga kristna elever om attityden till kristen tro.

Tankesmedjan Claphaminstitutet har följt upp den undersökning som Sveriges kristna råd presenterade i våras, och som visade att hälften av 393 tillfrågade kristna skolelever har upplevt sig kränkta på grund av sin tro (48,7 procent).

Nu har rapportförfattarna för första gången samlat den forskning som finns kring frågan, och räknar vid sidan av ovan nämnda undersökning upp åtminstone sex andra studier vid olika svenska universitet som visar på brister i bemötandet av unga människors tro och oförståelse av religion i skolvärlden, även muslimsk sådan.

Ett 20-tal unga kristna har dessutom intervjuats individuellt om hur de har upplevt sin situation som troende i skolan för att fördjupa förståelsen.

“Norm att man är skum”

Så här kan det låta i intervjuerna:

“ … anledningen att jag tappade min tro fullständigt under högstadiet var just att jag och hela den kristna tron blev mobbad av såväl elever som lärare …” (man 18 år).

“Det var någon rast som inte hela klassen, men några som försökte få mig att svära … Frågan är om det räknas som en kränkning” (kvinna 25 år).

“Normen är att man är skum om man tror på något högre än människan och att religiösa människor inte är fria människor utan de tvingas till en massa saker” (man 20 år).

Kvinnlig student går i skolkorridor med böcker.

Rapportförfattarna Johan Eddebo, Per Ewert och Sven Magnusson sammanfattar att de möter en fördomsfull religionsundervisning om kristen tro, kränkningar av troende elever som skräms till tystnad av både lärare och andra elever.

Antireligiöst synsätt dominerar

De talar om en “intolerant sekularism” som gör ett ateistiskt och antireligiöst synsätt dominerande i skolvärlden, i stället för en “tolerant sekularism” som låter alla livsåskådningar framträda på lika villkor.

– Mönstret i vår studie och i all tidigare forskning är genomgående och vi behöver ta det på allvar. Den sekulära normen sitter så djupt i väggarna att de kristna eleverna har en tendens att bortförklara det de upplever som kränkningar, säger Per Ewert, direktor för Claphaminstitutet.

Rapportförfattarna från tankesmedjan på kristen grund, anser att det nu är dags för regering och skolmyndigheter att agera för en förändring.

Kräver nolltolerans mot kränkningar

De kräver bland annat att Skolverket får i uppdrag att se över att olika religioner respekteras i hur religionsundervisningen, liksom att skolornas personal görs medvetna om den sekulära norm som författarna menar präglar skolan i dag.

Vidare krävs att Skolinspektionen ska uppmärksamma utsattheten hos unga troende när det görs tillsyn och kvalitetsgranskningar. Dessutom att nolltolerans mot kränkningar utifrån religiös tro ska garanteras i den kommande nationella planen för trygghet och studiero i skolan.

Rapportförfattarna vill också slå vakt om konfessionella friskolor och att deras kunskap ska tas tillvara när det gäller att bemöta troende elever på ett respektfullt sätt.

Vid en onlinekonferens på temat “Får kristna plats i skolan?” lördag 19 september kommer rapporten att presenteras närmare. Inbjudare är Claphaminstitutet ihop med elevorganisationen Ny generation samt Svenska apologetiksällskapet och Sollentuna pingst.

---

Fakta: Rapportförfattarna vid Claphaminstitutet

Rapporten “Kränkt för sin tro. Kristna ungdomars upplevelse av sekulär intolerans i dagens svenska skola” är framtagen av:

  • Johan Eddebo är fil.dr i religionsfilosofi.
  • Per Ewert är direktor vid Claphaminstitutet, legitimerad lärare för högstadiet och gymnasiet, och doktorerar på Sveriges sekularisering och individualism.
  • Sven Magnusson är skolkonsult och fd rektor.

---

Fakta: Forskning om religion och skolan

Karin Kittelmann Flensner, Religious Education in Contemporary Pluralistic Sweden, University of Gothenburg, 2015.

Gunnel Mohme, Somali-Swedish Girls – The Construction of Childhood within Local and Transnational Spaces. Stockholm University, 2016.

Jenny Berglund, State-Funded Faith-Based Schooling for Muslims in the North, Religion & Education, 2019.

Niklas Ekbom, Lärares och elevers upplevelser av undervisning om tro och vetenskap, Högskolan i Gävle, 2019.

Carina Holmqvist Lidh, Representera och bli representerad. Elever med religiös positionering talar

om skolans religionskunskapsundervisning; Karlstads universitet, 2016.

Linda Vikdahl, Det kommer inte på tal – en studie om religiös och kulturell mångfald i grundskolan,

Artos & Norma bokförlag, Skellefteå 2018.

Sveriges kristna råd: Unga troende i samhället: Varannan kristen ungdom upplever sig kränkt för sin tro, 2020.

Fler artiklar för dig