Nyheter

Hbtq-altartavlorna i S:t Pauli kyrka, Malmö: Detta har hänt

Elisabeth Ohlsons hbtq-tavlor Paradiset och Nattvarden väckte stor uppståndelse under hösten 2019, då de tog plats i koret i S:t Pauli kyrka i Malmö.

1 av 2

2012 gör fotografen och konstnären Elisabeth Ohlson tavlan Paradiset. Det är ett fotomontage där Ohlson gör en hbtq-tolkning av syndafallet i Edens lustgård. Två samkönade par fotograferas Eva och Adam, och KD-politikern och transaktivisten Maria Hansson avbildas som paradisets orm.

Konstverket väckte uppmärksamhet när den samma år placerades som en "extra altartavla" i kyrkorummet i Skara domkyrka utan kyrkoledningens tillstånd. Kuppen skedde under en vigsel mellan ett homosexuellt par i kyrkan. Efter vigseln erbjöd Elisabeth Ohlson att ge tavlan som gåva till kyrkan att behålla permanent framme vid altaret.

Senare uppmärksammades händelsen i SVT:s "Konstkuppen". I programmet framkom att Skara domkyrkas kyrkoråd varken tänkte hänga Paradiset som altartavla eller ta emot gåvan, eftersom det skulle kunna ses som en politisk handling.

Altartavlan Paradiset flyttas i dag och ersätts av Nattvarden, även det en kontroversiell tavla av Elisabeth Ohlson.

Paradiset av Elisabeth Ohlson.

Elisabeth Ohlson är upphovsperson till altartavlan i Malmö.

Elisabeth Ohlson.

"Malmö kyrka borde ta emot den"

När Malmöprästerna Peter Englund och Helena Myrstener såg tv-programmet skrev de en debattartikel i Kyrkans tidning där de uttryckte förvåning över att kyrkan inte velat ta emot konstverket. De argumenterade i stället för att Svenska kyrkan i Malmö borde ta emot den som altartavla.

"Alltför länge har bilderna av mänsklig kärlek varit stereotypa, särskilt gäller detta kyrkorummet där den heterosexuella kärleken så länge varit norm" skrev de i Kyrkans tidning.

Men inte heller ledningen i Svenska kyrkan i Malmö ville ta emot Paradiset. I stället hamnade tavlan 2013 på väggen hemma hos en privatperson i Halland. Där blev den hängande i sex år tills mannen flera år senare googlade på konstverket och råkade hitta prästernas debattartikel. Han erbjöd artikelförfattaren Helena Myrstener, då nyanställd i S:t Pauli kyrka i Malmö, att skänka Paradiset till kyrkan.

Att vilja peka ut biskopar och andra som partipolitiska företrädare med en socialistisk agenda i sitt ämbete, är inget annat än vilda konspirationsteorier, skriver Helena Myrstener, präst och debattör.

Helena Myrstener.

– Den nya chefen som jag skulle få där visste att jag var öppensinnad och mycket intresserad av att hitta vägar att inkludera människor i kyrkan. Hon har under hösten bedrivit ett intensivt och omfattande arbete för att få tavlan på plats i kyrkan, sa prästen Helena Myrstener i en Dagenintervju i början av december.

Första adventshelgen 2019 hängdes tavlan upp i koret i S:t Pauli kyrka, jämte den ursprungliga altartavlan.

Protester: Tavlan är gnostisk

Efter att Dagen skrivit om kyrkans nya altartavla lät reaktionerna inte vänta på sig. Efter att Dagens ledarskribent Joel Halldorf skrivit att tavlan avbildar en gnostisk tolkning av Första Mosebok, "en teologi som går på tvärs med kyrkans" skrevs flera kritiska debattartiklar i Dagen och andra medier.

Bara en vecka efter att Paradiset sattes upp meddelade S:t Paulis kyrkoherde Per Svensson att tavlan skulle flyttas ut ur kyrkorummet. Till Dagen sa han att beslutet inte grundade sig i kritiken mot tavlans hbtq-innehåll, utan i att den transperson som i bilden avbildats som ormen "skulle kunna tolkas som att vara ond eller djävulen. Det kan inte Svenska kyrkan stå för".

Per Svensson.

Tavlan ersätts - med lika kontroversiell tavla

14 december skriver Malmöprästen Sofia Tunebro på Facebook att de i stället för Paradiset tänker hänga upp ett annat nytillverkat konstverk av Elisabeth Ohlson. Fram tills hennes nya tavla är klar skriver Tunebro att Ohlsons tidigare verk Nattvarden tillfälligt ska hängas i koret.

Tavlan Nattvarden är även den en hbtq-tolkning som avbildar Jesus under den sista måltiden, där han bär högklackade skor och omges av transvestiter. Fotografiet var ursprungligen en del i Elisabeth Ohlsons fotoutställning Ecce Homo som på 1990-talet väckte en stormande debatt inom kristenheten, efter att Svenska kyrkan valt att visa den i flera kyrkor.

Läs också Bombhot, raseri och arg påve efter Ecce homo-utställningen

En av de tolv fotografierna från utställningen Ecce homo, av kostnären Elisabeth Olsson.

Nattvarden av Elisabeth Ohlson.

"Hade inte rätt att hänga upp tavlorna"

Men efter fortsatt kritik av de kontroversiella konstverken i kyrkan sa kyrkoherden Per Svensson till Dagen att han nu dubbelkollat reglerna och insett att prästerna inte har rätt att hänga upp vilka konstverk de vill. I själva verket är det bara kyrkorådet, det vill säga de folkligt valda kyrkopolitikerna som får besluta om ändringar i kyrkorummet.

Kyrkorådet beslutade att även tavlan Nattvarden skulle tas bort ur kyrkorummet, vilket gjordes före jul 2019.

Gör nytt konstverk

Konstnären Elisabeth Ohlson meddelade i slutet av 2019 att hon fortfarande har för avsikt att tillverka en ny tavla med bibliskt motiv som hon planerar att skänka till S:t Pauli kyrka.

Läs också Ecce homo-konstnären: Mitt syfte är inte att kränka något heligt

Fler artiklar för dig